Inspirasjon: er norske fengsler for bra?

Aninee

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Er norske fengsler for bra? Er det skattepenger vi egenlig kaster rett i do? Eller fortjener de å ha det bedre enn de eldre som faktisk har skattet hele livet sitt og vært lydige borgere?

Det er viktig å ha en god kriminalomsorg. Mange av dem fortjener å få komme ut i samfunnet igjen og da må forholda legges til rette. Men det må ikke gå på bekostning av andre viktige områder som eldreomsorg og skole. Da jeg jobba på sykehjem brukte jeg å si at vi burde flytta de eldre i fengsel, der har de hvertfall krav på å få komme ut noen minutter om dagen. Litt satt på spissen da.

Det er viktig å ha en god kriminalomsorg. Mange av dem fortjener å få komme ut i samfunnet igjen og da må forholda legges til rette. Men det må ikke gå på bekostning av andre viktige områder som eldreomsorg og skole. Da jeg jobba på sykehjem brukte jeg å si at vi burde flytta de eldre i fengsel, der har de hvertfall krav på å få komme ut noen minutter om dagen. Litt satt på spissen da.
Jeg pleier å si det samme :P

D burde vært to typer fengsel, et for de mindre kriminelle og et for tungt kriminelle, og straffene burde vært deretter også.

Hvis vi husker på at den domfelte, uansett lovbrudd og varighet,skal ut en gang igjen, så er vi alle tjent med at de har det greit i fengsel. Kriminalomsorgen har en visjon om "bedre ut! " Domfelte er vanlige borgere med de samme rettigheter som frie borgere.

Hvis vi husker på at den domfelte, uansett lovbrudd og varighet,skal ut en gang igjen, så er vi alle tjent med at de har det greit i fengsel. Kriminalomsorgen har en visjon om "bedre ut! " Domfelte er vanlige borgere med de samme rettigheter som frie borgere.
Jeg. Ser ikke noen grunnlag at eks AB skal ha PS 4 eller studere til å bli advokat. Det er våre skatte penger. Gamle hjem ligger krigshelt på gangen og bare venter på å dø! Fordi det ikke er nok rom?!

Absolutt... Skjønner at det er viktig med en god kriminalomsorg, ellers vil vi oppleve at de som kommer ut vil ryke på en skikkelig smell å havne inne igjen. Men alikevel syns jeg soningsforholdene er for bra, i den forstand at vi finner eldresenter med dårligere standard feks...

De innsatte kan bruke internett, trene, jobbe og ta utdanning så jeg vil påstå det er godt å være kriminell i norge...

Det at han har valgt å studere til å bli advokat, skjønner jeg at provoserer. Og det er nok også det han ønsker. Men,I fengsel får han ta utdannelse, og generelt er dette et gode for både den domfelte og på sikt samfunnet mener jeg. Å sammenligne fengsel med hotell blir for meg tøys... Besøkt et fengsel før? Og ja, eldreomsorgen har stort forbedringspotensial! Men igjen, kan ikke sammenligne to ulike institusjoner, så lenge ikke penger tas fra det ene og gis for å bygge opp det andre.

Det at han har valgt å studere til å bli advokat, skjønner jeg at provoserer. Og det er nok også det han ønsker. Men,I fengsel får han ta utdannelse, og generelt er dette et gode for både den domfelte og på sikt samfunnet mener jeg. Å sammenligne fengsel med hotell blir for meg tøys... Besøkt et fengsel før? Og ja, eldreomsorgen har stort forbedringspotensial! Men igjen, kan ikke sammenligne to ulike institusjoner, så lenge ikke penger tas fra det ene og gis for å bygge opp det andre.
Men jeg forstår at kriminelle kanaler en lysende fremtid. Og det burde jo prioriteres. I dag er leget slik at det er bedre å gå en volds handling i slutten av livet ditt. Enn å havne på pleie hjem der det er så stor forskjell på behandling av de eldre

Men jeg forstår at kriminelle kanaler en lysende fremtid. Og det burde jo prioriteres. I dag er leget slik at det er bedre å gå en volds handling i slutten av livet ditt. Enn å havne på pleie hjem der det er så stor forskjell på behandling av de eldre
Det er din påstand!

Syns ikke fengslene er noe bra. Syns det er bortkastet at insatte har (i noen tilfeller) bedre muligheter enn andre i samfunnet i forhold til tilgang til internett, playstation, utdanning osv. Når det er sagt stiller jeg meg kritisk til hvorfor det er så mange gjengangere som stadig havner ut og inn av fengslene. Lurer da på om rehabiliteringen i fengselet er for dårlig.

Man kan jo si at kriminalomsorgen er for god hvis eldreomsorgen legger føringer for hva som er "bra nok". Jeg synes eldreomsorgen er alt for dårlig og da gjør det ikke nødvendigvis kriminalomsorgen "FOR" god. Men at penger fordeles skeivt/feil er mulig. Rehabilitering er viktig og burde vært prioritert mer enn materielle ting i fengselet, for til syvende og sist spiller det mindre rolle om de har hver sin flatskjerm om de ikke får den hjelpen de trenger. Om de blir rehabilitert godt nok gagner det også samfunnet.

Last edited:
Man kan jo si at kriminalomsorgen er for god hvis eldreomsorgen legger føringer for hva som er "bra nok". Jeg synes eldreomsorgen er alt for dårlig og da gjør det ikke nødvendigvis kriminalomsorgen "FOR" god. Men at penger fordeles skeivt/feil er mulig. Rehabilitering er viktig og burde vært prioritert mer enn materielle ting i fengselet, for til syvende og sist spiller det mindre rolle om de har hver sin flatskjerm om de ikke får den hjelpen de trenger. Om de blir rehabilitert godt nok gagner det også samfunnet.
Tror forskjellen er at kriminal omsorgen er det staten står for og eldresenter står kommunene for. Der har du allerede problemmetvselv om staten gir penger til kommunene å drifte eldrehjemmene så blir pengene ikke alle pengene brukt til det da mange kutter ned og betaler ned gjelda si til staten i stedene til hva de var ment for (det skal nevnes at dette hendte i 2014. Er ikke sikker på hvordan de har klart å få en slutt på dette eller ikke nå.

Back
Topp