*insp* Enn "herregud" da?

ORIGINAL: Lolodi

Jeg synes ikke herregud er et banneord, jeg sier det ofte selv. Men jeg synes ikke det passer at barn sier det.

Eg syns ikkje herregud e ett banneord..
Men bruge det aldri sjøl.

Det finnes masse som støter folk ja, men jeg vil ikke at min datter skal få lov til å bruke skjellsord som for andre er noe helt annet. Herregud har blitt brukt som skjellsord i MANGE år. Jeg blir provosert og kvalm når jeg hører småunger banne. Jeg banner selv, men ikke foran barna mine. Men jeg prøver å ikke gjøre det ellers heller. Er det riktig av oss å la våre dårlige uvaner gå over på barna?

Jeg ser ikke på herregud som ett banneord, sier det støtt og stadig jeg [8|] Har aldri tenkt over
at noen kunne føle seg støtt over det, en kan ikke tenke på/ ta hensyn til alt andre muligens
kan føle seg støtt av.

Reagerer ikke når andre sier det, verken barn eller voksne. Jeg banner en del men eldstegutten har heldigvis ikke tatt etter..[;)]

Åååh, herreguuuuuud, så nærme jeg er å bli småprovosert av visse svar.
[:-]

kjære vene, for noen småfrekke svar i denne tråden altså! [8|]

ORIGINAL: Ellen.

Eller rett og slett sylfrekke?? Blir målløs av en viss dame jeg.......

ORIGINAL: Tjukkebollen

Ja, eller det! Og det går på kryss og tvers av religion ser jeg...

Mine barn får ikke si herregud.

Edit: Etter å ha lest hele tråden: Noen ordentlig "artige" svar her må jeg si....

ORIGINAL: Lissyjane

Håper det ikke er meg denne gangen[:-]

Absolutt ikke!!! [;)]

Nå tror jeg overhodet ikke på Gud, så jeg tar meg den friheten å si herregud en gang i blandt!

Anser det ikke som ett bannord, men jeg ser helst at ungene ikke sier det. [;)]

små barn skal ikke si herregud!det er jo å missbruke guds navn og hørres helt forferdelig ut når både voksne og små barn sier det.alle vet jo at det er et skjelds ord[8|]

ORIGINAL: MorTil2Gull

her går tuppa på 2 år å sier " Å hejjeguud" hvargang hun blir sjokkert eller når det ellers måtte passe seg. Og jeg syne hun er verdens søteste når hun sier det. Så nei, jeg synes ikke det er ille at barna sier herregud.

syns du virkelig det er søtt når jenta di sier herregud ofte?
blir litt sjokka jeg.greit ikke alle tror på gud osv men det er jo i allmenheten et skjelds ord.folk flest syns det.å da å lære og tilate barn å si det blir helt umoralsk for meg.

ORIGINAL: Lissyjane

Håper det ikke er meg denne gangen[:-]

Absolutt ikke!!! [;)]

Nei, jeg siktet ikke til deg! -Ikke denne gangen heller [;)]

ORIGINAL: Lolodi

Jeg synes ikke herregud er et banneord, jeg sier det ofte selv. Men jeg synes ikke det passer at barn sier det.

Nei vet du jeg syns ikke herregud kommer under banning en gang jeg[;)] Her sier snuppa det titt og ofte men da må jeg som regel bare le. Som da jeg sa på vei ut dørene hun skulle i bhg "for en mamma du har, jeg har jo glemt å lage niste til deg jo" så ser snuppa på meg skakker på hodet og setter hendene i siden og sier "hellegud mamma"[:D][;)]

Forundret meg mer i dag tidlig at de sa "jaggu meg" på Dora The Explorer[;)]

ORIGINAL: stardust

ORIGINAL: MorTil2Gull

her går tuppa på 2 år å sier " Å hejjeguud" hvargang hun blir sjokkert eller når det ellers måtte passe seg. Og jeg syne hun er verdens søteste når hun sier det. Så nei, jeg synes ikke det er ille at barna sier herregud.

syns du virkelig det er søtt når jenta di sier herregud ofte?
blir litt sjokka jeg.greit ikke alle tror på gud osv men det er jo i allmenheten et skjelds ord.folk flest syns det.å da å lære og tilate barn å si det blir helt umoralsk for meg.

Det er din oppfatning av det. Til syvende og sist er "Herre Gud" og "Åh Gud" ansett som blasfemi hos religioner som baserer seg på "Gud" (Kristendom, Islam og Jødisk tro). Det betyr ikke at religiøse skal, eller kan, eller burde diktere hva dette betyr for andre. For meg har dette ingenting med moral å gjøre, og hva religiøse anser som blasfemi bryr jeg meg fint lite om ettersom jeg anser selve konseptet med organisert religion som den største blasfemi og hån mot "Gud" noensinne.

Jeg er ordentlig innbarka nordlending og banner så det lyser.. herregud er for meg et av de "mildeste" banneordene, på linje med søren og.. [:D]

Jeg syns derimot IKKE det er greit at barna mine banner, og sliter som et dyr med å slutte selv.. Så jeg bruker omvendt psykologi (til eldste da foreløpig) og sier; "se så stygt det er når mamma sier sånn, og se så vanskelig det er å slutte- det må du aaaaldri begynne med for da blir det sånn for deg og"- eller noe liknende.. Funket fint hittil [:D]

Back
Topp