Insp av tråd på generell *Hvor mange ord kan deres barn?*

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
På generell sier de fleste at de kan snakke 40-50 ord!!!!
Det kan ikke sønnen min. Kanskje rundt 10+
Kan det være fordi han lærer 2 språk? Arabisk og Norsk.....
Ble helt svett jeg nå hehe.

Trur det er ment ord de forstår, ikke at de kan si så mange ord. Om det er det du tenker på?
Jenta mi kan ikke si 40 ord. Mn hun skjønner mye. Vist jeg sier "sett deg ned i badekaret" eller "det er ikke lov" "nå er det mat, er du sulten" skjønner hun dette.
Mn det kan hende språk tar lengre tid når barnet skal lære seg 2 ..! :)

Oi ja dæven nå ble jeg svett bak øra her!!
Lillegutt kan bare si mamma og pappa... Men peker jo på ALT når vi spør han "hvor er lampa?" "hvor er ballen?" osv osv :)

Forstår mye, beskrivelser og instruksjoner.

Men sier:
Hællæ, hadet, vente( hihi..), banan
gå i skogen, gå i skogen... etter et barnevers :)

og har hermet etter endel. Kjenner igjen sanger på melodier men orda er grøt. Musikalsk om ikke annet:)

ja og mamma.. kan si pappa.. men sier ofte mamma til han og.. hehe. Tror han gjør det med overlegg :p

Han kan si: nei, tittei, lys, tiss, bæsj, mamma (noen ganger). Mamma har skrevet masse fra da jeg var like gammel, og jeg kunne synge teksten på masse barnesanger da jeg var like gammel, så det er nok store forskjeller her. Gutten min skjønner alt jeg sier, men virker som han ikke helt har lyst til å prøve å si ordene når jeg spør han. Tipper det kommer masse ord på en gang, når han først setter i gang...men foreløpig går det i babling...;)

Hmm hvordan endrer man fra mobil klarte å trykke send før jeg var ferdig ;P han kan også si : Det , beibi , mø , Bø ( da forventer han at vi skal bli skremt ) :P ellers så mommler han en del men det forstår jeg ikke så mye a ;)

Snuppa mi forstår det meste vi sier til henne. Og gjør det vi ber henne om:)
Men sier ikke så mye enda. Hun kan si; mamma, pappa, pusen, voff voff, desten (hesten), mø, bæ, se der, baby (dukken hennes), ja (nikker alltid samtidig), nei (rister på hodet samtidig), bæs (bæsj), tante, borte, bø, eppe (eple).
Kommer noe nytt hele tiden:) Og skravla går i ett med babling:) Er også veldig flink til å gjøre seg forstått med peking og kroppsspråket:)

Back
Topp