Insomnia etter fødsel?!!!!

KalliopeL

Andre møte med forumet
Jeg fødte 11.07, og mistet masse blod. Måtte ha flere blodtransplantasjoner. Nå ligger jeg her med insomnia til de grader. Har sovet 3 timer de siste 48. Er dette vanlig? Babyen er helt rolig, å gråter bare ved sult eller bleieskift. Ligger med øyne lukket, og hallusinerer til jeg for opp.

Hjellppp!!!

Tror nok det er veldig vanlig. Selv om jeg ikke nista mer blod enn normalt sist, så hadde jeg store problemer med å sove i flere mnd. etterpå.

Dessverre så er det det, altså normalt :) Hormoner og følelser helt på bærtur...man har opplevd det største man noen gang kommer til å oppleve! Her gjelder det å prøve og ikke stresse med å prøve og få sove og finne ut av hva som får en til å kunne slappe av og sovne.

Noen må ha babyen hos seg. Andre klarer ikke å sove ordentlig med mindre man vet at det er noen som holder et øye med babyen. Det kan være en fordel å senke forventningene i forhold til hvor lenge man kan sove om gangen, samtidig skal man ikke skimte av en barselkvinne sin evne til å powernape. Barselhormoner gjør at man lettere faller i dyp søvn, ergo kvaliteten på søvnen bli bedre og man trenger mindre søvn om gangen.
Med det sagt så er det ikke alltid man klarer å sovne, men det å hvile kan allikevel hjelpe. Bare det å lukke øynene kan hjelpe. Legg bort all stimuli, mobil, bøker, etc , holde seg unna koffein etc og legg tilrette for hvile. Man kan ikke forvente god sammenhengende søvn, her gjelder det å samle opp minutter, evnt. timene man får tilsammen.

Dette kommer til å bli lettere etterhvert, men prøv dere frem og gi det tid :)

Tok veldig lang tid før jeg sov normalt igjen etter jeg fikk nr 2. Var faktisk ikke før jeg ble gravid igjen!

Eneste fordelen var at det var null problem å jobbe nattevakter etter permisjonen var over :p

Takk for svar. Min mor kom og passet baby, og jeg har sovet 2 timer. :) Trodde det var helt umulig. [emoji23] Våkner av alle lyder, så jeg må ha ørepropper. Er det innafor når det bare er jeg og samboer, og ingen passer baby?

Takk for svar. Min mor kom og passet baby, og jeg har sovet 2 timer. :) Trodde det var helt umulig. [emoji23] Våkner av alle lyder, så jeg må ha ørepropper. Er det innafor når det bare er jeg og samboer, og ingen passer baby?

Så lenge samboer og du ikke bruker ørepropper samtidig, ser jeg ikke noe problem med det. Høres jo veldig lurt ut at en kan sove dypt og godt mens den andre får med seg det som skjer. Sånn kan man jo bytte på. [emoji1348]

Back
Topp