Inseminering som enslig i det offentlige

H

Hamish

Guest
Hei!
Jeg er blitt anbefalt av gynekolog om og få barn fortest mulig og etter å ha tenkt tanken ei stund så skal jeg endelig ringe lege på mandag å få satt opp en time. Men så vil jeg gjerne vite hva jeg går til. Hva er prisen på inseminering i det offentlige? Noen som vet om det er lang ventetid? Hva baserer lege/ psykolog seg på når de vurderer om du skal få inseminering?

Noen enslige som vil fortelle sin historie? :)

Takk!

Jeg har vært gjennom inseminering med donor (men jeg er ikke enslig). Kostet 1500,- pr gang mener jeg å huske. Dette er noen år siden, men da var det 10 måneder ventetid..

Jeg har fått barn som enslig, men valgte å gå privat. 5 forsøk inseminering uten suksess, så begge mine er resultat av IVF. Ventetiden på donor er nå oppe i mellom 12 og 18 måneder, så hvis du har råd til det er det like greit å gå privat med en gang, hvis det haster å komme i gang med forsøk. Er alder og hormonnivåer i mot deg kan det også være verd å tenke på å gå direkte til IVF, som har betydelig større suksessrate. Jeg vil anbefale deg å sjekke facebooksiden til FEMA (Frivillig Enslige Mødre ved Assistert befruktning), der har du et stort nettverk av solomødre som er oppdatert på det aller meste.

Hei!
Jeg er blitt anbefalt av gynekolog om og få barn fortest mulig og etter å ha tenkt tanken ei stund så skal jeg endelig ringe lege på mandag å få satt opp en time. Men så vil jeg gjerne vite hva jeg går til. Hva er prisen på inseminering i det offentlige? Noen som vet om det er lang ventetid? Hva baserer lege/ psykolog seg på når de vurderer om du skal få inseminering?

Noen enslige som vil fortelle sin historie? :)

Takk!
Hvordan har det gått?:happy:

Ble litt nysgjerrig på hvordan det fungerer i det offentlige?

Min historie er at jeg dro til Danmark. Årsaken er ventetiden i Norge (som jeg bare hadde lest om, ikke direkte erfart), men mest fordi jeg ønsker å velge donor selv, bl.a. slik at jeg kan fortelle barnet om den spesifikke donoren. På European Sperm Bank får man barnebilder, et notat/brev fra donor samt høre lydopptak av intervjuet. Men jeg synes det er flott at Norge endelig oppdaterte loven til å støtte assistert befruktning for enslige. Hurra!

Jeg brukte Sellmer Klinik. Er veldig fornøyd med de. Men koster nok litt mer enn det offentlige. Jeg sparte dog på hotell kostnader ved at jeg dro tur/retur samme dag, og klarte å finne kampanje flybilletter med Norwegian.

Masse lykke til!:happy:

Hei @JWS og @Hamish! Jeg er i gang med inseminasjon som enslig i det offentlige (Oslo universitetssykehus) og kan i alle fall oppsummere hvordan prosessen har vært hittil:

Jeg begynte med å ta en fertilitetssjekk på en privat klinikk for å sjekke ståa, og fikk beskjed om at var helt ok for min alder, og at jeg ikke hadde bråhast med å sette i gang (selv om de vel også sa at det ikke lønna seg å vente for lenge når man er i midten av 30-åra). Resultatene derfra tok jeg med til fastlegen min, som jeg snakket med om at jeg hadde lyst til å prøve å få barn alene.

Fastlegen sendte henvisning til OUS, hvor jeg etter et par måneder ble kalt inn til samtale/kartlegging. Samtalen handlet litt om motivasjon, litt om bo-, arbeids- og familieforhold og helse, men den var ikke veldig inngående. I tillegg innebar den en GU, og en samtale om hvordan inseminasjon fungerer, hvordan de velger donor etc.

Etter det tok det ca 14 måneder før jeg fikk innkalling til Rikshospitalet med beskjed om at var min tur på ventelista. Jeg måtte også ha en sjekk av om egglederne var åpne før de kunne sette i gang.

Til nå har jeg hatt tre inseminasjonsforsøk. Jeg har skjønt at i det private settes man ikke nødvendigvis på hormoner, men her operer de kun med en hormonkontrollert syklus. Selve gangen i det har jeg inntrykk av at er ganske lik i det private og det offentlige - man ringer inn for å fortelle at man har fått mensen, og får en slags timeplan basert på det, som i mitt tilfelle vil si beskjed om når jeg skal starte på Letrozol, hvilke dager jeg skal sette Fostimon-sprøyte, og når jeg skal komme på ultralyd for sjekk.

Hvert forsøk koster 1500,-, i tillegg til at man betaler 375,- per konsultasjon. Legemidler per forsøk har vært rundt en 1000-lapp.
Det har vært ganske effektivt og greit, men det er jo ikke mye rom for samtale om alle mulige ting man lurer på, på det tipper jeg det private er litt bedre. Sykepleierne jeg har vært i kontakt med er alle sammen topp, legene litt mer varierende.

Donor vet jeg ingenting om annet enn at den/de er norske, sjekkes grundig for sykdommer, og at de velger noen med samme etnisitet som meg. Jeg synes det er helt uproblematisk, men skjønner de som ønsker mer kontroll på det også.

Sikkert mange andre ting jeg kunne sagt noe om også - bare å spørre om noen lurer!

Hei @JWS og @Hamish! Jeg er i gang med inseminasjon som enslig i det offentlige (Oslo universitetssykehus) og kan i alle fall oppsummere hvordan prosessen har vært hittil:

Jeg begynte med å ta en fertilitetssjekk på en privat klinikk for å sjekke ståa, og fikk beskjed om at var helt ok for min alder, og at jeg ikke hadde bråhast med å sette i gang (selv om de vel også sa at det ikke lønna seg å vente for lenge når man er i midten av 30-åra). Resultatene derfra tok jeg med til fastlegen min, som jeg snakket med om at jeg hadde lyst til å prøve å få barn alene.

Fastlegen sendte henvisning til OUS, hvor jeg etter et par måneder ble kalt inn til samtale/kartlegging. Samtalen handlet litt om motivasjon, litt om bo-, arbeids- og familieforhold og helse, men den var ikke veldig inngående. I tillegg innebar den en GU, og en samtale om hvordan inseminasjon fungerer, hvordan de velger donor etc.

Etter det tok det ca 14 måneder før jeg fikk innkalling til Rikshospitalet med beskjed om at var min tur på ventelista. Jeg måtte også ha en sjekk av om egglederne var åpne før de kunne sette i gang.

Til nå har jeg hatt tre inseminasjonsforsøk. Jeg har skjønt at i det private settes man ikke nødvendigvis på hormoner, men her operer de kun med en hormonkontrollert syklus. Selve gangen i det har jeg inntrykk av at er ganske lik i det private og det offentlige - man ringer inn for å fortelle at man har fått mensen, og får en slags timeplan basert på det, som i mitt tilfelle vil si beskjed om når jeg skal starte på Letrozol, hvilke dager jeg skal sette Fostimon-sprøyte, og når jeg skal komme på ultralyd for sjekk.

Hvert forsøk koster 1500,-, i tillegg til at man betaler 375,- per konsultasjon. Legemidler per forsøk har vært rundt en 1000-lapp.
Det har vært ganske effektivt og greit, men det er jo ikke mye rom for samtale om alle mulige ting man lurer på, på det tipper jeg det private er litt bedre. Sykepleierne jeg har vært i kontakt med er alle sammen topp, legene litt mer varierende.

Donor vet jeg ingenting om annet enn at den/de er norske, sjekkes grundig for sykdommer, og at de velger noen med samme etnisitet som meg. Jeg synes det er helt uproblematisk, men skjønner de som ønsker mer kontroll på det også.

Sikkert mange andre ting jeg kunne sagt noe om også - bare å spørre om noen lurer!
Hei! Kan jeg spørre om det var noe medisinske kriterier i det offentlige? Fastlegen min var så usikker, men jeg finner svært lite om medisinsk kriterier på nett… Fastlegen henviste meg kun til privatklinikker.
Jeg er enslig, i slutten av 30-åra og har ett stort ønske om å få barn.

Hei! Kan jeg spørre om det var noe medisinske kriterier i det offentlige? Fastlegen min var så usikker, men jeg finner svært lite om medisinsk kriterier på nett… Fastlegen henviste meg kun til privatklinikker.
Har ingen erfaring med assistert befruktning for enslige, men har inntrykk av at det ikke er krav til at man skal ha fertilitetsproblemer for å få hjelp som enslig. Det som derimot gjelder for de fleste offentlige klinikker, uansett om man er enslig eller del av et par, er BMI-grenser og aldersgrenser. Akkurat hva grensene er varierer litt fra sykehus til sykehus. I Trondheim er aldersgrensa 39 tror jeg, mens jeg mener Rikshospitalet har 38.

Hei! Jeg vet ikke hvilke grenser de setter for hva som er akseptabel fysisk eller psykisk sykdom for å få lov til å få assistert befruktning offentlig, men jeg måtte både fylle ut et egenerklæringsskjema på sykdomshistorie, og i samtalen for å komme på OUS ble jeg spurt om begge deler, men siden jeg ikke har noe (kjente) helseproblemer selv eller noe arvelig i familien, var det ikke en sak. Ellers så er jo fertilitetsproblemet som enslig definert som "sosialt" så det er grunnen til at man prioriteres inn.

Men de prioritere på BMI (maks 33 mener jeg) og alder i tillegg, og som @Ypsilon sier er vel aldersgrensa for 38/39.

Back
Topp