Inseminasjon eller IVF

FirstTimer☺️

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sommerfuglene
Hei,
Jeg er så i tvil om hva jeg bør gjøre. Jeg er alene om dette og må dermed til DK.
Men, dere som har erfaring. Jeg blir anbefalt inseminasjon av to leget og IVF av en 3. og andre som har vært gjennom dette før. Jeg har «lett» for å bli gravid. 1 uplanlagt og vellykket graviditet i ‘16 (må ha vært akkurat under EL for det var den ene gangen), 1 planlagt graviditet på første pp i desember i fjor, men endte dessverre som MA i uke 8. Og dessverre så stakk partner etter jul. Jeg har nå tatt de fleste tester osv og det strides. Siden jeg har «lett» for å bli gravid anbefaler 2 leger inseminasjon. Men, siden jeg er 39 mener en 3. at jeg bør ta IVF. 1 av dem som mener inseminasjon har økonomisk gevinst om jeg velger dette og må ta flere forsøk. De andre to har ingen gevinst. Hva i huleste gjør jeg? IVF garanterer jo ikke vellykket graviditet, men et håp om et embryo som fester seg og blir vellykket. Inseminasjon er håp om befruktning. Holder på å bli gæ’ærn!

Den som har anbefalt ivf har trolig gjort det sånn at de kan se kvaliteten på eggene for å øke sjansen din, og du har mulighet til å få flere gode egg på frys hvis det drøyer ut og du blir eldre mens det pågår sånn at sjansene ikke minker like mye underveis. Ihvertfall det jeg tenker.

Vanskelig valg forstår det, vi var i dialog om hjelp siden ting tok tid uten forklaring, og vi hadde klart å bli gravide på egenhånd tidligere. Det han gyn fortalte oss var at ved ivf plukkes beste egg ut av flere ved egenhånd satser du på et egg ingen egentlig har sjekket kvaliteten på. Lykke til og håper du finner ut av det;)

Hvis du har lett for å bli gravid, ville jeg valgt ivf mtp din alder.
Ved ivf settes det jo inn ett befruktet egg, mens ved inseminasjon vet man jo ikke en gang om egget blir befruktet.
Det første viktige steget, befruktningen, er altså sikret ved ivf. Da gjenstår " bare" implantasjonen i livmoren, mens ved inseminasjon må jo begge disse skje.

I tillegg plukkes jo det beste embryoet til innsetting.

Som nevnt over her, vil jo blastocyster fryses og du har muligheten til nytt innsett ved evt nytt barneønske eller dersom noe går galt. Da har du enda egg fra du var 39 selv om du skulle ha fylt 41 i mellomtiden og altså sannsynligvis bedre kvalitet på de yngre eggene.
Kvaliteten på eggene stuper statistisk sett særlig fra fylte 40 år.

Back
Topp