Inntektsopplysninger pga sykdom

LeneB

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Marsboere 2020
Har noen spørsmål. Jeg har vært i jobb kun i et par mnd pga permisjon hjemme med minste min. Så ble jeg gravid og selvfølgelig blitt kjempe dårlig og hatt blødninger og derfor sykemeldt.

Dvs at jeg har nå gått over 16 dagene jobben skal betale og sjefen skrev inntektsopplysninger i følge med hva Lønningskontoret sa hun skulle skrive. Fikk 2000kr mindre i uka!!!! Pga jeg har hatt 7 uker ferie... Skjønner ikke den! Er det lov? Har da rett på det jeg skal ha uansett ferie... Skal da full lønn, altså sykepenger som nav skal utbetale. Hvorfor gjør jobben min noe sånt?

Ringte Lønningskontoret igjen og snakket med ei annen ei. Og hun sa at det skal ikke ha noe å si om du har hatt ferie for hva utbetalingene skal bli fra nav.., hva er rett og hva er galt?

Last edited:
Siden du har vært i jobb i to mnd har du rett på sykepenger fra arbeidsgiver.

Når de har betalt arbeidsgiverperioden går ansvaret over på NAV. Det er folketrygdloven paragraf 8-30 som regulerer beregning av sykepenger fra trygden. Du skal da få fastsatt en ukeinntekt som omregnes til årsinntekt.

Jeg synes også det høres merkelig ut at arbeidsgiver regner ut på en slik måte at du får lavere ukentlig inntekt pga avvikling av lovpålagt ferie.

De skal vel nøye seg med å oppgi f.eks din faste månedslønn, dersom du har det? At du nylig har avviklet ferie skal såvidt jeg vet ikke påvirke dette.

Hva sier arb.giver/lønningskontoret når du spør dem om beregningen?

Edit: siden en annen på lønningskontoret sier noe annet, må de vel rette opp i feilen da?

Siden du har vært i jobb i to mnd har du rett på sykepenger fra arbeidsgiver.

Når de har betalt arbeidsgiverperioden går ansvaret over på NAV. Det er folketrygdloven paragraf 8-30 som regulerer beregning av sykepenger fra trygden. Du skal da få fastsatt en ukeinntekt som omregnes til årsinntekt.

Jeg synes også det høres merkelig ut at arbeidsgiver regner ut på en slik måte at du får lavere ukentlig inntekt pga avvikling av lovpålagt ferie.

De skal vel nøye seg med å oppgi f.eks din faste månedslønn, dersom du har det? At du nylig har avviklet ferie skal såvidt jeg vet ikke påvirke dette.

Hva sier arb.giver/lønningskontoret når du spør dem om beregningen?

Edit: siden en annen på lønningskontoret sier noe annet, må de vel rette opp i feilen da?
Ja det er det jeg mente også! Ferie skal ikke ha noe å si, selvom jeg har tatt mer ferie. Men det var fordi jeg hadde noen uker tilgode etter forrige svangerskap som ikke ble brukt pga sykdom.

Jeg fikk ikke snakket med sjefen idag siden hun jobbet senere. Men ringer imorgen og skal få dette ordnet! For syns det hele hørtes merkelig ut!

Hun andre på Lønningskontoret sa også at ferie ikke skal påvirke inntektsopplysningene og skal derfor be sjefen snakke med henne :) fikk navnet hennes på kontoret, så da vet de hva saken gjelder :)

Ja det er det jeg mente også! Ferie skal ikke ha noe å si, selvom jeg har tatt mer ferie. Men det var fordi jeg hadde noen uker tilgode etter forrige svangerskap som ikke ble brukt pga sykdom.

Jeg fikk ikke snakket med sjefen idag siden hun jobbet senere. Men ringer imorgen og skal få dette ordnet! For syns det hele hørtes merkelig ut!

Hun andre på Lønningskontoret sa også at ferie ikke skal påvirke inntektsopplysningene og skal derfor be sjefen snakke med henne :) fikk navnet hennes på kontoret, så da vet de hva saken gjelder :)

Da løser det seg sikkert i morgen ;)

Grunnen til du får mindre utbetalt er pga at når NAV regner ut hvor mye du skal ha i fra de, så regner de ut i fra gjennomsnittet av de 3 eller 6 siste mndene av det siste året, vis du har vært i mammaperm, så ferie, så jobbet, så vil det si at du har ikke jobbet deg høyt nok grunnlag for lang nok periode for å få det du evt tjener vanligvis :(

Grunnen til du får mindre utbetalt er pga at når NAV regner ut hvor mye du skal ha i fra de, så regner de ut i fra gjennomsnittet av de 3 eller 6 siste mndene av det siste året, vis du har vært i mammaperm, så ferie, så jobbet, så vil det si at du har ikke jobbet deg høyt nok grunnlag for lang nok periode for å få det du evt tjener vanligvis :(
Jeg har ikke fått mindre betalt enda. Jobben som er vanskelig, ikke nav. Så grunnlaget for det som skal stå på inngektsopplysninger for hva jeg skal få fra nav, der de ber om mnd eller ukentlig sum. Jobben skriver for lite! Pga de tar med ferie! Men ferie skal jo ikke ha noe å si! Blir gal av dette...

Jeg har nettopp gått igjennom det samme. Tapte 6000 kr i mnd. Jeg snakket med fagforeningen og de hjalp meg. Så nå får jeg det jeg skal. Kanskje du kan ta kontakt med din fagforeningen. Ikke gi opp i hver fall. Man skal ikke tape noe på å være sykemeldt.

Bare til info. Om det er nav som betaler deg sykepenger og permisjon når den tid kommer istedenfor arbeidsgiver vil du få vesentlig mindre feriepenger neste år. Det lærte jeg den harde veien etter langtidssykemelding etter en ulykke.

Håper det ordner seg.

Jeg skjønnte ikke helt om du hadde ferie når du ble sykemeldt eller hadde ferie før.? Hvor lenge har du jobbet ? Men aebeidsgiver skal regne inntekt du tjener når du jobber. De skal ikke ta med ferie. Det står spesifert på skjemaet hva og hvordan arbeidsgiver skal regne ut samt de kan ringe nav for arbeidsgivere. Så dette hørtes jo sløvt ut

Har hun vært i jobb i 4 uker ( noe hun har da hun har fått arbeidsgiver periode). Har hun tjent opp nok uavhengi av permisjon / ferie . ")

Jeg skjønnte ikke helt om du hadde ferie når du ble sykemeldt eller hadde ferie før.? Hvor lenge har du jobbet ? Men aebeidsgiver skal regne inntekt du tjener når du jobber. De skal ikke ta med ferie. Det står spesifert på skjemaet hva og hvordan arbeidsgiver skal regne ut samt de kan ringe nav for arbeidsgivere. Så dette hørtes jo sløvt ut
Jeg hadde ferie pga permisjon, for å få det til å gå opp med barnehageoppstart. Så etter jeg hadde tatt ut ferie så begynte jeg å jobbe i to mnd. Så ble sykemeldt pga dette svangerskapet. Helt enig med deg! Jeg leste inne på nav og på skjema. Står ingenting om at de skal ta med ferie i betraktning. Det er sløvt sv de på Lønningskontoret. Og at sjefen ikke kan retningslinjene. Man tuller ikke med lønninger/ sykepenger

Det ordnet seg! De regnet på nytt uten ferie og plutselig hadde jeg fått 1372kr mer i uka! Som er mye mer riktig! Nå vil jeg få litt mer enn når jeg var i permsjon. Som stemmer i forhold til tariffen som har økt. Lønner seg å være sta og stå på sitt ja!

Nei fikk dette fikset på mandag samme greiene som deg. Men var bare en uke så fikk beskjed om det var vel ikke så farlig..jo for meg var det det rett før jul. Ble sykemld for 3 uker siden den ene uka så venter enda på en hel ukesinntekt..hmmmf. så bare stå på ditt du skal ha din månedsinntekt. Du kan også sende inn lønnslipper til nav for de to mnd og et skriv som forklarer situsjonen. Det skulle jeg gjøre før arbeidsgiver tok til vett!

Nei fikk dette fikset på mandag samme greiene som deg. Men var bare en uke så fikk beskjed om det var vel ikke så farlig..jo for meg var det det rett før jul. Ble sykemld for 3 uker siden den ene uka så venter enda på en hel ukesinntekt..hmmmf. så bare stå på ditt du skal ha din månedsinntekt. Du kan også sende inn lønnslipper til nav for de to mnd og et skriv som forklarer situsjonen. Det skulle jeg gjøre før arbeidsgiver tok til vett!
Heldigvis ordnet seg nå :) lønner seg å være bestemt! :) får det jeg skal ha nå i sykepenger :)

Back
Topp