Innsynsrett i journal

Tanntrollet09

Forumet er livet
Har man ikke innsynsrett i egen journal?

Da jeg ringte legekontoret fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha legens godkjenning for å få innsyn i journalen min[8|]

ORIGINAL: Tanntrollet09

Har man ikke innsynsrett i egen journal?

Da jeg ringte legekontoret fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha legens godkjenning for å få innsyn i journalen min[8|]

Vet ikke akkurat hvordan det er med legejournaler, men har noe kjennskap til juss. Så tror det gjelder her også.

En har normalt innsynsrett i egen journal. Unntaket er dersom det innholdet kan være skadelig for personen. Et vanling tilfelle er en veldig deprimert person - hvor man er redd opplysningene kan føre til selvmord. Dersom fagpersonen mener det er gode grunner til å holde informasjon tilbake (til brukerens beste) så kan man det.

Tipper at de du snakket med ville at legen skulle ta avgjørelsen, siden det kun er h*n som vet hva som står og hvilke vurderinger som er tatt. Sikkert ren rutine.

TROR JEG.

ORIGINAL: Wayne`s wife

Nei, man kan bare se i den i samråd med en lege. Altså, du må ha en god grunn til det samt at legen skal se på den sammen med deg. 

Jeg har lest min hjemme... Fikk den i posten.. Ikke noen lege her nei..[8D]

Vet ikke åssen det er hos legen, men jeg har da fått sett både BUP journalen og UPK journalen min, har fått begge journalene tilsendt også + epikriser osv...

Også fikk jeg fødselsjournalen min tilsendt

ORIGINAL: Wayne`s wife

Nei, man kan bare se i den i samråd med en lege. Altså, du må ha en god grunn til det samt at legen skal se på den sammen med deg. 

bare tull. bestilte kopier av mine jeg. og har alt fra jeg var liten til nå[:)]
også fra sykehus o.l.

nett hatt om på skolen! du har krav på å se journalen din, men det er ofte en papirmølle for å få iallefall fra sykehus. men legen kan ikke nekte deg og må heller ikke lese den sammen med deg!

Tusen takk for svar alle sammen, jeg skal uansett til legen til uka, så jeg skal snakke med legen da.

ORIGINAL: Tanntrollet09

Tusen takk for svar alle sammen, jeg skal uansett til legen til uka, så jeg skal snakke med legen da.

kan se om jeg finner loven til deg om du gir meg litt tid;)

Lov om leger (legeloven) § 46 har følgende bestemmelse om innsynsrett: "En pasient har rett til å gjøre seg kjent med sin journal med bilag, med mindre legen av hensyn til hans helse eller hans forhold til person som står ham nær, finner det utilrådelig at han får kjennskap til den eller deler av den... Blir en pasient nektet innsyn, eller den han utpeker som representant avvist, kan han klage til departementet. Legen skal gjøre pasienten kjent med adgangen til å klage og så vidt mulig med grunnen til sitt standpunkt..."

I Forskrift om leges og helseinstitusjons journal for pasient (journalforskriften) § 12 er det forutsatt at innsynsretten innebærer en rett til å få kopi av sin journal: "...Det kan kreves betaling for kopi av journal som gis i forbindelse med utøvelsen av innsynsretten i pasientjournal. Pasienten skal ikke i noe tilfelle betale mer enn et beløp tilsvarende hva som følger av det til enhver tid gjeldende taksthefte..."
Det er fortsatt mange sykehus og legekontor som praktiserer den ordningen at journalinnsyn bare gis på stedet, eventuelt ledsaget av en samtale med behandlingsansvarlig lege. Statens helsetilsyn har inntatt det standpunkt at sykehuset eller legen ikke har anledning til å stille personlig fremmøte som vilkår for innsyn. Det kan heller ikke stilles som vilkår at legen skal gjennomgå journalen sammen med pasienten. Dersom pasienten ellers har rett til innsyn, har han også krav på å få utlevert en kopi av journalen. Foruten at denne ordningen er forutsatt i journalforskriften, har den også støtte i personregisterlovens regler som gjelder som supplerende regler til legeloven.
Personregisterloven m/ forskrifter bestemmer at den som ber om innsyn, har krav på skriftlig svar ved utskrift eller avskrift fra "registeret".
Som det fremgår av legeloven § 46 kan legen nekte innsynsrett i journalen eller deler av denne dersom han finner det utilrådelig at vedkommende får kjennskap til opplysningene. I slike tilfeller kan pasienten utpeke en representant som journalen kan gjøres kjent for. Den som blir nektet innsyn i sin journal, har anledning til å klage på dette til Fylkeslegen (etter delegasjon fra departementet).

Back
Topp