Innsovning

RoXXy

Betatt av forumet
Førstegangsmamma her til lita jente som nå er 7 uker.
Jeg har blitt så overrasket over hvordan hun sovner på kvelden og lurer på hvordan dere andre opplever babyens innsovning?

Jenta mi har ofte litt kveldsuro og spiser seg godt opp på kvelden. Da kan det bli en del sutring, men aldri hylgråt. Etter rundt en time eller to med pupp og litt fram og tilbake pleier hun å roe seg og sovne med puppen i munnen.

Da legger jeg henne over i senga si, og da våkner hun hver gang, uten unntak. Lys våken og store øyne.
Jeg legger henne allikevel ned, og der blir hun liggende å veive/kave med armene, vri seg litt, og stønne og puste. Men hun gråter ikke, så jeg lar henne ligge. Sitter like ved, men hun kan ikke se meg fra der jeg sitter.

Slik ligger hun og styrer for seg selv en 20 minutters tid før hun sovner. Uten smokk.
Men mye pusting og stønning og strekking på armer, og litt veiving med hodet.
Hun faller alltid till ro av seg selv og sovner godt.
Andre babyer som gjør det samme?

Synes det er litt rart :rolleyes:

Min er 5,5 uke og jeg opplever mye av det samme som deg, men med hakket mer "intens" kveldsuro (her blir det ofte grining fordi han lett blir overtrøtt). Når han legges i senga så ligger han der og styrer, men slår seg som oftest til ro av seg selv. Samme på natta når han våkner for mat der. Så lenge han ikke gråter, så tenker jeg at det er fint for han å klare å finne roen/søvnen selv. Hvis han kaver veeeeldig så tar jeg en hånd bortpå han og "hysjer" rolig [emoji4]

Min er 5,5 uke og jeg opplever mye av det samme som deg, men med hakket mer "intens" kveldsuro (her blir det ofte grining fordi han lett blir overtrøtt). Når han legges i senga så ligger han der og styrer, men slår seg som oftest til ro av seg selv. Samme på natta når han våkner for mat der. Så lenge han ikke gråter, så tenker jeg at det er fint for han å klare å finne roen/søvnen selv. Hvis han kaver veeeeldig så tar jeg en hånd bortpå han og "hysjer" rolig [emoji4]

Ja, om etter nattamming er det samme styret igjen, men mye kortere heldigvis. Bare 5 minutter eller noe sånt.
Klarer ikke å sove selv når hun ligger der ved siden av og "bråker" :p

Min er også sånn. Dvs av og til går det over til hyling, men i hvertfall om natta sovner han stort sett etter å ha bråket litt. Skjønner ikke at noe så lite kan lage så mye lyd når han skal sove/sover!

Den gryntinga og stønninga har vi her også, men helst i forbindelse med våkning heller enn sovning. Så hvis jeg får ham til å gape, kan han få nattmat uten egentlig å våkne helt. :p

Min veiver også ye med armer og ben mens han"stønner og grynter".
Det er nok at han jobber med magen. Han gjør nemmelig det samme rett før vi får servert en real bæsjebleie [emoji4]

Ellers er min 6 uker, har leggetid kl 20, da han ofte blir overtrøtt etter det. Bruker fort en time halvannen før han sover godt. Og da er det natt i mørkt rom frem til kl 7

Vi har det likedan med jenta på snart 6 uker. Hååpløst å skulle vugge henne søvnig før leggetid da hun uansett blir lyys våken i det hun blir lagt i senga. Blir da også liggende å kave i opp mot halvannen time før hun sovner ordentlig.

Her er det akkurat samme! :) Veldig deilig og vi har til nå ikke introdusert smokk siden hun sovner så fint uten :)

Virker som dette er normalen. Mini blir døsig etter kveldsammingen og våkner som regel når han legges i vuggen. Bruker alt fra ti minutter til tre kvarter på å sovne på egenhånd. Sovner fortere om jeg har hatt varmeflaske i sengen før han legger seg, så den er god og var. Synes ikke det er noe slitsomt på kvelden men utrolig irriterende på natten etter amming. Kan ligge i tre kvarter nesten en time før han sovner.

Har begynt å vugge han i søvn med dyna tullet rundt han nå, og legger han i senga uten å fjerne dyna. Det godtar han bedre en å bli lagt i en kald seng.

Min veiver også ye med armer og ben mens han"stønner og grynter".
Det er nok at han jobber med magen. Han gjør nemmelig det samme rett før vi får servert en real bæsjebleie [emoji4]

Ellers er min 6 uker, har leggetid kl 20, da han ofte blir overtrøtt etter det. Bruker fort en time halvannen før han sover godt. Og da er det natt i mørkt rom frem til kl 7

Hvor lenge har dere hatt leggetid 20.00? Min er 4 uker men virker som han også blir overtrøtt på kvelden. Sover godt om natten foreløpig, heldigvis :)

Hvor lenge har dere hatt leggetid 20.00? Min er 4 uker men virker som han også blir overtrøtt på kvelden. Sover godt om natten foreløpig, heldigvis :)
Vi har vel holdt på siden uke5. Men burde vel startet før.

Min mor (leksikonet mitt) sier vel at man ikke kan begynne for tidlig egentlig.
Barnet har ikke vondt av å sove på mørkt rom, og vi går jo inn og trøster og koser/mater når han gråter.

Vi har vel holdt på siden uke5. Men burde vel startet før.

Min mor (leksikonet mitt) sier vel at man ikke kan begynne for tidlig egentlig.
Barnet har ikke vondt av å sove på mørkt rom, og vi går jo inn og trøster og koser/mater når han gråter.

Vi gjør noe av det samme, men har hatt det mørkt/dempet belysning i stuen til nå :) men kanskje vi skal prøve oss på endå mer rutiner da :p Han sover fra kveldsmåltidet i 20 tiden og til rundt kl 01-02 før mat, så er egentlig ingen grunn til at han ikke kan sove på soverommet :)

Her ligger hun egentlig bare ser seg rundt, må inn en gang eller to å gi smokk. Men roer seg fortere ned når hun har lyd irundt seg.

Back
Topp