Innsendt NIPT-test

Heloise

Andre møte med forumet
Julibarna2024☀️
Jeg er 9+3 og fikk idag tatt blodprøver og sendt de avgårde til USA. Bestilte NIPT-test fra Ultralydklinikken i Danmark.

Det står at man får svar etter cirka 12 dager. Noen som har fått raskere?

Det er jo litt skremmende. Jeg tar jo liksom litt for gitt at alt er ok, og har ikke diskutert med samboer hva det betyr dersom det skulle vise seg å være noe «galt». Lille bebisen min, jeg håper den har det så godt som overhodet mulig :crybaby2 Noen som kjenner på det samme?

Vi får også vite kjønn… wæ. Symptomene er helt like som da jeg gikk gravid med sønnen vår, men NOE sier meg at det er en jente denne gangen! Blir spennende å se om intuisjonen stemmer.

Hei! Vi kan oppdatere hverandre her for jeg har også tatt nipt samme sted. Jeg tok blodprøve og sendte inn fredag 8. desember. Så at kit’et ble levert i går (12. desember). Venter i spenning på svar og håper jeg får det denne uken, men regner med det ikke kommer før neste uke.

Er så spent på om de finner noe avvik og på hvilket kjønn det er! Er litt kvalm denne gangen, hadde ikke antydning til kvalme sist

Last edited:
Jeg brukte dem sist svangerskap. Tok testen 27.12 og fikk svar 6.1. Gikk veldig fort selv med nyttår inni der.

Tok dere blodprøvene i Norge og sendte dem selv eller var dere i Danmark ?

Jeg tok blodprøve i Norge. Fastlegen ville ikke gjøre det med mindre jeg hadde noen indikasjoner på at det var nødvendig med nipt, og det har jeg ikke. Ønsket bare å vite, spesielt med tanke på at jeg er 33 år ved termin, altså bare 2 år fra å få det gjennom det offentlige. Tok derfor blodprøven hos volvat.

Oi, det var raskt! Spesielt på den tiden av året.

Jeg tok blodprøve i Norge. Fastlegen ville ikke gjøre det med mindre jeg hadde noen indikasjoner på at det var nødvendig med nipt, og det har jeg ikke. Ønsket bare å vite, spesielt med tanke på at jeg er 33 år ved termin, altså bare 2 år fra å få det gjennom det offentlige. Tok derfor blodprøven hos volvat.

Oi, det var raskt! Spesielt på den tiden av året.
Brukte de kittet fra dk? Den testen vi tok sist var en utvider panorama test og da testet de for ting vi etter norsk lov ikke kan teste for så da ville ingen ta prøven her i landet. Mulig regelverket har endret seg ? Jeg får nipt i Norge nå men vurderer dk for samme test som sist.

Ja, de brukte kit’et da. Var ingen spørsmål derfra om hvilke det ble testet for. Jeg sa bare at jeg trengte en blodprøve til nipt- kit og de tok den uten å blunke. Regelverket har vel endret seg de siste årene her, tror jeg.

Jeg er 9+3 og fikk idag tatt blodprøver og sendt de avgårde til USA. Bestilte NIPT-test fra Ultralydklinikken i Danmark.

Det står at man får svar etter cirka 12 dager. Noen som har fått raskere?

Det er jo litt skremmende. Jeg tar jo liksom litt for gitt at alt er ok, og har ikke diskutert med samboer hva det betyr dersom det skulle vise seg å være noe «galt». Lille bebisen min, jeg håper den har det så godt som overhodet mulig :crybaby2 Noen som kjenner på det samme?

Vi får også vite kjønn… wæ. Symptomene er helt like som da jeg gikk gravid med sønnen vår, men NOE sier meg at det er en jente denne gangen! Blir spennende å se om intuisjonen stemmer.
Jeg trodde ikke det var lov å ta blodprøve til NIPT før tidligst 10+0?

Jeg brukte dem sist svangerskap. Tok testen 27.12 og fikk svar 6.1. Gikk veldig fort selv med nyttår inni der.

Tok dere blodprøvene i Norge og sendte dem selv eller var dere i Danmark ?
Tok blodprøve hos fastlegen her i Norge og bestilte levering med DHL som sender det direkte til USA for testing :)

Jeg tror det kan være godt å ha noen tanker på forhånd hva man TROR man syns i alle fall, hvis man får svar om at det er noe galt med fosteret. Ikke fordi man ønsker det, men hvis du først kommer i den kjipe situasjonen så har du kanskje noen klare tanker å støtte deg på. Eller plutselig finner ut at partner eller skikkelig uenig i det man selv tenker..?

Tok blodprøve hos fastlegen her i Norge og bestilte levering med DHL som sender det direkte til USA for testing :)
Men hvorfor bestille pakken fra ultralydklinikken i dk om det er tilsvarende det de norske selskapene kan ta? Jeg har kun tar nipt i dk før det ble mulig i Norge så her har ting oppdatert seg veldig på de siste 4 årene skjønner jeg.

Men hvorfor bestille pakken fra ultralydklinikken i dk om det er tilsvarende det de norske selskapene kan ta? Jeg har kun tar nipt i dk før det ble mulig i Norge så her har ting oppdatert seg veldig på de siste 4 årene skjønner jeg.
Ikke helt tilsvarende den i Norge - da hadde jeg også tatt den her.

For min del er det flere årsaker, men den største er at dersom det er noe galt med fosteret ønsker jeg å finne ut dette tidligst mulig, slik at fosteret har vokst minst mulig, dersom det blir snakk om abort.

Panorama test i DK tester også for flere ting enn hva som blir testet for i Norge.

I tillegg til det Heloise nevner, er det billigere for meg å ta kit’et + en bonus er at vi får vite kjønn i Danmark, det gjør man ikke i Norge.

Ikke helt tilsvarende den i Norge - da hadde jeg også tatt den her.

For min del er det flere årsaker, men den største er at dersom det er noe galt med fosteret ønsker jeg å finne ut dette tidligst mulig, slik at fosteret har vokst minst mulig, dersom det blir snakk om abort.

Panorama test i DK tester også for flere ting enn hva som blir testet for i Norge.
Jeg forstår ikke hvorfor de jeg snakker med ( forskjellige legesenter privat og offentlig) sier de ikke har lov å ta disse blodprøvene men dere begge har fått tatt prøvene her. Hva har dere sagt til dem som skal ta prøven ? Jeg fikk beskjed at det var i strid med loven og at de ikke kunne ta blodprøven når den skulle brukes til å sjekke ting som de ikke sjekker for i Norge. Blir så forvirret.

Jeg forstår ikke hvorfor de jeg snakker med ( forskjellige legesenter privat og offentlig) sier de ikke har lov å ta disse blodprøvene men dere begge har fått tatt prøvene her. Hva har dere sagt til dem som skal ta prøven ? Jeg fikk beskjed at det var i strid med loven og at de ikke kunne ta blodprøven når den skulle brukes til å sjekke ting som de ikke sjekker for i Norge. Blir så forvirret.
Vet ikke hva du har blitt fortalt. Jeg sa ish følgende: «har bestilt NIPT test fra Danmark, og trenger noen til å ta blodprøven. Kan noen på legekontoret hjelpe? Svaret: «ja».

Ingenting som hindres i loven av dette? Jeg er advokat, om det hjelper på troverdigheten :pompus:

Var dette før juli 2020? Før det var nemlig ikke NIPT lov i Norge, med mindre man var over 38 år eller hadde tidligere født barn med kromosomavvik.
Nå kan alle ta NIPT (privat om man er under 35 år).

Back
Topp