Innlegg på dialekt

mammanicken

Elsker forumet
Irritasjonen har ligget og ulmet lenge, og nå må jeg bare få det ut.

Hvorfor er det enkelte som KONSEKVENT skal skrive på sin dialekt her inne? Når man bruker et fora på nettet; vær vennlig å skriv slik at folk forstår og gidder å lese det. Jeg hopper daglig over innlegg her inne, rett og slett fordi at å skrive på dialekt er noe av det styggeste jeg ser, og det er slitsomt å lese.

Jeg er trønder, men jeg klarer da å skrive korrekt bokmål allikevel! Jeg trenger ikke å vise at jeg er trønder ved å skrive så knotete som bare mulig! Jeg er interessert i at folk skal lese de innleggene jeg lager, og skriver så korrekt som mulig utifra det norske språk, med korte avsnitt og komma og punktum hvor de skal være. (Men akkurat det er en helt annen diskusjon, nå var det dialektene som plaget meg mest).

Åh, jeg kunne ha skrevet så mye mer om dette, men nå har litt innestengt frustrasjon fått utløp, sånn at jeg kan legge meg til å sove! Takk for meg, og god natt [:D]

Poenget er vel at man skal gjøre seg forstått, og da skrive slik at folk er interesserte i å lese. En hel masse ord som kun enkelte grupper av befolkningen forstår, er vel ikke å skrive på en forståelig måte?

ORIGINAL: *yummymummy*

har vært tatt opp så mange ganger før, men det pleier sjelden å bli så godt motatt dessverre.

Det er litt det jeg håper på, alt for mye frustrasjon som må få utløp et sted, bare synd det ikke er fredag og litt tidligere på kvelden [:-][8D]

Hvis jeg da skal skrive et innlegg om hvor "åtleiått" ungen min er, eller spørre "e d de smestan du hi d henne, eller hi du nånn som e smer?" så vil alle forstå det hvis jeg skriver det slik? [:-]

Næi, no attre æ mæ [8D]

Det her e ett gammelt tema men vi kan gjerne diskutere det igjen. Vi e brukera fra mange forskjellige plassa i norges land, å vi prata alle forskjellige dialekta å det må vi bare innse. Æ mein at vist det e nåkka somn fenga å mann ikke helt forstår så e det bare å spørre:)

Enig, enig, enig! Jeg skriver på dialekt noen ganger, men da er det med de andre tromøsjentene, nemi eller andre jeg vet er nordlendinger eller fordi folk spør om jeg kan gjøre det. [8D] Det er dårlig nettikette å skrive dialekt, men det skjønner ikke bv-folk. På samme måte som mange ikke skjønner hvorfor man ødelegger tråder ved å ikke quote korrekt. (Skrive under qouten, ikke over eller inni.)

ORIGINAL: Sicily

Enig, enig, enig! Jeg skriver på dialekt noen ganger, men da er det med de andre tromøsjentene, nemi eller andre jeg vet er nordlendinger eller fordi folk spør om jeg kan gjøre det. [8D] Det er dårlig nettikette å skrive dialekt, men det skjønner ikke bv-folk. På samme måte som mange ikke skjønner hvorfor man ødelegger tråder ved å ikke quote korrekt. (Skrive under qouten, ikke over eller inni.)

Åh, nå ble jeg litt forelsket, gitt

Skjønner de fleste dialekter men sms-språk, ekstreme slurve- og skrivefeil samt ikke-eksisterende tegnsetting og/eller bruk av avsnitt irriterer meg enormt.

HÆ?!?!?![&:]

You proved my point [:D]

Så enkelt kan det faktisk vær, sei det som det e å e det nånn som ikkje forstår så e det bare å spørre vest det e ett interisangt tema. Vi kan vel alle skriv på bokmål vel?

ORIGINAL: mammanicken

Jeg pleier også å bli litt småyr når noen andre enn meg lager slike tråder. [:D][8D]

Jeg pleier også å bli litt småyr når noen andre enn meg lager slike tråder. [:D][8D]

Åh, jeg kunne ha kommet med mange, lange sånne. Skrivefeil, sms-språk og andre ulogiske forkortelser, feil tegnsetting, manglende tegnsetting, innlegg uten avsnitt, og/å-feil og da/når feil. Ja, you name it [8D][:D]

Godt vi e nu to som sjønna alle språkan vi har her i norges land!

Åh, jeg kunne ha kommet med mange, lange sånne. Skrivefeil, sms-språk og andre ulogiske forkortelser, feil tegnsetting, manglende tegnsetting, innlegg uten avsnitt, og/å-feil og da/når feil. Ja, you name it [8D][:D]

Jeg har gjort dem alle. Snart kommer det noen her og spiller dysleksi-kortet.. Bare vent.. Jeg har skrevet alle de trådene der. [8D]

Jeg har gjort dem alle. Snart kommer det noen her og spiller dysleksi-kortet.. Bare vent.. Jeg har skrevet alle de trådene der. [8D]

Akk [&o] Alt man skal gå glipp av... Har sagt det så mange ganger; man kan ikke ha et liv utenfor BV, man går glipp av for mye da! [:-]

ORIGINAL: 3 stars

Det her e ett gammelt tema men vi kan gjerne diskutere det igjen. Vi e brukera fra mange forskjellige plassa i norges land, å vi prata alle forskjellige dialekta å det må vi bare innse. Æ mein at vist det e nåkka somn fenga å mann ikke helt forstår så e det bare å spørre:)

men altså, e det ikke bere å skriv på bokmål me en gang, enn å skriv på dialækt, så fålk MÅ ha oversættelse får ka mannj skriv? Da slæpp mannj jo å skriv de flere ganga, spare myyy mer tia, og slippe å skape unødvændig frustrasjon hos dæm som kanskje ikke har fulljt så lætt for å fårstå allje mulige dialækta...
Æ veet iallefallj at æ ikke har dæn vanskeligaste dialækta å fårrstå, men kan gått hænne at det jo e nånn såm te å me syns det e vanskele å fårrstå ka æ skriv.
Totalt unødvændig og tongvint fårr alle sammen om alle ska skriv på dialækta dæm snakke.
Spæsiælt me tanke på at sjøl om manj trur at manj kanskjæ fårrstår ka såm står, så e det STOR fare fårr at mannj allikavæl har misfårrstått ka som står.
Og det e ikke alltii så lætt å hørr fårr sæ korsjen dialækta bli uttala hæller.
Da bli det jo my lettar å bare la vær å svar på dæm tråan man VET at pleie å bli skreve på dialækt.
Vældi dåli nættvætt e de åg å konstant skriv på dialækt, me tanke på at dialækt ( ME GO GRUNN!) ikke e skriftspråk hæller.

Åh, beklager, jeg leste de to første setningene, så ga jeg opp [:o] Men veldig enig i de første to da [:D]

Ååååå, nå ødelegger dere tråden min med de forbanna dialektene deres [:o] Gå å lek på motorvei'n istedet 'a, dere fucker opp greia mi her lzzm... 

Jeg synes det er dårlig forumsskikk å skrive på dialekt. Og det virker desverre ekstremt fordummende. [:)]

ORIGINAL: *Rebella*

Gidder ikke lese innlegg på dialekt jeg...
IKke jeg heller....dermed ingen svar fra meg..

Er det en lett dialekt som ikke er så langt borte fra bokmål eller nynorsk så kan jeg gjøre det men ..

Back
Topp