innlagt pga vekstavvik...

2725020070603

Glad i forumet
Lille i magen følger ikke vekstkurven sin, og nå er legene så bekymret at jeg har vært på 4 ulike ultralyder det siste døgnet... ble lagt inn for observasjon i natt, men alle prøver og målinger er helt normale. På siste ul tok de en skikkelig sjekk på alle avvik de kunne finne: hjertefeil, hareskår osv osv, men alt ser normalt ut. Morkaka gjør jobben sin, og vi vet ikke hvorfor hun ikke vokser. Blir så redd det hun har en utviklingshemming, kromosomfeil eller lignende... klarer ikke gjøre annet enn å tenke og bekymre meg, og nå vurderer de å sette igang fødselen tross det er over 4 uker igjen til termin... noen som har erfaring med situasjoner der veksten avtar mot slutten av svangerskapet? Hva kan grunnen være? Lille ligger under 2 percentilen ifølge ul...
 
Har ikke noe erfaring sjøl. Men så lenge legene sier at alt er bra, så skal du se det stemmer:)Skulle det vise seg at barnet har en "feil" når det kommer til verden så blir det nok et sjokk med en gang. Men du kommer til å elske det barnet like mye som et friskt barn. Jeg trur når de har sjekket den lille i magen så nøye, så ville de nok funnet ut noe hvis den hadde hatt et handikap eller kromosomfeil.
Ønsker masse lykke til og en klem:Heartred
 
Ingen erfaring selv, men vet at barnet til sjefen min ble tatt med KS 10 uker før termin pga vekstavvik uten kjent årsak. Jenta er 17 år i dag, og går på idrettslinje på VGS, ikke syk på noen måte. Masse lykke til, uansett! Forstår godt at tankene begynner å kverne, og tror nok det blir fint å få henne ut. Bekymringer tærer fryktelig på...
 
Huff, så ubehagelig å ikke vite! Mannen min ble født med åpen gane-spalte (hareskår). Det var et sjokk for foreldrene. Så vi har vært obs på at det kan skje oss, siden det er genetisk. Men leppene er noe av det første som utvikler seg og de skal kunne utelukke det relativt tidlig. Så tviler på at det er det i alle fall?
 
Huff, så ubehagelig å ikke vite! Mannen min ble født med åpen gane-spalte (hareskår). Det var et sjokk for foreldrene. Så vi har vært obs på at det kan skje oss, siden det er genetisk. Men leppene er noe av det første som utvikler seg og de skal kunne utelukke det relativt tidlig. Så tviler på at det er det i alle fall?


Nei, alt ser helt normalt ut... men enkelte ting kan man jo ikke se på ul. Håper bare hun er frisk og at hun får være inne noen uker til
 
Sniker. Jeg kjenner noen som ble satt igang i uke 28 pga vekstavvik. Dette var morkakesvikt da. Barnet er 9år i dag relativt frisk, men uansett tidenes mest oppegående 9åring vil jeg si! Legene mente at de fysiske utfordringene (hørsel og allergi) skyldtes at barnet ble født tidlig og ikke har sammenheng med årsaken til vekstavvik.
 
Jeg tenker at hvis hun ikke vokser, så er det bedre at hun kommer ut sånn at hun får lagt på seg fortest mulig. Hvis hun ikke vokser er det ikke det beste for henne være inne i magen lenger.
Skjønner at du er engstelig, absolutt, men ikke ta sorgene på forskudd. Hvis de ikke har sett noen misdannelser, kan det godt hende det ikke er noen heller :Heartred. Siden de ikke vet, kan de jo ikke bare spekulere heller overfor deg. Det de vet er at hun ikke vokser.

Jeg krysser fingrene for deg og den lille, at det ikke er noe " galt" og at alt går bra.

Fatt mot og samle krefter til fødselen.
Lykke til. Beste ønsker.
 
Kjenner også til et tilfelle der mor tok all næring på slutten, så babyen måtte forløse tidigere. Aner ikke om det var morkaken eller om de bare gjettet hva det var. Barnet sluttet å legge på seg. Det har gått veldig fint :)
 
Hei, sniker litt.. Vet ikke om det hjelper men jenta mi har lagt og ligger fremdeles (snart 11mnd) på 3 percentilen i vekt og det er overhodet ikke noe galt med henne. Hun er rett og slett bare lita. Hun er glad, storspist og vilter. :) Litt komisk når vi treffer venner med babyer som bare er noen måneder gamle og de veier det samme da ;) Krysser fingrene for deg!
 
Er du innlagt pga kun - 2% under gjennomsnittet? Jeg fant ut av I dag at lille ligger 10% under gjennomsnittet men ble ikke lagt inn
 
Er du innlagt pga kun - 2% under gjennomsnittet? Jeg fant ut av I dag at lille ligger 10% under gjennomsnittet men ble ikke lagt inn
2 percentilen er noe annet enn prosent. Hvis du ligger på 2 percentilen betyr det at babyen er mindre enn 98% av alle babyer. Dvs, gjennomsnittet er 50 percentilen. Da er du større enn 50% og mindre enn 50% :) Ligger man 10% under snittet kan det f.eks. tilsvare å ligge på 30 percentilen, mens 2 percentilen kan kan f.eks. tilsvare 25% under snittet. Vet ikke om dette bare ble forvirrende jeg, men poenget er at percentiler og prosent ikke er det samme ;)
 
2 percentilen er noe annet enn prosent. Hvis du ligger på 2 percentilen betyr det at babyen er mindre enn 98% av alle babyer. Dvs, gjennomsnittet er 50 percentilen. Da er du større enn 50% og mindre enn 50% :) Ligger man 10% under snittet kan det f.eks. tilsvare å ligge på 30 percentilen, mens 2 percentilen kan kan f.eks. tilsvare 25% under snittet. Vet ikke om dette bare ble forvirrende jeg, men poenget er at percentiler og prosent ikke er det samme ;)

Å se der ja! Trodde det sto prosent. Takk for oppklaring! :)
 
Å se der ja! Trodde det sto prosent. Takk for oppklaring! :)
Hehe, lett å lese feil av de ordene. Percentil er vel ikke det mest brukte ordet i dagligtale akkurat :)
 
Lille i magen følger ikke vekstkurven sin, og nå er legene så bekymret at jeg har vært på 4 ulike ultralyder det siste døgnet... ble lagt inn for observasjon i natt, men alle prøver og målinger er helt normale. På siste ul tok de en skikkelig sjekk på alle avvik de kunne finne: hjertefeil, hareskår osv osv, men alt ser normalt ut. Morkaka gjør jobben sin, og vi vet ikke hvorfor hun ikke vokser. Blir så redd det hun har en utviklingshemming, kromosomfeil eller lignende... klarer ikke gjøre annet enn å tenke og bekymre meg, og nå vurderer de å sette igang fødselen tross det er over 4 uker igjen til termin... noen som har erfaring med situasjoner der veksten avtar mot slutten av svangerskapet? Hva kan grunnen være? Lille ligger under 2 percentilen ifølge ul...
Efter min födsel i helgen som slutade med kejsarsnitt så berättade jordmor att navelsträngen satt på utkanten på moderkakan och det kan hindra växten lite på babyn . Men inget som skulle vara farligt .

Jag var i 37+4 (tror jag) då hon kom och hon vägde 2814g.
 
Huff, sender deg en god klem! :) Du er i de beste hender!
 
Tanten min hadde termin med datteren sin helt i begynnelsen av mars (7'ende tror jeg). Hun ble født 18 februar, med en helt på 1700 g ca. Ingen avvik, hun bare vokset ikke i magen. En voksen jente i dag, hvor det absolutt ikke har vært noe galt;)!
 
Hei hei,
jeg blir også fulgt ekstra opp pga. lav vekstkurve nå på slutten. Har lagt på 4 percentil siden starten av februar, og på torsdag som var regnet de til 2 percentil. Har fått god oppfølging gjennom hele svangerskapet pga. at vi deltar i et forskningsprosjekt på KK. De har fulgt veksten helt siden uke 7. Er nå 37+6.
De er ikke bekymret da blodtilførselen er god og så lenge hun legger på seg litt så er jo det bra. De mener det bare er genetisk. Hverken meg eller samboeren min er så store. Og det er god aktivitet i magen med sterke bevegelser. Alt ser bra ut. De brukte også en annen utregningsmetode i tillegg, hvor de tok høyde for genetikken og da havnet hun på 16 percentil. Skal på ny UL 29.februar. Var selvklart litt bekymret i starten når jeg fikk beskjed om at hun var litt liten. Har jo visst at hun ligger litt under gjennomsnittet hele tiden, men hun lå på 24 percentil 4.januar, og 26 percentil måneden før der igjen. Så plutselig ned i 4... De har estimert fødselsvekten til 2700g (ligger på 2389-2400 nå) så jeg håper på å gå litt over tiden slik at hun i allefall kommer over 2800. Så lenge hun har det bra så går det helt fint. Og det gjør det helt sikkert med din lille mageboer også. Høres i alle fall sånn ut, utifra oppfølgingen du får. Ønsker deg lykke til med resten av svangerskapet og ikke minst tiden etterpå ❤️
 
Hei hei,
jeg blir også fulgt ekstra opp pga. lav vekstkurve nå på slutten. Har lagt på 4 percentil siden starten av februar, og på torsdag som var regnet de til 2 percentil. Har fått god oppfølging gjennom hele svangerskapet pga. at vi deltar i et forskningsprosjekt på KK. De har fulgt veksten helt siden uke 7. Er nå 37+6.
De er ikke bekymret da blodtilførselen er god og så lenge hun legger på seg litt så er jo det bra. De mener det bare er genetisk. Hverken meg eller samboeren min er så store. Og det er god aktivitet i magen med sterke bevegelser. Alt ser bra ut. De brukte også en annen utregningsmetode i tillegg, hvor de tok høyde for genetikken og da havnet hun på 16 percentil. Skal på ny UL 29.februar. Var selvklart litt bekymret i starten når jeg fikk beskjed om at hun var litt liten. Har jo visst at hun ligger litt under gjennomsnittet hele tiden, men hun lå på 24 percentil 4.januar, og 26 percentil måneden før der igjen. Så plutselig ned i 4... De har estimert fødselsvekten til 2700g (ligger på 2389-2400 nå) så jeg håper på å gå litt over tiden slik at hun i allefall kommer over 2800. Så lenge hun har det bra så går det helt fint. Og det gjør det helt sikkert med din lille mageboer også. Høres i alle fall sånn ut, utifra oppfølgingen du får. Ønsker deg lykke til med resten av svangerskapet og ikke minst tiden etterpå ❤️

Er det genetisk så er det jo mer naturlig at babyen din er liten :) i min familie er det ikke vanlig med små babyer, men helt gjennomsnittlige. På farens side er de heller store (4-5kilo) så derfor ble vi litt overrasket over at de målte lille i magen til 2 percentilen! Men får heldigvis oppfølging ja. Ny ul hver uke frem til termin for å passe på at kurven ikke flater for mye ut. Hun sparker godt og alle registreringer har vært fine så langt, så satser på at hun har det bra og kan bli værende i magen tettest mulig opp mot termin :)
 
Er det genetisk så er det jo mer naturlig at babyen din er liten :) i min familie er det ikke vanlig med små babyer, men helt gjennomsnittlige. På farens side er de heller store (4-5kilo) så derfor ble vi litt overrasket over at de målte lille i magen til 2 percentilen! Men får heldigvis oppfølging ja. Ny ul hver uke frem til termin for å passe på at kurven ikke flater for mye ut. Hun sparker godt og alle registreringer har vært fine så langt, så satser på at hun har det bra og kan bli værende i magen tettest mulig opp mot termin :)

Helt sant! Men ingen av oss har vært så små når vi ble født. Jeg var 3700 (kom 14 dager etter termin) og lillesøs var 3300 (kom på termindato) så vi regnet jo med at hun skulle være over 3 kilo i alle fall. Nevøen min som nærmer seg 5mnd nå, var 4565!!! Så vi ble også ganske overrasket når vårt lille frø ble målt til så liten. Spes siden hun hadde droppet fra 24 til 4 percentil på 4 uker.
Men det går nok veldig bra, det verste vi kan gjøre er å bekymre oss for mye. Godt at vi bor i et land hvor vi kan få så god oppfølging av dyktige fagfolk som passer så godt på de små frøene våre :)
 
Back
Topp