Innkjøpsliste til nyfødt

Solbolle92

Forelsket i forumet
Julibarna2024☀️
Hei dere! :)

Lurer på hva dere har som prioritert innkjøpsliste? (helt nødvendig utstyr)

Jeg er førstegangs, og hører det er mye man ikke har bruk for i starten
Og tenker også mye på hvor mye klær av ull barnet skal ha i de minste strl og av hva?
Noen erfaringer?

Her har vi kjøpt komplett vogn, bedsidecrib, arvet ny/gammel brio sprinkelseng og madrass som har vært ubrukt, bilstol med isofix base, badekar med ryggstøtte, stellebord, babycall med video, voksi move vognpose, vippestol og babynest, sommerdyne 65*80 og dundyne 80*100, 1 tisselaken, stretch laken til sprinkelseng, ammepute.

Har også arvet mye rosa tøy av svigerinne som fikk jente for 3 pr siden. Alt fra strl 50-68.
Men ser vi har lite ull:rolleyes:
 
Hei! Jeg fikk vinterbaby også sistgang. Ville ikke hatt så alt for mye klær (også ull) i den aller minste størrelsen. De vokser fort og kan godt bruke litt for store klær i starten ved å brette opp armene litt. Ville heller ikke kjøpt så mye hvitt ull da det fort blir gris bak etter avføring.
Ville prioritert en varm ulldress til trilling ute kanskje strl 56, 2-3 ullbodyer str 56, 2-3 ullbukser i str 56, 1-2 ullpysjamaser i str 56. Har også erfaring med at ull kan brukes lenger enn bomull da det er god stretch i mye av ulla. 1 ullue til nyfødt kan også være lurt.
Ullsokker. Kan anbefale gruppa på face som heter «kjøp og salg av ulltøy» masse fint både nytt og brukt!

Ville kanskje investert i et lite korthåret saueskinn, det fikk vi MYE bruk for - i vogn, i babynestet, på sofaen.

Ellers høres det ut som om du har det meste klart. Jeg personlig hadde veldig god nytte av å ha brystpumpe da jeg hadde litt lite melk i starten og klarte å pumpe meg opp så jeg slapp å gi noe tillegg. Men det er individuelt om man har bruk for dette :)

Det meste er å få tak i etter fødsel også :) også får man (ofte) utrolig mye i gaver og da gjerne små størrelser, derfor lurt å ikke ha for mye som de vokser ut av for fort :)
 
Har ikke noe ull(undertøy), kommer litt ann på hva annet man har, hvor man bor og hvor mye man er ute eller inneklimaet..
 
Ååh, kjente jeg ble litt stresset [emoji28]

Vi har bare kjøpt inn vogn, vognpose, har sprinkelseng som skal lånes av familien, og 2 pysjer, 4 bodyer og 2 bukser [emoji28]


Ellers har vi ikke kjøpt inn eller planlagt noe mer enda [emoji28][emoji28][emoji28][emoji28]
 
Jeg er 3.gangs fødende og en ting jeg ikke tenkte på første gangen var diverse produkter til såre bryst. Man skal jo ikke få såre bryst om man har riktig ammeteknikk, men det er jo ikke så lett å få det til med en gang heller. Mitt heteste tips er derfor multi-mam kompresser fra apoteket og purelan som er lanolin man kan smøre på brystvorte. Dette er ikke farlig for baby heller, så trenger ikke vaskes av. Er ganske seigt, men funker som bare det. Får det på apotek og babyforretninger.
Ellers har du nok listet opp det viktigste. Litt ull er greit å ha til vinterbaby, men ikke kjøp for mye. Du kan få en baby som er veldig varm av seg og da blir det bare ubehagelig for den lille med ull. Om du ikke bor veldig langt unna butikker så skal du nok få tak i. Og så blir det vel noen gaver fra venner og familie også. Erfaringsmessig så ender man alltid opp med for mye klær.
Ville også kjøpt ammeinnlegg i ull. De i papir setter seg fast i puppen om du blir sår og det er mildt sagt jævlig vondt å fjerne. Kan bruke saltvann for å løse opp. Men bruker du ull og purelan så er det mer skånsomt. Og ull varmer og forebygger brystbetennelse! ;)
 
Bedsidecrib
Vanlig sprinkelseng
Bilsete
Vippestol
Vugge til stua
Leketeppe
Babynest
Vogn
Stellebord med badekar
bodyer og andre klær
Bilstolpose
Gulpekluter
Babycall
Brystpumpe
 
Hvilke bleier anbefaler dere som er mer rutinerte? ;)
 
Jeg har så og si kun fått anbefalt Libero Touch. Disse er av de dyreste, og med indikator, men alle bekjente med små sier de sitter best og lekker minst ifht avføring oppover ryggen etc[emoji85] ellers synes de også Pampers newborn er et bra, rimeligere alternativ.
 
Back
Topp