Innkjøp

K89

Elsker forumet
Desemberskattene 2024
Beklager om det allerede er en tilsvarende tråd, bladde meg litt bakover men kunne ikke finne noe her i gruppa.

Termin nærmer seg og som førstegangs er alt veldig overveldende. Ønsker tips fra andre, gjerne de som har født før, om hva man absolutt burde kjøpe før baby kommer og hvilke innkjøp man kanskje kunne vært foruten. Skriv gjerne ned ting som er en selvfølgelighet også, som for eksempel vogn, stellematte osv, for det er mye man trenger og ting kan fort gå i glemmeboka:happy:

Tips fra jordmor var å ha en liten boks MME i tilfelle man sliter med å få igang melkeproduksjonen. Ikke alltid så lett å få tak i om det er midt på natta eller helg :p

På en av appene jeg har, kan man trykke seg inn på ulike områder hvorav en er «handle», og huke av for det man har kjøpt og ikke kjøpt på en ferdiglaget liste som er inndelt i kategorier. En kan deretter trykke «del» på listen og sende den til seg selv på mail, legge inn i notater, mm. En kan da også slette eller legge til på listen. Her sto det mye jeg ikke hadde tenkt på hvertfall. Graviditet+ heter appen.

Vedlegg

• A3D2C9FF-34C5-4046-8B4F-03FE2A5581EF.jpeg
    A3D2C9FF-34C5-4046-8B4F-03FE2A5581EF.jpeg
    199,8 KB · Visninger: 32
  • 55718A2B-14DE-4F82-8AA2-7759EE7A0DCD.jpeg
    55718A2B-14DE-4F82-8AA2-7759EE7A0DCD.jpeg
    210,4 KB · Visninger: 33
Tips fra jordmor var å ha en liten boks MME i tilfelle man sliter med å få igang melkeproduksjonen. Ikke alltid så lett å få tak i om det er midt på natta eller helg :p
Takk for påminnelsen! Sist hadde vi problemer med at mini ikke fikk tak pga brystspreng, kunne ta flere timer med gråt og kaving før det endelig gikk. Det var frustrerende og det var på natta :confused: MME skal handles inn :D

På en av appene jeg har, kan man trykke seg inn på ulike områder hvorav en er «handle», og huke av for det man har kjøpt og ikke kjøpt på en ferdiglaget liste som er inndelt i kategorier. En kan deretter trykke «del» på listen og sende den til seg selv på mail, legge inn i notater, mm. En kan da også slette eller legge til på listen. Her sto det mye jeg ikke hadde tenkt på hvertfall. Graviditet+ heter appen.

Takk for tips, skal sjekke ut denne:)

Jeg hadde aldri klart meg uten brystpumpen. Fikk akutt behov for den lørdag kveld og da var jeg glad det var handlet inn på forhånd!

Sniker :dummy1: fikk minsten i juli 2020
sommeren blir fort veldig varm som høygravid og så nybakt mor!
Husk å ha nok skift til deg selv :) jeg kjøpte sånne to pakk amme singletter på HM som virkelig var redningen min! ha et par tre cardigans også og myke lette bukser :)
Til baby er det viktig med gulpekluter og to pledd (sånn helseteppe var godt å ha)
Brystskjold og et par tre typer smokk er nice
Saltvannsdråper til baby

Sniker :dummy1: fikk minsten i juli 2020
sommeren blir fort veldig varm som høygravid og så nybakt mor!
Husk å ha nok skift til deg selv :) jeg kjøpte sånne to pakk amme singletter på HM som virkelig var redningen min! ha et par tre cardigans også og myke lette bukser :)
Til baby er det viktig med gulpekluter og to pledd (sånn helseteppe var godt å ha)
Brystskjold og et par tre typer smokk er nice
Saltvannsdråper til baby

Her var det flere ting jeg ikke har tenkt på, tusen takk:happy:

Er førstegangs selv, men fått litt tips og lest litt her og der. Har blitt anbefalt å å kjøpe ammeinnlegg av ull selv på sommeren da trekk kan føre til brystbetennelse. Kjøpte det og en enkel vakuumpumpe på farmasiet på tilbud til rundt 299 sånn i tilfelle man har behov for å pumpe. Ellers hentet jeg ut apotek 1 sin baby box med nyfødt bleier så da har vi det klart! Neste steg er å vaske alt av sengetrekk og laken til seng og vogn og klær slik at det er klart til bruk :happy: Handlet kjølebind på babymessen / fødebagen.no som visstnok skal være gull etter fødsel :D

Anbefaler å ha store bind klare. Både til etter fødsel, men også dersom vatnet går heime. Og gjerne også kladder frå apoteket. Dei kan brukas i senga dei siste vekene, samt i bilen på veg til føden.

Dersom du ammer skal baby ha d-vitamindråper frå den er ei veke gamal, så det er jo greit å handle inn. Febertermometer og hygieneovertrekk er også lurt.

Anbefaler å ha store bind klare. Både til etter fødsel, men også dersom vatnet går heime. Og gjerne også kladder frå apoteket. Dei kan brukas i senga dei siste vekene, samt i bilen på veg til føden.

Dersom du ammer skal baby ha d-vitamindråper frå den er ei veke gamal, så det er jo greit å handle inn. Febertermometer og hygieneovertrekk er også lurt.

Snakker vi nattbind fra Libress eller et det noen annen type du anbefaler?

Jeg brukte libresse nattbind sist, og det funket for meg. Men er jo forskjellig hvordan mye man blør. Noen blør veldig mye de første dagene, og da kan det nok være lurt å ta med noen av disse bleiebindene man får på sykehuset :happy:
Jeg fikk også noen vanlige store bind på sykehuset, men syns de absorberte så dårlig, så var i kiosken å kjøpte libresse isteden.

Eg hugser ikkje kva type eg hadde, men var innom apoteket og ba om store bind til etter fødsel. Dei var nok litt større enn vanlege nattbind. Sjølv om eg brukte dei så vart buksa gjennomvåt på veg til føden sidan vatnet hadde gått heime. Det lages visstnok nytt fostervatn heile tida.

For sjølve blødninga brukte eg dei store binda heime til pakka var tom. Deretter var det nok med vanlege nattbind. På sjukehuset brukte eg dei store binda og tilhøyrande lekre nettingtruser som fantes der :cool:

Back
Topp