Innkjøp

Augustspire

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Jeg begynner vel snart å sette opp lister over hva jeg trenger, men som førstegangsfødende er det en jungel av ting man MÅ ha.

Så da spør jeg dere: hva hadde dere ikke klart dere uten, og hva må "alle andre" ha som dere aldri brukte? Håper mange tar seg tid til å svare :angelic:
 
Dette var det jeg fikk mest bruk for:
-En god ammepute
-Masse kluter og håndklær for gulp og andre uhell
-Krem til såre barnerumper, og mammanippler
-Bæresjal i tilfelle baby blir en klengebaby og du ikke får kommet deg rundt i huset fordi du må bære rundt på denne klumpen hele tiden
-Liten håndpumpe for å lette på trykket hvis baby sov lenge i strekk
 
Dette hadde vi mest bruk for:
-Babynest
-Bærsjesjal/sæla
-Masse bodyer
-Masse kluter
-Purelan
-Vippestol (kan anbefale Babybjörn sin)
-Adapter mellom bilstol og understell på vogna
-«Kladder» fra apoteket. Sånne engangsunderlag som man bruker på sykehuset. Hadde det på stellebord, i sofaen og senga. Ammet mye liggende og det kunne fort bli mye søl.

Kjøpte egentlig ikke noe som vi ikke trengte, ettersom vi ventet med mye til etter frøkna var født. Var lettere å se behovet da. Babygym er for eksempel ikke det aller første du trenger. Vi kjøpte heller ikke brystpumpe og flasker før etter en stund, for vi trengte ikke det i starten.
 
*Ammepute - avlaster armene og babyen kan sove på den på fanget om kvelden
*Babynest - hadde ikke til de tre eldste, syns det har vært veldig praktisk til de tre minste. Brukt til å sove i på sofaen.
*Seng - mine har sovet greit i senga, noen har vært mer glad i samsoving enn andre
*vogn
*lekematte/teppe - ligge på på gulvet. Greit med noe som er stort nok til at man kan ligge ved siden av.
*bade-sete - et sånn som babyen kan ligge i oppi balje/badekar. Gjør badingen lettere.
*ikea-stol - den har høy og god rygg til en liten tass som nettopp har begynt å sitte oppe når det er mat (og hodet vingler litt hit og dit) dette er ikke noe man trenger før ca.6mnd.(evt 4..)
*bilstol
*inotyol krem til sår hud; uansett om det er sår rumpe, sår bak ørene etter gulping, sår under armene osv.

Ting vi ikke har trengt:
*babysete på tripp trapp stol så babyen er med på måltidene. Har planlagt så baby har sovet eller kunnet leke på gulvet. Evt så har jeg havnet på sofaen og ammet mens jeg har spist samtidig.
*vippestol - mine har trivdes med å ligge på gulvet. Der får de og bevegd seg litt. Og når de kommer seg rundt planlegger man bare annerledes (dusjer når de sover osv) Vet mange har god nytte av den, men den et ikke noen nødvendighet.
*Shampo - ikke vits å kjøpe for mye sånt...det er ikke sikker babyen har noe særlig hår. Andre kan lage lang flette fra fødselen av. Se an behovet.
*Leker trenger man ikke ha de første ukene
*lekegrind - det har vi aldri hatt

Pumpe har vært både og. Trengte den til første som spiste lite, for å pumpe ut og ha kontroll på matinntaket. Har ikke trengt til andre.
Når melka kommer for fullt er det ikke lurt å begynne å pumpe for å lette på trykket - kroppen lager melk etter etterspørsel. Så det beste er å bare håndmelke litt. Da går produksjonen gradvis ned og justerer seg etter babyens behov. For den suger og suger de første dagene for å sette igang produksjonen, så da blir det fort for mye.
 
Og selvfølgelig klær og gulpekluter. Mengde på begge deler kommer veldig an på om det er gulpe-baby eller ikke.
 
Vi brukte nesten aldri vippestolene, selv om «alle» med tvillinger sier det er et must. Shampoo bruker vi enda bare ved unntak, mine treåringer har lite hår.

Vogn, ammepute, stor gymmatte på gulvet, badebalje med sete, bilstol og stelleplass var vel egentlig det vi brukte de første månedene. Bepanthen og inotyol av kremer. Mine fikk flere tynne strikkepledd og de ble brukt masse!
 
I den første tiden brukte vi bl.a:
- Stelleplass
- Bæresjal/bæresele
- Elektrisk brystpumpe, dobbel (Mine er tvillinger, så pumpet mye. Ikke sikkert det er like stort behov med én baby :)
- Ammepute
- Babynest. De sov i de på sofaen. Denne gangen har jeg kjøpt en brukt leandervugge, sånn at treåringene kan "herje" i sofaen. Får se om den blir brukt da. Fikk den billig :)
- Stor lekematte
- Inotyol for evt såre stumper og Purelan for evt såre brystvorter
- Badebalje og babyolje, myke håndkler
- Gulpekluter. Ikke kjøp et stort lager før baby er født, vi kjøpte heller litt etter litt etter behov.
- Strikkede ullpledd
- Korthåret lammeskinn
 
Last edited:
Det jeg hadde som var gull verdt (av det jeg husker):
- bæresele (hadde ikke en sovebaby, dette hjalp oss gjennom en tøff periode).
- purelan.
- inotyol, den er magisk på sår rumpe.
- babynest (praktisk å ha i sofaen).
- vippestol.
- vugge på stua.
- Manuel brystpumpe, hadde aldri klart meg uten. Ingenting er som å få åpnet tette melkeganger som gjør kjempe vondt. Hadde også elektrisk brystpumpe, men brukte den manuelle mer.
- vogn og diverse andre vanlige ting å kjøpe.

Ting jeg skal ha denne gangen som jeg ikke hadde:
- God ammepute. (Kan ikke kalle det jeg hadde for ei ammepute :banghead:.
- bedsidecrib.
- Har lyst på ny bilstol slik at jeg kan bruke den på understellet til vogna, men føler det er bortkastet pengebruk når jeg har en. :facepalm:
 
Babynest ble brukt mye.soving på sofaen, når jeg dusja/gikk på do tok jeg med baby og nestet. Sov med det i senga til han var over 1 år. Helseteppe, dyne, gulpekluter (masse om du får en gulpebaby, men kjøp noen og se ann behovet). Stelleplass (vi tok ei vanlig stellematte og festa på en hylle på badet, etter han ble eldre tok vi bare stellematte på gulvet). Ei enkel brystpumpe og 2 flasker dyne sjef var greit i starten, i tilfelle ammingen ikke funker og butikkene er stengt.selv pumpet jeg en dag og gå flaske pga vi skulle på bursdag, og jeg hadde veldig såre brystvorter. Bilstol og baksetespeil var et must her, samt vogn. Og bæresjal. En god sofakrok med teppe og puter.

Denne gangen skal jeg kjøpe babybjørn vippestol, ny babycall med kamera, bilstoladapter til vognunderstellet. Dette klarte jeg meg fint uten forrige gang, men noe jeg ser på som veldig greit å ha, og kan unne meg denne gangen når vi ikke har sykt mye annet å bruke penger på. Tenker en bør velge med omhu og prioritere litt, og mye kan en kjøpe etterhvert når en ser behovet melde seg. Ikke vits å kjøpe skjeer før fødselen liksom, når en ikke trenger de før baby er 4-6 måneder.
Syntes tripp trapp støl var viktig, med nyfødtsete. Enda, men enda viktigere denne gangen når storebror spiser med oss, og det blir en mer sosial greie.

Selv satt jeg å koste meg med å skrive lister om hva vi måtte ha, kjekt å ha, hva diverse hadde sagt vi skulle gå i gave osv. Det koste jeg meg med igjennom hele svangerskapet. Det koseligste med av hele 1. Svangerskap
 
Back
Topp