Innkjøp av klær

n0ia

Andre møte med forumet
Hei!
Lurer på hva dere kjøper inn av klær, mtp at babyen blir født på høsten?
Hvor mye trenger man av hva? :)

Har det meste fra før.

Men jeg tenker, noen basisplagg er greie å ha:
Bodyer
Strømpebukser/bukser
Pysjer
Luer
Ulldress
Votter

Man får garantert masse tøy i gaver. Så kjøp inn så man klarer seg en liten stund, til man er på bena igjen og kan dra ut og handle inn det man ser man trenger mer av :)

Vi har også mye fra før denne gangen, og jeg husker ikke helt hvor mye jeg tenkte vi måtte ha av hvert plagg sist gang. Det er også vanskelig å vite på forhånd - hvor stor blir babyen og kommer den til å bli en gulpebaby? De tingene avgjør mye :P

Jeg ville tenkt et par-tre sett i størrelse 50 i første omgang. Det er ikke alle som passer det i det hele tatt fra starten, så da kan man heller dra ut og handle mer hvis det skulle vise seg at babyen passer 50 bedre enn 56 i starten. Og så kanskje 4-6 sett av str 56 og 62?

Her gikk det mest i bodyer, bukser og sokker, mens andre liker best bodyer og strømpebukser. Jeg liker godt å bruke ull på høst og vinter, så kommer til å ha et par sett i hver størrelse med det også :) Jeg kjøper nok ikke inn noe særlig ull i 50 da, for det er dyre plagg, og 50 blir tross alt ikke brukt så lenge. Da kan jeg heller bruke str 56 og brette opp i starten. :)

Pysjamaser - de finnes gjerne i str 50/56. Det er kjekt. To-tre stk kanskje? Vi likte de med fot, men det også er individuelt hva man synes er best. Og det var jackpot hvis vi fant pysjer med fot OG glidelås :hilarious: Man kan jo kneppe seg ihjel :P

Tynn bomullslue, tynn ullue, tykkere ullue.

Ulldress - vi likte veldig godt Lillelam-dressene!

Votter

Ullsokker

Har det meste fra før.

Men jeg tenker, noen basisplagg er greie å ha:
Bodyer
Strømpebukser/bukser
Pysjer
Luer
Ulldress
Votter

Man får garantert masse tøy i gaver. Så kjøp inn så man klarer seg en liten stund, til man er på bena igjen og kan dra ut og handle inn det man ser man trenger mer av :)
Enig med Annafk :)

Siden det er høstbaby vil vi bruke mest ull, men det blir også noen basisplagg i bomull også. Klær som er lett å ta på og av, ikke gensere (blir bare dyttet opp under armene). Jakker og bukser som tas på og av etter temperatur. En eller to ulldresser til utebruk. +-5 av bruksplagg i både 50 og 56 siden vi ikke vet hvor stor han blir. Noen ekstra i bodyer og bukser/sparkebukser. Blir nok en del i gaver, kjøpt og strikket, pluss jeg strikker litt selv, så begrenser innkjøp litt.

Anbefaler absolutt innerklær i tynn ull. Regulerer temperatur og puster bedre enn bomull. Er lille varm så tar man av jakker etc.

Kjøpt inn en del ull i str 56 og 62, skal kjøpe noen nye bomullsett men har en del av det fra før + kjøpe Ullsokker.

Det blir mest ull, men september kan jo bli kjempevarm så greit å ha litt bomull også. I hvertfall i 50/56.

Kommer nesten utelukkende til å bruke bodyer og strømpebukser, det vet vi funker.

Tips til nettbutikker og kjøpe ull til prematur str 50? Som ikke koster skjorta?:)

Vi har handle inn litt bomulls bodyer og lue og bukser og pysj osv fra hm/KappAhl men trenger noe ordentlig ull av noe slag:)

Tips til nettbutikker og kjøpe ull til prematur str 50? Som ikke koster skjorta?:)

Vi har handle inn litt bomulls bodyer og lue og bukser og pysj osv fra hm/KappAhl men trenger noe ordentlig ull av noe slag:)
Barnas Hus har alltid masse salg på ull og bambus i nettbutikken:)

Colorwool.no har også ofte tilbud :)

4 Pysjer, 5 body i bomull og 3 ull, 5 bukser i bomull og 3 ull, sokker, et par fleece eller ulldresser og en god lue.

Ungene (les min forrige) bæsjet jo opp ryggen på den bleia hele tiden, og gulper seg ut enda oftere. Så gjelder å ha noen skift, men så kan en alltids kjøpe/bestille mer om en trenger.

Nei, somregel får man mye i gave når man får nr 1. Med nr 2 var det begrenset med både barselbesøk, gaver og interesse fra omverdenen her.
Fikk sikkert 10 buketter mens vi lå på barsel første gangen, og en mens vi lå på barsel andre gang.
Med nr 3 var det litt mer, men det var med ny mann, og hans første. Så nå med nr 4 så regner jeg ikke med det er så stor interesse for å komme på barselbesøk.

Last edited:
Siden okt/nov bruker å være første snøfall her og fort -10 et par dager før varmen kommer igjen, and so on, har vi kjøpt masse ull- og fleecedresser til å ha over andre klær, sånn at vi kan ta henne med oss rundt om kring.
Vi har noen klær i 44, tror det er tre små dresser. Tar dem med til sykehuset og fødsel, passer de ikke så blir de donert til prematuravd.
Vi har en haug i 50 som er kjøpt brukt, en større haug i 56 med bodyer og bukser, og en i 62 med litt diverse. Ser at det vi skal kjøpe mest av er bukser, og noen nye omslagsbodyer, fordi de vi kjøpte brukt var rett og slett for slitte til at jeg gidder å håndtere det. Fokuserte på heldresser til henne.
Ikke turt å kjøpe mye ull som skal være innerst mot kroppen. Må kjøpe sokker og strømpebukser ihvertfall.

Nei, somregel får man mye i gave når man får nr 1. Med nr 2 var det begrenset med både barselbesøk, gaver og interesse fra omverdenen her.
Fikk sikkert 10 buketter mens vi lå på barsel første gangen, og en mens vi lå på barsel andre gang.
Med nr 3 var det litt mer, men det var med ny mann, og hans første. Så nå med nr 4 så regner jeg ikke med det er så stor interesse for å komme på barselbesøk.
Det er nok litt ulikt, vi har fått like mye hver gang :) Kanskje mer og, fordi ungene får venner og da får vi enda flere venner/bekjente også :)

Det er nok litt ulikt, vi har fått like mye hver gang :) Kanskje mer og, fordi ungene får venner og da får vi enda flere venner/bekjente også :)

Det kan henne ja :happy: men dumt å belage seg på at man får kjempe mye gaver, og måtte ut på storhandel etterpå. Så en basisgarderobe er nok lurt å handle inn allikevel :happy:

Det kan henne ja :happy: men dumt å belage seg på at man får kjempe mye gaver, og måtte ut på storhandel etterpå. Så en basisgarderobe er nok lurt å handle inn allikevel :happy:

Ja jeg skrev jo at man må ha litt så man klarer seg selv først. Og mange gir nok ikke klær i 50 heller. Men har man barn fra før, har man kanskje noe liggende og.

Jeg tenker som så at jeg har både storesøster i fødebyen, en god venninne som blir med på fødsel om ikke mannen rekker, de to bor der fast, pluss litt familie. Han kjører nedover med bil så vi har den tilgjengelig i byen etter fødsel, enten sender jeg dem eller så drar vi selv før vi starter hjem, har tross alt to uker å komme oss hjem på før mannen må på jobb igjen. Det er overhode ikke krise, de har mye prematurklær på barnebutikkene der også :p
Vi har litt i 50, men ikke mye, gidder ikke handle før jeg ser hva som faktisk passer og funker på henne.

Jeg tenker som så at jeg har både storesøster i fødebyen, en god venninne som blir med på fødsel om ikke mannen rekker, de to bor der fast, pluss litt familie. Han kjører nedover med bil så vi har den tilgjengelig i byen etter fødsel, enten sender jeg dem eller så drar vi selv før vi starter hjem, har tross alt to uker å komme oss hjem på før mannen må på jobb igjen. Det er overhode ikke krise, de har mye prematurklær på barnebutikkene der også :p
Vi har litt i 50, men ikke mye, gidder ikke handle før jeg ser hva som faktisk passer og funker på henne.

Det er helt sant :happy: noen hopper jo helt over str 50 også.

For en som gjør dette babygreiene for første gang, er dette supervanskelig! Har ikke kjøpt inn et eneste plagg enda:sorry: Godt det er mye tips å få på forumet, sier jeg bare!

Jeg vet jeg får en del av et par venninner, og har også noen ting fra da jeg selv var baby (jeg er oktoberbarn jeg også). Men litt basisgarderobe og litt ordentlig ull må jeg nok skaffe.

Back
Topp