Innkjøp av klær?

Engodnrto

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Hei!
Vi venter vårt første barn i mai, og lurer på hvor mye man trenger av klær?? Og hva trenger man når man blir født i mai? Synes det er vanskelig å vite... kommer jo ikke til å handle hele klesskapet fullt før fødselen, man hva bør man ha klart? Og man får jo kanskje i tillegg litt gaver før og til fødsel også, da kjøper jo mange typisk nyfødt-klær..

Hvordan løser dere dette?

Jeg har laget meg denne lista:

6-8 langermede bodyer i bomull
6-8 kortermede bodyer i bomull
3-4 sparkebukser med eller uten fot
Jakke(r) i bomull
Lue(r) i bomull
Sokker i bomull
Joggebukse med bred strikk i livet
Siklesmekker
1-2 babytepper

Har alt, men ikke like mange som på lista, i størrelse 50-64, så vil tro det holder for den første tiden. Pluss vi får sikkert noe i gave også.

Du kommer nok til å få en god del i de minste størrelsene ja så ikke gå amokk der ;) Vi brukte omtrent ikke kortermede klær til storesøster litt pga det var en kald sommer og pga det er ikke er anbefalt å ha små babyer i sola uten å dekke de til, men men bor man på sørlandet er kanskje sommeren litt mer stabilt varm enn i Trøndelag ;)
Vi endte opp med en mindre baby enn forventet sist så måtte ut å kjøpe mindre klær.
Ellers er det veldig greit å ha en litt varm dress eller et setter i ull til kaldere dager. Vi kjøpte i tillegg dress i vindtettfleece fra polarn o pyret for å ha i bæreselen.
Vil anbefale omslagsbodyer i nyfødt størrelsene for å slippe å dra ting over hodet (men går helt greit med vanlige også altså!) Og strømpebukser er så mye mer praktisk enn bukser til hverdags av den enkle grunn at sokker overhodet ikke vil sitte på en nyfødt fot (iallefall ikke på vår babys føtter ;))

Mitt aller beste råd når det gjelder klær til nyfødt er at de hater å kle av og på.
Kjøp bodyer som åpnes fremme og ikke må tas over hodet. Samme med sparkedrakter. Ofte kan man få uhell med bæsj opp over rygg og de bæsjer OFTE, så det er ok å slippe å plage babyen mer enn man må :)

I tillegg kan man få en baby som gulper mye, så pass på fargen på klærne. Det er søtt med hvitt.. men gulp og grønn/gul bæsj setter desverre farge på klærne.

Så anbefaler jeg deg å kjøpe sparkebukser og bukser uten fot! Disse kan du ha MYE lenger :) Du kan bruke de når de er for lange og brette opp, og når de begynner å bli små så er det ikke krise med en gang da du har sokker over.

Hettegensere er også søtt men veldig plagsomt med den hetta. Spesielt hvis du har en baby som fort svetter i hodebunnen. Greit når man skal ut, men ellers litt styr.

Jeg er snart 3 barnsmamma, men har aldri hatt sommer/vår baby før. Så er like usikker som deg.
Jeg kommer til å kjøpe endel langarmet i det minste - str 50-56. Noe kortarmet.
Men babyen skal ikke få trekk på seg og her vi bor (sørvestlandet) kan det være "kaldt" til juni er slutt. Noen ganger ikke orntelig varmt før august.
Så er jo ikke butikken langt unna :)

Husk i begynnelsen er det så enkelt med body - strømpebukse - sparkebukse.
Alt det søte og tøffe - det skal du tida få kle på barnet ditt alså:)

Ps, husk at babyen ligger i ro og er ikke så mye i bevegelse som oss. Tenkte på dette i går. Regner ikke med vi får 40 varmegrader i sommer heller. Så tror jeg holder meg til langermet og hele bukser i starten :)

Back
Topp