Innkalling til ordinær ultralyd

bare husk å sjekk med de private også om han får være med. vi booket også TUL privat, og fikk beskjed to dager før at jeg måtte komme alene.

Var på Ullevål i dag - de synes det var toppers med videosamtale. Lege + sykepleier sa begge hei i videoen, og sørget for at alle bilder på UL ble bra via videoen også.
Takk for tips! Lurt å sjekke opp ja:)
Åå så bra! Nå ble jeg litt lettet. Da håper jeg at jeg får ha videosamtale når vi skal på Ullevål også:D
 
Forstår skuffelsen men det går fint å gå alene. Har måttet gå på en del undersøkelser alene med de andre fordi faren pendler. Livet går videre og bestill tul om det er viktig for far. Har foreslått det selv, men han hørtes ikke ut som om det var viktig for ham.

jeg setter pris på de prøver å begrense smitten slik de faktisk klarer å ivareta alle som trenger sykehus inkl de som blir alvorlig syke av korona.
 
Jeg tror det kan være å minimere det totale antallet mennesker på selve sykehuset som er grunnen for at partnere ikke får være med nå. Gjelder ikke bare svangerskap, men også andre typer kontroller og timer. Her fikk ikke begge være med når mini skulle undersøkes hos spesialistlege feks.

Jeg forstår godt at det er sårt, spesielt som førstegangsgravid :Heartred

Vi har valgt å dra på tul nettopp fordi partner da kan få være med, og da får vi det første (og andre) møtet med lille i magen sammen. Kanskje noe dere kan vurdere? Her får iallefall partner være med hos de fleste private nå.


Ja har bestilt 2 private, som han får være med på..

Men blir klasseskille mellom de med ok økonomi å de som ikke har råd, koster 1500 kr pr kontroll, så synes det er helt sykt at d er sånn samfunnet skal være lagt opp ifht svangerskapsoppfølging..

Far/medmor er jo i utgangspunktet til sidesatt når de ikke merker symptomer osv, åsså skal de heller ikke få være med å se de "fysiske" bevisene... Bekymringsverdig
 
Hei :) eg forstår du er skuffet og trist og sint. Men du må prøve å se det større bildet. Mennesker med dødsdommer må dø alene på sykehusene, de nærmeste får ikkje vera med, dette med å ha partner med gjelder absolutt alt. Mennesker som skal inn i livstruende operasjoner, fæle prøver og vonde behandlinger. Dei må gå aleine.
Prøv å tenke at du med veldig stor sannsynlighet er der for glede, og skulle de vris om til sorg har eg hørt at enkelte plasser får partner då komme inn.
Seinest idag hørte eg om ei som måtte føde aleine pga koronamistanke. Havna i isolat uten noko form for smertelindring (men jordmor og pleier blei også satt inn i isolat med hu) og mannen fekk ikkje komme inn før koronatesten kom tilbake negativ, det gjorde den 1t etter fødsel.

Dette med ultralyd er nok hypa opp fordi det er ein så stor ting å oppleve sammen :) er ikkje mange som får dårlige nyheter på OUL, den prosenten er veldig lav.

Sjukehusa er det viktigste me har i kampen mot korona, og såklart er dette noko som påvirker alle dei sårbare i samfunnet (sjuke, gravide, gamle etc), men der kan dei ikkje holde tilbake eller forskjellsbehandle den eine pasientgruppa fra den andre. Tenk kor krise det hadde vært om ein heil fødeavdeling blei smitta!

Me må nok tenke større, enn å fyre opp om at det er eit meiningslaust tiltak, for det er det absolutt ikkje ❤


Flott skrevet ❤️
 
Her virker det ikke som det er slik enda... I Nordland, men kan jo endre seg såklart til januar...
 
Ja har bestilt 2 private, som han får være med på..

Men blir klasseskille mellom de med ok økonomi å de som ikke har råd, koster 1500 kr pr kontroll, så synes det er helt sykt at d er sånn samfunnet skal være lagt opp ifht svangerskapsoppfølging..

Far/medmor er jo i utgangspunktet til sidesatt når de ikke merker symptomer osv, åsså skal de heller ikke få være med å se de "fysiske" bevisene... Bekymringsverdig

Er litt uenig i dette. Far har lov å være med på svangerskapskontrollee, legetimer og fødsel. De "fysiske" bevisene (OUL) er ikkje lagt opp for deg, og iallefall ikkje for far, den er lagt opp for barnet. Det er helsenorge sitt første møte med barnet som skal bli en medborger, og dei ønske å passe på denne babyen. Det er liksom babyen sin første kontroll, og alt rundt den handler om baby, sjekke at h*n er frisk, at det er mulig å føde h*n, at h*n har nok fostervann etc.

Me er SÅ heldige som har eit godt og trygt helsevesen som følger oss opp fra vi blir skapt i magen til vi dør. Me må ikkje begynna å dra meir ut av desse kontrollene enn det det faktisk er. Kontrollene er ikkje for far, dei er for baby. Far kommer aldri til å forstå uansett om du tar han med på 100 ULer. Han forstår når han får holde babyen sjølv. Dette handler ikkje om økonomi, at dei rike er så heldige at dei får se baby. Dette handler om helse og liv. Eg vil tru dei fleste skjønner det og skjønner kor heldige dei er når dei får se :Heartpink

Vil også ta opp litt ein tråd tidligere her der ei følte det nesten var eit samfunnspress å ta private UL. Samfunnet skaper dette, så er litt lurt å være litt beviste på korleis me ordlegger oss.

Svært mange fedre tar det ikkje så veldig tungt at dei ikkje får være med på UL. Fødsel derimot, der kan me snakkast.
 
Back
Topp