Innkalling til genetisk veiledning

stripen

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2017
Oktobergull 2022
noen som har vært på det eller vet hvordan d foregår? Hva skjer på første timen?

noen som har vært på det eller vet hvordan d foregår? Hva skjer på første timen?
Vi har vore etter vår minste ble født (mista ho da ho var 2 dager gammalt). En veldig hyggelig lege som forklarte oss hva slags genetisk feil i begge to er bærer av og hvordan dette vil påvirker en ny svangerskap.

Hva er grunnen for at dere han den time?

Vi har vært der pga vårt første barn har Downs syndrom. I vårt tilfelle ble vi informert om de tre vanlige trisomiene (13, 18 og 21).

I tillegg tok jeg blodprøve (duotest), og UL med hovedfokus på nakkefold og neseben (uke 11+0 til 13+6 er beste tidspunkt for denne UL. Resultat på blodprøve og UL sammen gir en sannsynlighet for trisomi, og er sannsynligheten "høy" får man tilbud om invasive prøver (fostervannsprøve eller morkakeprøve).

Vi har bestemt oss for å takke nei til å bli henvist til prenataldiagnostikk i dette svangerskapet.

Vi har vært der pga vårt første barn har Downs syndrom. I vårt tilfelle ble vi informert om de tre vanlige trisomiene (13, 18 og 21).

I tillegg tok jeg blodprøve (duotest), og UL med hovedfokus på nakkefold og neseben (uke 11+0 til 13+6 er beste tidspunkt for denne UL. Resultat på blodprøve og UL sammen gir en sannsynlighet for trisomi, og er sannsynligheten "høy" får man tilbud om invasive prøver (fostervannsprøve eller morkakeprøve).

Vi har bestemt oss for å takke nei til å bli henvist til prenataldiagnostikk i dette svangerskapet.
Det er kanskje mye å be om, men du kunne ikke tenke deg å fortelle litt om livet med et barn med downs her på forumet? Det er lett å si for en vordende mor å mene at man ikke vil ha et barn med downs, og ta abort - men det er jo fordi man ikke vet noe om syndromet og hvordan livet kan bli - både på godt og vondt.
Jeg ville iaf synes det hadde vært veldig givende og viktig - og håper du ikke synes jeg er frekk som spør...

Det er kanskje mye å be om, men du kunne ikke tenke deg å fortelle litt om livet med et barn med downs her på forumet? Det er lett å si for en vordende mor å mene at man ikke vil ha et barn med downs, og ta abort - men det er jo fordi man ikke vet noe om syndromet og hvordan livet kan bli - både på godt og vondt.
Jeg ville iaf synes det hadde vært veldig givende og viktig - og håper du ikke synes jeg er frekk som spør...
Det kan jeg gjerne. Jeg skriver i kveld når snuppa har lagt seg.

Jeg tror jeg følger litt med her.

Jeg har vurdert å dra til Danmark og ta en gentest privat. Mulig jeg er litt påvirket av at det siste året har tre stykker jeg kjenner hatt enten senabort eller dødfødsel pga barn med trisomi (lurer på om det var nr 18, der barnet ikke er levedyktig). Det de menneskene har gått gjennom får meg omtrent på gråten bare ved tanken.

Ifra 1 januar er NIPT test tilgjengelig i Nederland for 175 euro. Her i Norge er det ikkje aktuelt..

Vi har vore etter vår minste ble født (mista ho da ho var 2 dager gammalt). En veldig hyggelig lege som forklarte oss hva slags genetisk feil i begge to er bærer av og hvordan dette vil påvirker en ny svangerskap.

Hva er grunnen for at dere han den time?

Jeg har fått time fordi jeg fyller 38 år i løpet av svangerskapet. Skal mannen være med selv om d er jeg som har fått innkalling? De må jo vite noe om han for å kunne si noe om han hvertfall..

Men hva skjer på første timen og skal typen være med? Jeg har fått innkalling Pga alder.

Jeg har fått time fordi jeg fyller 38 år i løpet av svangerskapet. Skal mannen være med selv om d er jeg som har fått innkalling? De må jo vite noe om han for å kunne si noe om han hvertfall..
Trur det kan være smart å være der begge 2. Masse informasjon sikkert.

Men hva skjer på første timen og skal typen være med? Jeg har fått innkalling Pga alder.
Vi hadde bare den ene timen, det sykehuset sørget for at alt ble gjort samme dag, siden vi måtte til Rikshospitalet, og har litt reisevei.

Ja, hvis typen din har anledning, bør han absolutt være med. Så kan han få stilt eventuelle spørsmål han lurer på, i tillegg kan det hende genetiker ønsker å høre noe om familiehistorien hans (om det skulle være en opphopning av psykisk utviklingshemminger i hans slekt f.eks.).

Jeg lager en egen tråd der jeg forteller litt om hvordan det er å leve med et barn med Downs syndrom (trisomi 21). Skriver i løpet av helgen.

Sniker fra april her. Jeg var nettopp inne til genetisk veiledning.

Du blir først kalt inn til en veiledningstime. Der forteller de at de har to tilbud. Det ene er duotest (dvs blodprøve som tester to hormoner) + ultralyd. Denne viser risiko for at fosteret har de tre kromosomfeil Som nevnt over.

Det andre alternativet er mer konkret enn en risikovurdering. Det er diagnostisering. Da får du forstervannsprøve eller morkakeprøve. Ulempen her er en liten abortrisiko. De fleste velger første alternativ, men hvis du feks har hatt en barn tidligere eller må vite eksakt om det er kromosomfeil så velger du å gå rett på nr 2.

Det er mulig å få tilbud om forstervannsprøve dersom første undersøkelse viser risiko for at det er kromosomfeil.

Håper denne informasjonen var til hjelp.

Lykke til.

Glemte å svare. Mange tar med partner, da du må ta et valg om alternativ en eller to i timen.

Jeg snakket med mannen på forhånd så jeg dro alene. Det gikk fint det og.

Not Invasive Prenatal Testing. Blodprøve med samme svarer som fostervannsprøve eller morkakeprøve. Eg spurte om det men våres situasjon er ikkje alvorlig nok :/

Ikke alvorlig nok? :O Noen ganger kan man ha lyst til å bli fysisk :s Jeg har nok ikke satt meg godt inn i dette, men jeg kom over noen som hadde testet i Danmark (privat) og må innrømme at jeg har tenkt på det en del det siste året etter hva jeg har sett rundt meg.

Sniker fra april her. Jeg var nettopp inne til genetisk veiledning.

Du blir først kalt inn til en veiledningstime. Der forteller de at de har to tilbud. Det ene er duotest (dvs blodprøve som tester to hormoner) + ultralyd. Denne viser risiko for at fosteret har de tre kromosomfeil Som nevnt over.

Det andre alternativet er mer konkret enn en risikovurdering. Det er diagnostisering. Da får du forstervannsprøve eller morkakeprøve. Ulempen her er en liten abortrisiko. De fleste velger første alternativ, men hvis du feks har hatt en barn tidligere eller må vite eksakt om det er kromosomfeil så velger du å gå rett på nr 2.

Det er mulig å få tilbud om forstervannsprøve dersom første undersøkelse viser risiko for at det er kromosomfeil.

Håper denne informasjonen var til hjelp.

Lykke til.

Tusen takk for svaret... Er nok sånn d skal foregå ja...

Back
Topp