Inngrodde tånegler?

hissigproppen

Forumet er livet
Hvordan vet man at en negl er inngrodd?

Kanskje tidenes dummeste spm, men jeg er litt usikker på storetærne til snuppa. Hun klager nesten alltid hvis vi skal klippe tånegler, klynker og sier nei, at det gjør vondt osv.

Hun har veldig hard hud på yttersiden av storetærne, og litt tjukk negl der. Neglen har litt hard hud over, men ikke mye.
Får ikke lastet opp bilde pga jeg bruker mobilen nå.

Hva kan man evt gjøre med inngrodd negl?

Skjønner godt om hun syns det er vondt, jeg er operert flere ganger i tærne, aua[:'(]

Neglene skal klippes rett av, og ikke for korte. Unngå trange sokker, strømpiser og sko.
Er det betent kan du gi henne fotbad med grønsåpe (medisinsk) det trekker ut verken.

Hvor gammel er hun egentlig?

Hun er 2 år.

Jeg klippet i går, og prøvde å "løfte" neglen litt, samt file litt av neglen der hvor det kunne virke som om det er vondest.

Vil det hjelpe å lufte føttene? Altså ta av sokker oftere hjemme?

Inngrodde tånegler er kjempevondt !
Du kan vel se det hvis neglen på en måte buer seg "inn" i tåa på sidene..

• Neglene klippes rett av, ikke i buet form slik at hjørnene ikke graver seg ned i sidene
  • Ikke bruk trange sko
  • Hvis hun allikevel har vondt, kan du ta av litt bomull fra en Q-tips, rulle sammen til en liten "pølse" og legge forsiktig under hjørnet på neglen, slik at det ikke gnager, og hjørnet av negler får vokse opp og ut. (Det kan bli litt spenn i starten, men bedre enn at hun får mye verk osv)

Supert!
Takk for tips!

Tror jeg klarte å oppdage det før det ble skikkelig ille [:)]

Ikke så lurt å file de ned i hjørnene... det kan gjøre vondt verre. Søk på nett, så finner du en del bilder av hvordan det kan se ut -selv om det er noe ulikt fra person til person. Men ofte etter en stund legger det seg et lite betent hudlag(blemme-lignende) over neglen på den siden av tåa som er vond.

Men det er ikke sikkert at det er det hun har. Om hun bare har vondt når du skal klippe, er det ganske sikkert IKKE nedgrodd/inngrodd tånegl! Da er det noe annet -kanskje bare at hun ikke liker å klippe neglene -det er enda mer vanlig enn inngrodd tånegl :)

Hun er ikke begeistret nei, men går greit.
Jeg så noen bilder, og hun har ikke sånne negler!! Takk og pris [:)]

Får bare gi henne "pedikyr" oftere.

Det jeg filte bort var det som hadde gravd seg litt ned. Men skal passe på å klippe rett av! :-)

Ja, det hjelper å gå barbeint[:D] Ingenting da som strammer huden rundt neglen.

Gutten min er plaget med det, i går måtte jeg dra ut en del av neglen som stod inn i
huden hans.. huden var rød og hoven, men så fort den var ute av huden ble han bra igjen![:)]
noe som hjelper er å ikke klippe neglene før de er god over huden og ikke klippe de lengre ned enn til der huden starter..

jeg har vært plaget med dette i mange år, har vært bra siden jeg måtte operere på sykehus..
så det er viktig å ikke klippe neglen før den er lang!![:)]

Ååh, det er et hærk og veldig vondt!!! Har operert to ganger før og skal operere for tredje gang imorra[:'(]

Men de tipsene over funker bra. Bad i grønnsåpe (kanskje ikke lett med en to-åring[8D]) men det er også en fin måte å hindre infeksjoner osv[:)]

Skulle operere jeg også, men jeg tør ikke ! Er LIVREDD for sprøyter i tærne, så jeg tok hånd om det selv, følger alle tips til punkt og prikke, å har ikke hatt en inngrodd negl på leeeenge.. Hender av og til, og da legger jeg bomull under så går det over [:D]

Back
Topp