Innføre legging - hvor lang tid?

MamaOrama

Andre møte med forumet
Har en baby på snart 3 mnd, som legger seg sammen med meg, ofte i 22-tiden, men sovner gjerne ikke før midnatt. Mye uro på kvelden, og føler stortsett jeg bærer og ammer. Helt normalt med kveldsuro ifg ammehjelpen og hs, men jeg begynner å bli sliten og kranglete i ryggen, og vil prøve å legge henne. Hun sover nesten utelukkende i vogn eller ved puppen, men fikk nettopp lagt henne på dagtid i senga uten altfor mye protest, så da aner jeg håp. Vanligvis er det hylgråt så fort hun treffer madrassen!
Syns det er vanskelig å oppfatte når hun er trøtt før hun blir overtrøtt men tror det første tegnet er at hun blir litt tom i blikket og lite aktiv. Har skjønt at timing er viktig.

Så da lurer jeg på hvor lang man kan regne med å bruke før leggingen er godt etablert? Må man forberede seg på uker hvor man bruker mye tid hver kveld, eller kan det gå seg til på noen dager? Er fryktelig utålmodig på dette området, og vil ikke miste kvalitetstid med pappa eller baby, hvis baby uansett ikke var klar for det, hvis dere skjønner.

Har du prøvd å legge deg tidligere selv og la henne ligge på puppen i din seng? Da får ryggen din hvile og du mer hvile og søvn.

Har du prøvd bæresjal? Jeg putta yngste i det og gikk framover og baklengs foran tv-en. Går an å amme i sjal også.

Har du prøvd å legge deg tidligere selv og la henne ligge på puppen i din seng? Da får ryggen din hvile og du mer hvile og søvn.

Har du prøvd bæresjal? Jeg putta yngste i det og gikk framover og baklengs foran tv-en. Går an å amme i sjal også.
Ja, har prøvd det. Noen ganger går det, andre ganger har hun holdt det gående fra 21-0030. Da har hun vært mega overtrøtt og styrt med magen.

Vi får stortsett ei god natts søvn, så er heldig der, men syns det hadde vært deilig å begynne natta alene i senga hvertfall. Nå sover vi sammen og ammer liggende, og koser oss med det, men vil helst sove alene pga egen søvnkvalitet og mtp hennes sikkerhet.

Har brukt litt sjal, men blir så klamt, og hun vil helst kikke på alt, så ender opp med å måtte støtte hodet uansett, hehe.

Ellers er det jo veldig gode råd

Har du prøvd å leke og synge med henne og gi masse øyekontakt og stimuli først og så etterpå roe ned med feks et avslappende bad. Kanskje det kan roe ned for kvelden?

Har du prøvd hvit støy? Det har hjulpet her når babyen er trøtt men ikke finner roen. Babyen er 8 1/2 måned, men vi brukte det hvertfall fra hun var et par måneder gammel. Her har «støvsugeren» vært en hitt.

Hvis du vil prøve det finnes det apper til telefonen med ulike lyder.

Men for å svare på det du spør om så er det nok veldig individuelt hvor lett det er å få til leggerutiner som fungerer. Her gikk det veldig lett å legge henne før oss når vi først prøvde.

Her har dem lagt seg til forsjellige tidsunkt. Eldste la seg kl 23 og Yngste kl 21 på den alderen. Legging gikk seg til når de ble eldre. Nå legger de seg kl 19 og 19.30( det er senest på dem). De er 4.5 og 2 år. Hormonet for å skjønne at det er kveld kommer etterhvert ( husker ikke helt akkurat hvem mnd men er etter 6 mnd og før 1 år). Å finne ut når de er trøtte kan være vanskelig. Mine sovna oppå meg i stua og la den på rommet når de sov godt.

Takk for alle svar Hysj-lyden har fungert godt i det siste, så hvit støy er nok tingen ja. Bading liker hun, men tenker det er litt hardt for huden å bade hver dag...? Er mer timing som er problemet tror jeg. Hun har så svake signaler. Og så lurer jeg mest på om det kan ta veldig lang tid før det blir en god rutine? Hvor mye man burde prøve før man ev gir opp hvis hun ikke er klar for det?

Jeg har alltid lagt rutinene ut i fra babyenes behov. Altså ikke bare bestemt er klokkeslett og gjennomført leggerutiner da.

Hva med å føre en logg over klokkeslett for når hun begynner å virke trøtt, når hun begynner å virke overtrøtt, mårhund sovner osv hver kveld. Kanskje du ser et mønster?
Enten vente med å legge til da hun pleier å sovne. Eller begynne å endre leggetiden til litt tidligere.

Ang bading så har jeg selv psoriasis og det ene babyen min hadde i perioder «tørre flekker» sla atopi. Vi begge blir bedre ved å bade i vann med masse olje. Da har jeg oppi en god sprut og ikke bare noen dråper. Parfymefri naturligvis. Yngste trengte å bade hver dag fordi hun skrek seg svett ved kolikk og gulpet masse på natten.

Er vel.ofte lurt å ha faste stellerutiner og leggerutiner til den tiden før baby bikker over og blir overtrøtt.

Men alle barn er og forskjellig, jeg ligger her med baby på 6 mnd som må ha nærkontakt for å sove. Reiser jeg meg, så våkner hun.

De to andre barna var ikke slik, de sov i sin egen seng når de var så stor..

Tenker det kan være litt med alderen. Ikke alle barn er klare for leggerutiner ved 3 måneder. Her hadde vi noen runder der prøvde vi to-tre dager, ga oss og prøvde igjen et par uker senere. Like før seks måneders alder begynte han å sovne i egen seng et par timer før vi la oss. Ingenting annerledes enn ved tidligere runder, bare han som endelig var blitt klar.

Hos oss var ting "på plass" rundt 11 mnd. Før det ammet og bysset og bar vi i søvn til alle lurer og til natten.
Bit tenna sammen, samsov, kjøp bæretøy, og vit at det blir bedre.
Følg babyens behov, hun forteller deg hva du trenger. Småbarnstiden er unntakstilstand, og "kvalitetstid" med partneren kommer tidsnok igjen. ;)

Vi begynte med leggetid rundt 3 måneder, fordi han tok en lur rundt 7-8 tida, og var trøtt etter den også.
Så da begynte vi å legge i senga, og det slo an fra første legging.
Bare ammet liggende i senga, og da sovna vi gjerne begge to :D

Takk for alle svar Hysj-lyden har fungert godt i det siste, så hvit støy er nok tingen ja. Bading liker hun, men tenker det er litt hardt for huden å bade hver dag...? Er mer timing som er problemet tror jeg. Hun har så svake signaler. Og så lurer jeg mest på om det kan ta veldig lang tid før det blir en god rutine? Hvor mye man burde prøve før man ev gir opp hvis hun ikke er klar for det?

Babyens signaler synes jeg også er vanskelig å forstå. De siste månedene har min gnidd seg i øynene når hun er trøtt, men bare i noen situasjoner (i vippestolen eller når vi holder henne. Ikke hvis hun ligger på lekematta). Og hun sier ikke tydelig ifra om andre behov (sult, bæsjebleie ...). Mat får hun etter klokka på dagen, og bleieskift delvis det samme hvis det ikke lukter eller jeg ser at hun trykker. Men hun er for det meste blid og fornøyd, og endring av rutiner har alltid gått veldig bra. Så det gjør ikke nødvendigvis noe at babyen har svake signaler.

Har også ei på snart 3 mnd. Har begynt å legge henne i 19-20 tiden, alt ettersom når hun har våknet fra siste dupp. Lar det gå maks to timer fra siste dupp til leggetid, hvis ikke blir hun fort overtrøtt. Skifter til pysj, gir tran og så går vi i sengen å ammer før vi legger henne i egen seng. Synger nattasang, stryker på henne og gir smokk om hun blir urolig, men hun finner alltid roen i sengen. Vi sitter der til hun sovner. Har holdt på slik i rundt 2 uker nå og det går fortsatt rundt en time før hun sovner, men hun er iallefall rolig. Håper på at hun klarer å sovne fortere etterhvert. Tidligere la vi oss sammen i 22-tiden og da var det bare kaving og gråt de siste 2 timene før leggetid.

Har en baby på snart 3 mnd, som legger seg sammen med meg, ofte i 22-tiden, men sovner gjerne ikke før midnatt. Mye uro på kvelden, og føler stortsett jeg bærer og ammer. Helt normalt med kveldsuro ifg ammehjelpen og hs, men jeg begynner å bli sliten og kranglete i ryggen, og vil prøve å legge henne. Hun sover nesten utelukkende i vogn eller ved puppen, men fikk nettopp lagt henne på dagtid i senga uten altfor mye protest, så da aner jeg håp. Vanligvis er det hylgråt så fort hun treffer madrassen!
Syns det er vanskelig å oppfatte når hun er trøtt før hun blir overtrøtt men tror det første tegnet er at hun blir litt tom i blikket og lite aktiv. Har skjønt at timing er viktig.

Så da lurer jeg på hvor lang man kan regne med å bruke før leggingen er godt etablert? Må man forberede seg på uker hvor man bruker mye tid hver kveld, eller kan det gå seg til på noen dager? Er fryktelig utålmodig på dette området, og vil ikke miste kvalitetstid med pappa eller baby, hvis baby uansett ikke var klar for det, hvis dere skjønner.
Legg til lilleminis på snapchat om du er på snap. Ei helsesøster som har fantastisk gode råd om søvn og tilnærming til disse små som sliter med å finne roen. Hun er gull verdt!

Vår gutt på 2mnd legges kl 20.00 en time etter storesøster på 2 men det passer inn i hans «mønster» vi har vært veldig på gode rutiner fra dag 1, vi har skiftet, badet og stelt han likt som storesøster kl 7 også får han mat, bruner lang tid på kveldsmate så han er da i seng 20.00ca, noen dager må vi sitte med han andre dager sovner han på sekunder. Viktigste er å være der om han trenger det[emoji5]

Back
Topp