Innendørs aktiviteter til aktiv toåring

Lykketreff

Gift med forumet
Noen gode ideer? Så langt i dag har vi hoppet i mammas og pappas seng og spist piknikkfrokost på gulvet i stua :p og lekt :)

-Hinderløype. Krype under, over, gjennom. Heng opp en snor med klesklyper i, og fest f.eks. kjeks i dem. Noen kan tas med hånden, andre med munnen.
-Hermeleken.
-Danseparty.
-Gjemme ting og lete.

Går aktive 2 åring leker mye med seg selv. Han har stua full av leker, sitt rom og storesøster sitt rom. Men kan du at det er fri adgang her. Alt er varnesikra sånn at jeg faktisk kan gå på do og da kan han egentlig gjøre som han vil. Men det store her er biler. Alt dom hat noe med biler å gjøre. Han har vil teppe og noen små baner ( fikk en del til jul). De banene er kjempe spennende så lenge noen hjelper han med å sette bilen riktig på plass. Her kan også det å støvsuge være gøy. Eller jeg støvsuger og "jager" han rundt, lek og husarbeid i ett. Hehe. Å bli løpt etter er også gøy. Vaske opp. Spille fantorangen app. Min er for aktiv til å ha tålmodighet til å tegne. Da blir ham bare sur og kastet alt rundt seg.

Går aktive 2 åring leker mye med seg selv. Han har stua full av leker, sitt rom og storesøster sitt rom. Men kan du at det er fri adgang her. Alt er varnesikra sånn at jeg faktisk kan gå på do og da kan han egentlig gjøre som han vil. Men det store her er biler. Alt dom hat noe med biler å gjøre. Han har vil teppe og noen små baner ( fikk en del til jul). De banene er kjempe spennende så lenge noen hjelper han med å sette bilen riktig på plass. Her kan også det å støvsuge være gøy. Eller jeg støvsuger og "jager" han rundt, lek og husarbeid i ett. Hehe. Å bli løpt etter er også gøy. Vaske opp. Spille fantorangen app. Min er for aktiv til å ha tålmodighet til å tegne. Da blir ham bare sur og kastet alt rundt seg.

Min elsker også biler og å bli løpt etter :) jeg kan i teorien gå på do, men han er veldig glad i nærhet så han pleier å bli med. Må ha med enten ham eller lillebror for minstemann sin sikkerhets skyld uansett :p vi pleier å være mye ute, men i år har det vært så kaldt noen dager at vi rett og slett har trengt litt nye ting å gjøre. Min kan tegne, men ikke stillesittende. Vi har en tavle han kan stå ved og løpe rundt som er gøy :D takk for masse gode ideer :)

Mi tuppe på ca 2,5 år eeelsker mest å utforske i skuffer og skap, samt være med på "dagligdagse" ting som å vaske klær, re sengen, henge opp klær, gå på butikken, støvsuge osv. Kan fint bruk 30 min på å sette på en maskin med klær dersom hun får lov å gjøre alt fra start til slutt.
Ellers bruker vi å; bake, leke gjemsel, tegne, øve på tall og bokstaver, gjemme og finne- leken, danse, øve på hopping/stå på ett ben osv, pusle, male, sykle ute, vanne planter, leke butikk eller restaurant (med bruk av gryter og vann), smøre mat selv etc...

Husarbeid! [emoji23] Min på 2 år eeeelsker å være med på «voksen-ting». Kan holde på i evigheter med å henge opp klær, ta de ned igjen, dandere litt, henge opp på nytt osv.
Baking og matlaging er også supert, spesielt hvis hun får røre og helle ingredienser selv.
Generelt er vel alt hun kan være med på som vi gjør veldig stas. Yoga i stua med mamma, spille gitar og danse/synge med pappa, finne morsomme dansevideoer på youtube (afrikansk dans med barn er populært), lage «ramper» som hun kan kjøre biler ned, bygge telt av tepper.
Sliter med bekkenløsning for tiden og elsker alt som aktiviserer henne uten at jeg må ned på gulvet/bære etc. [emoji85]

Husarbeid! [emoji23] Min på 2 år eeeelsker å være med på «voksen-ting». Kan holde på i evigheter med å henge opp klær, ta de ned igjen, dandere litt, henge opp på nytt osv.
Baking og matlaging er også supert, spesielt hvis hun får røre og helle ingredienser selv.
Generelt er vel alt hun kan være med på som vi gjør veldig stas. Yoga i stua med mamma, spille gitar og danse/synge med pappa, finne morsomme dansevideoer på youtube (afrikansk dans med barn er populært), lage «ramper» som hun kan kjøre biler ned, bygge telt av tepper.
Sliter med bekkenløsning for tiden og elsker alt som aktiviserer henne uten at jeg må ned på gulvet/bære etc. [emoji85]

Takk for tips! Dansing liker han også, og å bygge ramper og sånt, men husarbeid klarer han maks et par minutter av. Han liker å bake, men må ha pauser der han får løpt litt rundt, står generelt ikke stille så lenge av gangen. Han elsker å bygge telt, da! Det er det lenge siden vi har gjort, skal prøve det igjen [emoji1][emoji1]

Hvis han er veldig aktiv er det fint å få utløp for det. Men det er også viktig å kunne øve på rolige aktiviteter så han utvikler og stimulerer ulike sider av seg. Om det så er bare 2 minutter er det bedre enn ingenting :)

Lage hinderløype der han skal klatre over/krype under og ballansere.

Tegne.

Gjemsel (litt avansert borte/Bø)

Lese bøker

Synge sanger med bevegelse til

Leke med koppestell/lekekjøkken

Bygge togbane

Bygge med duplo

Bygge med klosser og rive ned

Når du pusler på i huset: Be han hente ting du trenger, feks bleie til lillebror. Gi han et og annet plagg du tar ut av vaskemaskinen og be han putte det inni tørketrommelen.

Puttekasse

Puslespill

Legge bamser/dukker i vogn og trille. Mange aktive unger som liker å trille vogn.

Trehjulsykkel inne om det er plass?

Stupe kråke og rulle som tømmerstokk ol på en matte på gulvet

Yogaøvelser kan dere gjøre sammen.

Back
Topp