Innblanding i navne valg?

*LykkeligMamma*

Forumet er livet
Har noen i familien kommet med ønsker anngående navn til den lille? Har de noen meninger om det?
For i familien til min kjære samboer så har de faktisk veldig klare meninger om hva hun bør hete! Svigermor med andre ord! Hun er ikke frekke eller noe altså,(å vi kommer veldig godt overens) hun bare sier hvilke navn HUN syns er fine å ikke fullt så fine, veldig klart og tydelig!!
Men jeg syns ikke hun har noe med det jeg for å være helt ærlig! Eller er det bare jeg som er på bærtur hær??

litt det samme med min svigemor.... da vi ikke visste kjønnet sa vi at navnet ble Noah hvis det ble en gutt og Amelia hvis det ble jente.. da sa hun.. "Noah er fint, jeg liker korte enkle navn.. helst bare en eller to stavelser.." hun nevnte ikke Amelia, men presiserte tydelig at Noah var et navn hun likte.....

ellers har jeg dobbeltnavn, og vil veldig gjerne bruke begge navna mine... men hun nekter å kalle meg for det, og bruker bare Kine, som er førstenavnet... både jeg og sambo har flere ganger bedt henne si begge navn, men hun nekter!!!  ikke en gang utenpå konvolutter og på billetten min på danskebåten skrev hun mitt fulle navn!!!![:@][:@][:@] prøvd i 2 og et halvt år nå.... sukk....

Jeg nevnte guttenavnet for min bestemor. Nikolaj var greit, men Storm var ikke noe navn, vel nå blir det en jente, men uansett så driter jeg LODDRETT i hva folk mener. Dog den dag vi får en guttunge skal han nå hete Storm Nikolaj, så sant mannen min fremdeles vil ha det da.

Hvis mannen min klarer å forsone seg med Vivel Amalie, så skal det være det. Da driter jeg hva enn de andre sier. Bestemoren min spurte når jeg var hjemme for 2-3 uker siden om Cindy sparket? Jeg bare kikket rart på henne og tenkte at Cindy, DET skal hun ikke hete... (No offence om noen heter det, men jeg forbinder det med hester.. pluss at jeg personlig synes det blir litt for... sukker søtt.. ) Gadd dog ikke si noe, for noen ganger så hvis det er ting som ikke har et navn, så kan hun finne på å bare komme med noen kallenavn, og da er Cindy kanskje noe som hun kunne funnet på å bruke.

Svigersfamilien har ikke blandet seg inn noe særlig. Eneste var ene søs til mannen min som lurte på hva navn vi hadde tenkt, og da sa iaffal jeg hva jeg ønsket, men at det kom an på mannen min. Virket som hun likte det.

Jeg tror egentlig det kommer til å bli mer mas på min side, spesielt min mor - når jeg sier navnet.. MEN, nå har jeg altså søskenbarn som heter Tøri, Sine og Sannah - og de synes jeg nå er MYE 'rarere' enn Vivel Amalie - så jeg gjør nå hva jeg vil. Og det vet hu nå at jeg kommer til å gjøre. Hvis det blir for mye mas, så får jeg heller sjokke henne med rosetattoveringen min, så hu får noe anna å klage over.

hahahahhaha

*fnis* Jeg høres sikkert ut som den pissed off hormonelle gravide fruen nå.. MEN, jeg bare hater virkelig når folk skal blande seg opp i ting jeg mener de ikke har noe som helst med å gjøre! Nemlig. Det er JEG som er gravid, JEG som bærer barnet , og JEG(vi) som skal ha henne hos meg nesten HVER dag i de neste 20 årene, og skal oppdra henne, så da skal jaggu VI ha gleden av å bestemme navn. Nemlig!

*bestemt* ;)

ORIGINAL: Katey

Helt enig i at hun ikke har noe med det[:)]
Min svigermor gjorde akkurat det samme. Hun ville absolutt vite hva vi skulle kalle den lille, da vi sa det  så sa hun "dere vil ikke heller kalle han ...(så remset hun opp en haug med navn som vi ikke likte)"
Kjente jeg ble skikkelig irritert da ja[:)]

Syns det er litt frekt å si sånn jeg! hmmm...

Haha.. fantastisk ;) Stein :p

Beapia89, Jeg synes du var relativt heldig forhold til meg.

Tuva Beate er ikke så ille..

Farmoren min derimot hadde foreslått GERD ANNA! (Fornavnene til min farmor og min bestemor... )

Hallo? Det høres jo helt ut på bærtur ut! Og kjempetungt. Jeg tenker nesten begravelse.. haha..
Da hadde isåfall Anne-Gerd vært bedre. Det er helt greit navn.

Men jeg må si at jeg synes faktisk at mamma og de var ganske flinke med å finne navn til meg [:D]

Jeg har ikke diskutert så mye navn med noen ennå. Men stesønnen har vært veldig bestemt på at hvis det blir gutt så blir det Daniel og jente så skal det være Line. Personlig så er jeg ikke så veldig begeistret for Line selv, og da jeg sa det til svigermor så sa ho at det synes ho var fint. Grunnen til at jeg ikke er så begeistret for Line er fordi jeg har kjent ei som het Line da jeg var yngre som jeg ikke har lyst å forbinde barnet mitt med. Selv har jeg lenge tenkt at hvis det blir jente så vil jeg kalle henne for Anne, da jeg sa det til svigermor så var ho ikke så veldig "imponert" over det navnet. Men da jeg sa at farmor heter det og ho hadde samme etternavn som min samboer helt til ho giftet seg og nå har ho det samme som meg så skjønte ho litt mer hvorfor jeg ville ha det navnet.

Skjønner ikke folk at vi kan bli lei oss når de sier sånt!??? Jeg er meget hormonell for tiden og tar meg fort nær av ting merker jeg! Sikkert flere som har det sånn å tenker jeg!?? Så skjønner ikke hva folk tenker med når de krittierer navnet DU har valgt til barne ditt! Som DU syns er kjempe fint, og er fornøyd med det valget du har tatt! Heldigvis har ikke vi funnet noe navn enda, men jeg skal jammen holde det hemmelig for alle når vi finner et![:)] INGEN skal få vite det![;)]

Jeg har faktisk ALDRIG kunne sakt noe stykt om et navn noen har valgt, for jeg har ikke noe med det! Så jeg fatter ikke hva som går igjennom hjærnen på de som ikke klarer og holde kjeft om det!??

Navn er noe man egentlig er forpliktet til å si "så godt valg" om uansett hva man selv syns. Med mindre det er folk fra andre land som vil bruke Fitta (som er et navn ja, bare ikke i Norge) eller slikt og ikke vet at det er litt feil å kalle noen på norsk.

Her inne er vel eneste stedet jeg tør være helt ærlig om andres navnevalg!

Det er jo uansett ikke jeg som skal leve med det navnet i hus, så jeg bryr meg overhodet ikke om hva andre velger. Om de er uenige så får de få egne barn og kalle dem noe annet da.

Derfor jeg har en t-skjorte som sier.

'You don't have to like the names
I've picked, but you do have to keep
your mouth shut about them!

ORIGINAL: viblirsnart5

får oxo endel bemerkninger på at vi kunne godt ha valgt litt mer vanlige navn til ungene våre..for vi bor jo tross alt her liksom...[:@].
det er ikke dermed sagt at mine unger med svart hår og svart/brune øyner skal hete kari og ola liksom..(ikke akkurat spennende navn valg akkurat)[:@]
Jeg vil at mine barn skal vite om røttene sine og hvor deres foreldre.besteforeldre osv stammer fra.hva vi står for.jeg har lært jentene mine kjempe mye om vår kultur og våre tradisjoner og skikker!! det er viktig for meg og mannen min!! så om mine unger har "uvanlige"navn så raker det ingen[:@],for de er ikke vanlige heller..de er unike!!![:)]

(jepp er hormonnell i tillegg så kjenner jeg koker..)

Mener å huske at navnene dine ikke var så fryktelig 'unorske'.. dvs.. de var jo ikke typiske norske.. men de var jo relativt ok på norsk også :)
Jeg likte de ihvertfall [:)][:)]

ORIGINAL: slinsie

Derfor jeg har en t-skjorte som sier.

'You don't have to like the names
I've picked, but you do have to keep
your mouth shut about them!

Hehe... Driiit bra![:D] 

Vi har rett og slett ikke fått så mange innblandinger i navnevalg og sånn[:)][:)] De er gree sånn[:)] Den eneste som har blandet seg inn i navnevalget om Emma er mormoren til mannen min og hun er jo bare søt og gammledags så vi tar oss ikke så nær av det[:D]

ORIGINAL: viblirsnart5

får oxo endel bemerkninger på at vi kunne godt ha valgt litt mer vanlige navn til ungene våre..for vi bor jo tross alt her liksom...[:@].
det er ikke dermed sagt at mine unger med svart hår og svart/brune øyner skal hete kari og ola liksom..(ikke akkurat spennende navn valg akkurat)[:@]
Jeg vil at mine barn skal vite om røttene sine og hvor deres foreldre.besteforeldre osv stammer fra.hva vi står for.jeg har lært jentene mine kjempe mye om vår kultur og våre tradisjoner og skikker!! det er viktig for meg og mannen min!! så om mine unger har "uvanlige"navn så raker det ingen[:@],for de er ikke vanlige heller..de er unike!!![:)]

(jepp er hormonnell i tillegg så kjenner jeg koker..)

Jeg synes det er viktig å ta vare på røttene som du sier. De parrene jeg kjenner som er fra hvert sitt land har ofte brukt navn som blir brukt i begge landene eller som høres bra ut på begge språkene. Selv om dere bor i Norge så er det jo viktig for besteforeldrene i Italia (var det ikke det?) å ha et forhold til navnene som dere gir barnebarna dems.

I tillegg så synes jeg det er fint med uvanlige navn, selv om vi nok kommer til å gi et mer "vanlig" navn på den lille her.

Jeg ville ikke brydd meg om hva svigermor sa, de kan komme med så mange forslag de bare vil, men når det er min baby så er det jeg som bestemmer! Så enkelt er det. Uansett hva du velger så blir de vant til det til slutt allikevel[;)] De har hatt sin sjanse med sine egne barn[;)]

Har fått flere (mer og mindre gode) navneforslag fra både foreldre, søsken og svigerforeldre. Lillebror mente at Kalv var et passende navn dersom det ble en gutt...selvfølgelig bare på tull, så tar meg overhodet ikke nær av det på noen måte :)

Nå blir det jo (etter all sannsynlighet) ei lita frøken, de navneforslagene vi har fått er følgende: Felicia (for sukkersøtt synes jeg), Anna Sofie (helt ok, men ikke veldig begeistret for Anna) og Natalie... som også er greit.
Vi har uansett bestemt oss for at knøttet skal hete Vilja Sofie, så da får de bare venne seg til det, selv om jeg vet det ikke er alles favorittnavn :)

Vi har ikke fått noe særlig innblanding fra venner og familie når det gjelder navnevalg.
Eldste gutten min er halvt mexicansk, så jeg har ett navn på han som kan brukes både på spansk og norsk.(selv om vi ikke har noen kontakt med familien hans i mexico)
Begge jentene våre har og navn som kan brukes både i norge og i utlandet. Synes det er greit jeg.[:)]

Men jeg tar meg ikke nær når mamma eller svigermor sier at vi burde kalle opp ungen eller kommer med forslag![:)] Men de respektere jo våre valg[:)]

Her har ungen vår masse rare kallenavn. Mest fra min familie da, og alt er jo bare fleip [;)] Feks. Leiv Anton (far og svigerfar), John Albert (bestefar til mannen), Ann Gerd June (mor og svigermor), Leiv Elvis (far og Kjell-Elvis. Han bor nedi dalen her [8D]). Niesa mi vil at viss det blir gutt så skal den hete Nick!! Men hallo, kan ikke helt forklare til 5-åringen at da ville ungen bli kalt for 'pikk' resten av livet [&:]

Mor hadde nevnt for farmor at dersom det blir jente så skal hun nok hete Hedda. "NEI OFF, DET VAR ET STYGT NAVN, DE KAN IKKE KALLE UNGEN FOR DET!!!!" hadde hun brutt ut. Hehe, men sånn er bare farmor, så tar meg ikke nær av det [;)] 

Navnet skjemmer ingen, og samme hva vi kaller ungen vår, så er det nok noen som ikke er enige i starten. Men heldigvis så blir en vant til samme hvilket navn det blir. Godt vi ikke skal si noe før ungen er født [;)]

Vi må ikke glemme at mange navn som er på vei tilbake nå, er navn som foreldre og besteforeldre husker at "gamlingene" hadde da de var unge voksne selv.

Nå er disse "gamlingene" døde, og vår generasjon forbinder det ikke like sterkt med eldregenerasjonen. Men det gjør de som fremdeles husker "gamlingene".

Jeg kunne f.eks. ikke tenke meg å bruke oldemors navn eller oldefars, alt for gammeldags, mens mine barn/barnebarn jo ikke kommer til å ha samme assosiasjonene til "gamlingnavnene" hehe

Jeg syns det er hyggelig at venner og familie er ivrige ang navnvalg. Bare fått hygelig forslag, eks ... er fint ikke at jeg har noe jeg skulle ha sagt men.....[:D]

Men vi har bestemt navn og det hemmelig frem til jenta er født.

Back
Topp