Innafor med sushi?

Kometen

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
Marshmallows2021
Vårspirene 2021
Kan man spise sushi, da? Forrige svangerskap sa legen at jeg burde unngå det (i 2018). Jeg elsker de friterte bitene og leser jo noen steder at det er greit å spise. Noen som vet?
 
I følge helsedirektoratet sin "Gode levevaner før og i svangerskapet" så skal sushi, også rå sushi, være greit å spise så lenge man unngå de oppskrevne sortene.

Prøver meg på å linke den, hvis ikke kan man også google. Er en pdf.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/gode-levevaner-for-og-i-svangerskapet/Gode%20levevaner%20f%C3%B8r%20og%20i%20svangerskapet%20-%20bokm%C3%A5l.pdf?download=false&ved=2ahUKEwic1_HC2ZLrAhVGpYsKHVhHA5gQFjAFegQIBRAB&usg=AOvVaw0YgCFLpRHu4pI7hIDFgRp_
Tror det er den jeg har vært innom ja :) tør du å spise? Man blir jo helt koko av å være gravid, haha.
 
Sniker fra mars! Ingen grunn til å la være å spise sushi, spesielt ikke de friterte bitene - de er jo skikkelig varmebehandlet! Noen typer fisk skal man holde seg unna, men de aller fleste er helt trygge å spise.

På Lerøy.no står det at sushibiter med laks, kokt kongekrabbe, frityrstekt scampi, frityrstekt krabbe og kamskjell er et trygt utvalg.

Fisk inneholder massevis av sunne næringsstoffer som er bra for deg og babyen. Jeg tror det er mer farlig med gravide som blir helt hysteriske og ikke tør å spise nesten noe! Det er bare noen få ting man skal unngå, det er ingen grunn til å holde seg unna andre ting enn det helsemyndighetene anbefaler. Selv har jeg kost meg med sushi flere ganger under svangerskapet, og har tenkt å fortsette med det!
 
  • Liker
Reactions: LKe
Sniker fra mars! Ingen grunn til å la være å spise sushi, spesielt ikke de friterte bitene - de er jo skikkelig varmebehandlet! Noen typer fisk skal man holde seg unna, men de aller fleste er helt trygge å spise.

På Lerøy.no står det at sushibiter med laks, kokt kongekrabbe, frityrstekt scampi, frityrstekt krabbe og kamskjell er et trygt utvalg.

Fisk inneholder massevis av sunne næringsstoffer som er bra for deg og babyen. Jeg tror det er mer farlig med gravide som blir helt hysteriske og ikke tør å spise nesten noe! Det er bare noen få ting man skal unngå, det er ingen grunn til å holde seg unna andre ting enn det helsemyndighetene anbefaler. Selv har jeg kost meg med sushi flere ganger under svangerskapet, og har tenkt å fortsette med det!
Takk for svar! Du har nok rett i det, og jeg er skikkelig dårlig på fisk ellers! Irriterende at legen min ga meg feil info sist, da :(
 
Jeg var også gravid i 2018 og spiste masse sushi da, og det kommer jeg nok til å gjøre denne graviditeten også:)
 
Spis sushi, men unngå biter med tunfiskfilét fordi stor tunfisk (ikke den på boks) kan inneholde litt for mye miljøgift. Raket og gravet fisk er også best å unngå, men det er sjelden man har det i sushi :)
 
Lurte på det samme her om dagen!
Og på nett står det jo tydelig at laks blant annet her i Norge på seriøse sushi sjapper er trygt!
Og flere andre som har spist det hele svangerskapet og alt har gått bra!
Så jeg skal fortsette og spise fra der jeg pleier å kjøpe sushi! Fisk er også bra og få i seg 2-3 ganger i uka:angelic::smug:
 
Lurte på det samme her om dagen!
Og på nett står det jo tydelig at laks blant annet her i Norge på seriøse sushi sjapper er trygt!
Og flere andre som har spist det hele svangerskapet og alt har gått bra!
Så jeg skal fortsette og spise fra der jeg pleier å kjøpe sushi! Fisk er også bra og få i seg 2-3 ganger i uka:angelic::smug:
Endte opp med å kjøpe igår, og nøyt det skikkelig :D
 
Back
Topp