Innafor å ikke amme?

Solmåne

Blir kjent med forumet
Jeg er gravid med mitt andre barn. Fødte første i uke 35 sist, hun var rett å slett for liten til å klare å ta puppen, jeg pumpet og prøvde masse i 3 uker. Utrolig stressende. Før jeg tilslutt startet med morsmelk erstatning. Opplevde da å få en mett/fornøyd baby, vi har sovet hele netter fra da av, frihet fordi far også kan mate med flaske. Ser fremdeles folk i termingruppen min fra 2018 er våken flere ganger om natten for å amme ennå! Mens vi har sovet hver eneste natt igjennom de siste 20 månedene. Føler det er tabu å si man ikke ønsker å amme? Flere som ikke har ammet før og heller ikke skal denne gangen?
 
Jeg er nok en av dem som ammet mitt barn i 18 mnd etter fødsel i 2018, men mener nå at det er mors eget valg om hun vil amme eller ikke likevel. Selv så jeg at min datter satte så pris på det, så de siste mnd var det ikke om natten men mest for kosen sin skyld. Men kan hende det blir helt annerledes med neste barn, og det vil jo kunne være for din del også. Når det er sagt er det ikke farlig med morsmelkerstatning heller. Ikke veldig mange andre situasjoner andre mennesker har så mye meninger om kroppen (og bruken av den) til andre enn ved graviditet og amming. Og tenker at så lenge det man gjør ikke skader barnet, så må man til syvende og sist kunne bestemme over egen kropp selv uten å bli dømt.
 
Jeg ammet med min første, født i oktober 2018. Ammet henne på nettene helt til februar i år, fordi hun ikke kunne legges uten pupp.

Jeg har vurdert å droppe ammingen denne gangen, fordi det var så deilig å endelig få kroppen min for meg selv igjen etter 15mnd med amming. Men samtidig er det såå mye enklere med amming, enn flaske synes jeg. Særlig om nettene. Kan bare rulle over til ungen, amme litt, og snorke videre. Så det blir sikkert til at vi ammer denne gangen også. Men forhåpentligvis ikke like lenge :p

Men uansett så synes jeg det er helt innafor å si man ikke ønsker å amme, og å ikke gjøre det. Det er ditt valg, og folk burde ikke dømme deg for det (selv om jeg vet de dessverre ofte gjør det).
 
Sniker:) kom opp på nye tråder.


Helt innafor å føle at man ikke ønsker å amme.
Men vill bare skyte inn at det med mme eller amming er ikke ensbetydende for om barnet sover hele natten eller ikke;-)

jeg kjenner mme barn som ikke sov natten igjennom før de var 3 år og mm barn som sov natten igjennom fra tidlig av. Så tenker det er endel andre ting som spiller inn enn bare mm eller mme når det kommer til nattesøvn;-)

og om jeg skal få skyte inn en praktisk side ved amming er at man har «alltid» mat tilgjengelig til baby til riktig temp, og mye besparelse på arbeidet rundt alle flasker sterilisering etc;-)

så tenker jeg at det trenger heller ikke være enten eller. vi kjørte amming primært og så fikk hun litt mme eller pumpet melk på flaske feks når far skulle mate og fikk mer mme enn mm etter jeg startet å jobbe igjen:)

mamming før amming;-)

alle må gjøre det som er best for seg og sine :)

lykke til videre:)
 
Sniker:) kom opp på nye tråder.


Helt innafor å føle at man ikke ønsker å amme.
Men vill bare skyte inn at det med mme eller amming er ikke ensbetydende for om barnet sover hele natten eller ikke;-)

jeg kjenner mme barn som ikke sov natten igjennom før de var 3 år og mm barn som sov natten igjennom fra tidlig av. Så tenker det er endel andre ting som spiller inn enn bare mm eller mme når det kommer til nattesøvn;-)

og om jeg skal få skyte inn en praktisk side ved amming er at man har «alltid» mat tilgjengelig til baby til riktig temp, og mye besparelse på arbeidet rundt alle flasker sterilisering etc;-)

så tenker jeg at det trenger heller ikke være enten eller. vi kjørte amming primært og så fikk hun litt mme eller pumpet melk på flaske feks når far skulle mate og fikk mer mme enn mm etter jeg startet å jobbe igjen:)

mamming før amming;-)

alle må gjøre det som er best for seg og sine :)

lykke til videre:)

Så enig i absolutt alt du skriver her :)
Begge søskenbarna mine fikk mme - og sov ikke én hel natt før 2 år så det er ikke så stor sammenheng der. Min fullammede nevø sov gjennom rundt 8-9 mnd ;)

Lykke til, ts :)
 
Last edited:
Jeg fikk ikke til ammingen med mine to første, klarte ca tre mnd med første og kun en mnd med andre, og ser absolutt ka du sier med de gode sovenettene ! For det får en bedre med erstatning.
Men håpet mitt er at jeg skal klare å amme denne fordi som noen andre sier så er det lettvint og enkelt med maten i nærheten og uten å måtte stå opp osv. Så har jeg ei venninne som nettopp fikk tvillinger og hun ammet fullt de tre første ukene og så ga hu erstatning ved kveldsmåltidet for at de skulle bli mettere og sove lengre og hu har fått fem seks timers søvn hver natt siden da men fullammer på dagtid. Så det er min løsning(om det funker) hvis jeg får til amming men sliter med søvnen :happy::happy: Og jeg kommer til å avslutte amming rundt 6-8 mnd alder for da mener jeg at det er godt nok. Alle må finne sin måte og jeg syns alle bør holde seg for gode til å ha meninger(som de ytrer høyt) om andre sine måter å håndtere amming på, men vi kan gi råd eller fortelle som her hva vi har gjort/ønsker å gjøre :happy: Masse lykke til
 
Mamming før amming:Heartred Gjør det som føles rett for deg og babyen din:Heartred
 
Jeg elsket å amme og syns ikke det ødela nattesøvnen så mye. Jeg sørget når vi avsluttet ammingen, da var sønnen min ca. 18 måneder. Håper jeg får det til like bra denne gangen for jeg koste meg skikkelig med det. Var heldig og hadde mye melk. Ser helt klart fordel ved at far kan gjøre mer med flaske og MME. Vår sønn tok ikke flaske i det hele tatt så slapp å pumpe så mye.

Jeg syns man skal gjøre det sin er rett for en selv og sin kropp :)
 
Helt for at det er opp til hver enkelt hvordan en gjør det!

Ble overrasket over meg selv hvor sta jeg ble på at jeg skulle få det til sist! Først var det altfor liten nyfødtmunn og stramt tungebånd, og så ble det smertefull sopp og tette melkekanaler. Men når det gikk, så syntes jeg det var veldig fint. :) Ammet til 13 måneder, og det kjennes i ettertid ut som passe varighet for min del. Men jeg er som sagt litt forvirret over hvor sta jeg var. Ser jeg på det objektivt sett, så burde jeg nok gitt meg da jeg satt og gråt med store smerter hver amming da han var ca 2 måneder. Jeg synes MME er helt greit, har til og med notert meg at jeg vil ha en slik Baby Brezza-maskin hvis det blir flaskebaby. :) Vi får se hvordan det blir, jeg håper jeg klarer å gi meg selv "a break" hvis det trengs.
 
Mors valg. Du vet jo om alle fordelene med amming, og gjør selv et valg ut fra det

Jeg har en flasketvilling og en dietvilling. Like håpløse på søvn begge to enda - snart fire år.

For meg var og er morsmelk veldig viktig, og jeg pumpet til 14mnd for at flasketvillingen skulle få noe morsmelk hun og. De fleste synes jeg var helt koko, men det var mitt valg. Vi gjør alle forskjellige valg, og bør respekteres for det. Men søvnen er neppe styrt av matemetode
 
Veldig enig med mamming før amming!

Jeg har hatt en av hver.
Med første jenta slet vi veldig i begynnelsen med såre brystvorter og smerter men etter 2-3 uker gikk det kjempefint og ammet til ca 9 måneder.

Med andre jenta gikk det veldig fint i begynnelsen, men hun var generelt veldig lite interessert i puppen og la ikke på seg nok. Kan være det hadde gått seg til etter hvert, men med et barn på 2 år i tillegg orket jeg ikke stresset med delamming og flaske. Så hun fikk bare flaske (erstatning) fra hun var ca 2 måneder.

Nå håper jeg at ammingen skal gå knirkefritt, og kommer nok til å jobbe litt ekstra for å få det til. Synes det er veldig lettvint og koselig, men skulle det bli veldig stress så har jeg ingen problem med å gå over på flaske.

hver enkelt må føle på hva som er riktig for seg :)
 
Eg prøvde å amma, det gjekk dårlig... så prøvde eg å pumpa meg, kom ut 10 dråpa kvar gong :/ blei så sliten av å først stå opp for å gje ho mme Kvar 3. Time, så sitta å pumpa meg 30 min for 10 dråpa... var i utgp så sliten etter igangsetting og ks, så følte eg ikkje var noko god mor så ikkje hadde energi til bebi. Eg slutta med dette etter 2-3 veker. Ikkje vits å slita seg ut på noko så ikkje blei noko av. Eg likte godt flasketilværelsen, at far kunne ta litt meir del og eg var friare! Baby var som du skriver mett og fornøyd og sov heile natta! :) det er ditt liv og barn, då her må du gjera det så fungerer best for deg og dåka :) eg støtter deg heilt fult og skjønner valget ditt. Greit å sei ifrå til jm og sykehuset så dei ikkje maser på deg!
Eg veit ikkje korleis ting blir denna gongen, eg tenker å legga baby til brystet og prøva, går det så er d fint, går det ikkje så skal eg ikkje stressa meg i hel på det denne gongen! Vil ha ei koslig tid med baby og familien. Prøva å vera så oppegåande så mulig :)
 
Back
Topp