Inkallelse til UL

Mortania

Elsker forumet
Jeg når uke 17 på mandag, og har enda ikke fått noen innkallelse til UL. Har fått beskjed av andre om at jeg bare må være tålmodig, for den kommer til å komme, mens andre blir forskrekket og sier at den egentlig skal komme en måned før timen.

Oppi alt sammen skal jeg en uke til Miami og en uke til Oslo, så jeg er faktisk litt redd for å "miste" timen om den skulle dukke opp i posten dagen jeg drar til Miami og er i løpet av de to neste ukene.

Jeg var hos legen i uke 6 og sa jeg var gravid og ble tappet for blod og torturert på innsiden og sånn, så første sjekk er jeg jo i for seg ferdig med skulle jeg tro, og da skal vel legen melde inn at jeg skal ha UL? Internett sier jeg skal ha den om to dager og jeg skal ha den innen fire uker om jeg har forstått riktig? Reiser om to uker, borte i to uker.

Hjelp :(

Jeg var også hos legen tidlig, i uke 7 (pga. oppkast), men den offisielle første svangerskapskontrollen var ikke før i uke 9, vanlig at den tas mellom uke 8 og 12. Da fyller legen ut helsekort, sjekker en hel del ting, gir deg informasjon, lurer på hvilket sykehus du vil føde på og sender inn søknad om både fødested og ordinær UL. Det er sånn det vanligvis foregår i hvert fall. Kanskje ikke legen har sendt inn noe? Ville ringt og hørt.

Hadde ringt å purret. Skal ikke ta så lang tid, dessuten er det bare1-2uker til du skal være på ul;) høres ut som du er fallt av listen eller legen har glemt å sende henvisning. Jeg fikk time ganske kjapt etter henvisninger ble sendt.

Hør med legen din om han/hun har sendt inn en henvisning til UL for deg, og om han/hun ikke har gjort det, skal du fint kunne ringe sykehuset ditt og bestille selv, da dette er et tilbud som alle gravide har krav på om det er ønskelig da så klart. Det måtte jeg gjøre forrige svangerskap og vet om enda fler som også har måtte ringe og bestille det selv.

Ring legen ja. Forrige gang glemte legen å henvise meg, fikk ikke ordinær UL før i uke 22...

Jeg var og på tidlig svangerskapskontroll hos egen (i uke 6 tror jeg), og da fikk jeg faktisk innkallelse til ordinær ul bare noen uker etter.

Jeg har nå vært hos legen hver mnd pga stoffskiftet mitt, men legen min sendte inn henvisning til ul å første kontroll.

Jeg ville ringt å hørt med legen, skal jo ikke ta så lang tid! Kan jo hende at legen har glemt å sende henvisningen eller kanskje den har forsvunnet underveis..

Har du kun vært på kontroll i uke 6, eller har jeg missforstått?
Uke 12(+/-) er jo den første opprinnelige kontrollen, og så er det hver 4 uke etter det.
Tror det vanlige er å sende inn innkallelse til UL i uke 12, for
det er da de registrer sv.skap (if.min lege i alle fall)
Jeg ville ha ringt legekontoret, jeg.
Eventuelt kan du jo ringe sykehuset du skal ha UL på, så får du
sikkert vite om de har mottatt noen papirer fra deg.

Ring legen og be om henvisning..
Jeg gjorde det samme på fredag og de sa de skulle fikse det med engang.. Hun virket til og med litt stresset på mine vegne sykesøsteren der :) så jeg regner med å få innkallelse ila neste uke :) er selv 16 uker på vei så skal jo være om 2 uker ca.. 

Du kan jo evt ringe fødeavd også? det var der jeg fant ut at de ikke hadde motatt henvisning og da kan du jo også si hvilke dager som ikke passer :D 

Må jeg bestille alle kontrollene selv? Det kommer jeg aldri til å huske. Legen min er eneste legen på kontoret, og telefonen er åpen bare når jeg er på jobb, og da forsvinner alt fra hodet mitt bortsett fra jobben min. Og linjen hennes stenges kl ett, da begynner hun å ta imot akuttilfeller. Er hardt bestemt på at hun har for mange pasienter, og jeg drar nesten aldri til lege lenger. Var der sist i 2008, og da bare hentet jeg en resept på p piller...

Tror jeg bare ringer haukeland. Jeg har nr dit i hvertfall.

Mortania skrev:
Må jeg bestille alle kontrollene selv? Det kommer jeg aldri til å huske. Legen min er eneste legen på kontoret, og telefonen er åpen bare når jeg er på jobb, og da forsvinner alt fra hodet mitt bortsett fra jobben min. Og linjen hennes stenges kl ett, da begynner hun å ta imot akuttilfeller. Er hardt bestemt på at hun har for mange pasienter, og jeg drar nesten aldri til lege lenger. Var der sist i 2008, og da bare hentet jeg en resept på p piller...

Her avtaler jeg i alle fall ny time etter timen jeg har vært på. Får med en lapp med tid/dato fra resepsjonen. Man får ikke innkallelse, nei (ikke hva jeg er vant med i alle fall) Man skal gå hver 4 uke, og på slutten er det hver 2 uke.

Du må ringe å purre! Jeg ventet lenge på brev fra sykehuset og til slutt ringte jeg dem å spurte om de hadde fått henvisning fra legen. Det hadde de ikke fått, fordi legen hadde glemt å sende den...

Mortania skrev:

Jeg får alltid ny time etter hver endte time. Må aldri bestille selv. Men du kan jo også heller få til jm istedenfor lege. Men har du kun vært på en kontroll? Har du fått skjemaet ditt og tatt de blodprøver du skal? Om du er 17 uker nå burde di ha fått innkallelse til ul for lengst.

Jeg tror vel at du burde ringe en jordmor og få oppfølging der hvis legen er travel... Og så kan det nesten virke som om du ikke har hatt første svangerskapskontroll synes jeg. Jeg fikk høre at de tar ikke blodprøvene før etter uke 11 uansett, vet ikke hvorfor. Så her tror jeg du har falt ut av systemet dessverre. Tror nok ikke legen har sendt henvisning til ul i uke 6 fordi det er veldig tidlig og det er mye som kan skje. Dette må du få sjekket opp iallefall. Lykke til! :)

Jeg ble tappet for blod, fikk GU, fikk helsekort, fikk info, gravidbøker og masse greier. Fikk ikke noen beskjed om å komme tilbake i uke 12 :< ELLER at det var kontroll hver fjerde uke? Da har jeg jo gått glipp av to kontroller, da...

Tror jeg ringer jordmor imorgen jeg da. Sa kan jeg heller dra til jordmor enn legen, for jeg vet at legen min er et veldig stresset menneske...

Mortania skrev:
Jeg ble tappet for blod, fikk GU, fikk helsekort, fikk info, gravidbøker og masse greier. Fikk ikke noen beskjed om å komme tilbake i uke 12 :< ELLER at det var kontroll hver fjerde uke? Da har jeg jo gått glipp av to kontroller, da...

Tror jeg ringer jordmor imorgen jeg da. Sa kan jeg heller dra til jordmor enn legen, for jeg vet at legen min er et veldig stresset menneske...

Hvis du har fylt ut helsekort og greier så har du hatt den kontrollen du skal ha så langt. Det er først fra uke 24 man skal gå hver fjerde uke;) Før det er det bare første kontroll pluss ul. Men jeg ville nok ringt sykehuset ang ul-timen just in case:)

Det er ikke kontroller hver 4. uke før du kommer til uke 24 med mindre du har komplikasjoner/spesielle behov eller ønsker oftere. Typisk "program": Uke 8-12 (første kontroll) Uke 17-19 (ordinær ultralyd) Uke 24 Uke 28 Uke 32 Uke 36 Uke 38 Uke 40 Alle lege-/jordmortimer må bestilles selv (spurte JM om dette), men det er som det sies over er det lurt å bestille neste time når du er på kontroll så slipper man å huske på å ta den telefonen i hverdagen senere - fort gjort å glemme:)

Jeg synes det er mye bedre å være hos jordmor enn hos lege. Leger "sresser" ofte litt mer, og har dårligere tid. Jeg var også første gang hos jordmor i uke 6, men da snakket vi bare litt, å avtalte at jeg skulle ringe etter jeg hadde vært på tidlig ul i uke 9. Neste kontroll var da i ca uke 12. Da sendte hun henvisning til ul, å sjekka litt forskjellig. Vi avtalte også at jeg skulle ringe til henne når jeg hadde fått vite når vi skulle på ul, sånn at vi kunne finne ut når neste kontroll skulle være. Mye koseligere å være hos jordmor synes jeg :) Anbefaler det virkelig, om det er noen her som kun går til lege :)

Back
Topp