Ingen venner på egen alder?

Agnete

Forumet er livet
Mitt barn i barnehagen leker kun med de barna som er 1-2 år eldre, dette gnager litt hos meg for hva da når de begynner på skolen. Jeg forstår hvorfor barnet gjør dette fordi det er ingen av samme kjønn på samme alder. Jeg vet ikke om jeg kanskje legger for mye tanker i dette. Kanskje noen her har lignende situasjon? Gikk det bra når de eldre barna sluttet?

Datteren min og en gutt som var ett år eldre var uadskillelige i barnehagen. Lekte alltid sammen bare de to. Men hun kjente jo alle de andre barna i barnehagen også. Så når han sluttet begynte hun å leke med de andre barna. Gikk så fint så :)

etter at mine begynte på skolen har de fått nye venner selv om de har gått i samme klasse med bestevennene fra bhg. Det har bare blitt slik helt naturlig. Det virker som om når de får ny arena og fler på samme alder, så forandrer "vennelisten" seg for mange.

etter at mine begynte på skolen har de fått nye venner selv om de har gått i samme klasse med bestevennene fra bhg. Det har bare blitt slik helt naturlig. Det virker som om når de får ny arena og fler på samme alder, så forandrer "vennelisten" seg for mange.

Skolen er jeg ikke så bekymret for, heller det at de som er vennene starter på skolen, så er mitt barn igjen uten venner i barnehagen.

Litt motsatt problem her. Har en jente født i desember, og alle vennene hennes er født i januar-mars året etter. Hun må begynne på skolen som eneste i vennegjengen på avdelingen 5 1/2 år gammel. De andre født samme år er født tidlig på året, og dem har hun ikke noe tilfelles med. Synes det er så synd at hun ikke få leke med bestevennene sine i ett år til ❤️❤️❤️

Litt motsatt problem her. Har en jente født i desember, og alle vennene hennes er født i januar-mars året etter. Hun må begynne på skolen som eneste i vennegjengen på avdelingen 5 1/2 år gammel. De andre født samme år er født tidlig på året, og dem har hun ikke noe tilfelles med. Synes det er så synd at hun ikke få leke med bestevennene sine i ett år til ❤️❤️❤️
Akkurat sånn har jenta våres det også. Men tenker nok at det ordner seg etterhvert uansett.. Men ja, er leit å tenke på at hun skal forlate barnehagen før bestevenninnene.

Om det trøster litt så er det ofte de finner nye venner på skolen. Min skolestarter leker ikke lenger med noen i fra barnehagen sin, men forstår veldig godt dine tanker rundt dette ❤️

Akkurat sånn har jenta våres det også. Men tenker nok at det ordner seg etterhvert uansett.. Men ja, er leit å tenke på at hun skal forlate barnehagen før bestevenninnene.
Og også at de må sitte stille ved en pult så tidlig. Skulle fått leke lenger synes jeg (men det er jo en annen diskusjon). Men det går nok bra det også :)

Ja, vår som blir 6 i februar hadde bare eldre venner i bhg, som sluttet i høst. Han hadde lekt med de andre også, men de 2 bestevennene sluttet. Det var hardt for han på en del måter, men han ble jo mer venner med de andre så nå går det fint. Det hjalp litt at vi fant på noe sammen utenom, sånn at han lærte at de ikke var helt borte, selv om det bare skjer innimellom.

Ja, vår som blir 6 i februar hadde bare eldre venner i bhg, som sluttet i høst. Han hadde lekt med de andre også, men de 2 bestevennene sluttet. Det var hardt for han på en del måter, men han ble jo mer venner med de andre så nå går det fint. Det hjalp litt at vi fant på noe sammen utenom, sånn at han lærte at de ikke var helt borte, selv om det bare skjer innimellom.

Takk for ett godt tips, da kan vi jo gjøre det. Snakker en del med noen av de foreldrene.
Er det jeg gruer meg litt til når barnet kommer i barnehagen og oppdager at vennene er borte:(

Back
Topp