Ingen svangerskapskontroll før jeg er 39+5

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Jeg var sist på time hos JM når jeg var 33+5, og hadde egentlig en time der når jeg er 37+1 (er 36+1 i dag). Men fikk nå beskjed om at de er stengt til etter påske og neste time blir da 39+5.

Er det greit å gå så lenge mellom kontrollene?

Har alvorlig HG og skal settes igang på termin etter planen (aner ikke om det blir utsatt/avlyst grunnet situasjonen) men er stabil.

Går ikke til legen nå for tiden, og kommer ikke til der heller grunnet stengt kontor.
 
Jeg var sist på time hos JM når jeg var 33+5, og hadde egentlig en time der når jeg er 37+1 (er 36+1 i dag). Men fikk nå beskjed om at de er stengt til etter påske og neste time blir da 39+5.

Er det greit å gå så lenge mellom kontrollene?

Har alvorlig HG og skal settes igang på termin etter planen (aner ikke om det blir utsatt/avlyst grunnet situasjonen) men er stabil.

Går ikke til legen nå for tiden, og kommer ikke til der heller grunnet stengt kontor.


Jeg ville da ringt ned på på helsestasjon.
jeg har selv hatt rett oppfølging av lege, Sykehus og jordmor om hverandre de siste 2 mnd. Men pga disse tider så går jeg bare på kontroller annen hver uke på sykehuset. Er i uke 39
 
Jeg ville da ringt ned på på helsestasjon.
jeg har selv hatt rett oppfølging av lege, Sykehus og jordmor om hverandre de siste 2 mnd. Men pga disse tider så går jeg bare på kontroller annen hver uke på sykehuset. Er i uke 39

På helsestasjonen ? Hva tenkte du ift det? :)

Går til privat JM så ikke helt med på hva som er ellers.
 
Det synes jeg virker veldig lenge i mellom hver kontroll. Selvom du er stabil nå med tanke på HG så er det jo også viktig å sjekke både urin og blodtrykk. Kanskje du kan sjekke med helsestasjonen eller sykehuset om det er noen som har mulighet til å treffe deg? Selv skulle jeg ha 38 ukers kontroll hos lege men den ble avlyst pga. stengt kontor. Jeg ringte da til helsestasjon og forklarte situasjonen og fikk treffe en jordmor, og det var bra jeg fikk den kontrollen fordi det ble oppdaget høyt blodtrykk så nå må jeg ha ukentlig kontroll. Hvis trykket blir litt høyere nå så må jeg muligens igangsettes før termin.
 
Det synes jeg virker veldig lenge i mellom hver kontroll. Selvom du er stabil nå med tanke på HG så er det jo også viktig å sjekke både urin og blodtrykk. Kanskje du kan sjekke med helsestasjonen eller sykehuset om det er noen som har mulighet til å treffe deg? Selv skulle jeg ha 38 ukers kontroll hos lege men den ble avlyst pga. stengt kontor. Jeg ringte da til helsestasjon og forklarte situasjonen og fikk treffe en jordmor, og det var bra jeg fikk den kontrollen fordi det ble oppdaget høyt blodtrykk så nå må jeg ha ukentlig kontroll. Hvis trykket blir litt høyere nå så må jeg muligens igangsettes før termin.

Har ringt lege, men ikke helsestasjon. Aldri gått der nede til Jm før. Fikk ikke time hos lege men kan evt prøve helsestasjonen. Men har forstått på andre jeg kjenner som er gravid i området, at det er ganske vanskelig å komme til der og for tiden.

Tenkte jeg hvertfall kunne måle blodtrykket mitt selv hjemme og har og multistix for urinen. Så føler jeg hvertfall klarer å følge litt med selv.

Absolutt alt jeg skulle på er avlyst frem til termin, både oppfølgingen hos JM , lege, og spesialist jordmor for oppfølgingen av fødselsangsten/tidligere traumefødsel. Kjenner det ble litt vell mye avlyst på en gang her nå :eek:
 
Har ringt lege, men ikke helsestasjon. Aldri gått der nede til Jm før. Fikk ikke time hos lege men kan evt prøve helsestasjonen. Men har forstått på andre jeg kjenner som er gravid i området, at det er ganske vanskelig å komme til der og for tiden.

Tenkte jeg hvertfall kunne måle blodtrykket mitt selv hjemme og har og multistix for urinen. Så føler jeg hvertfall klarer å følge litt med selv.

Absolutt alt jeg skulle på er avlyst frem til termin, både oppfølgingen hos JM , lege, og spesialist jordmor for oppfølgingen av fødselsangsten/tidligere traumefødsel. Kjenner det ble litt vell mye avlyst på en gang her nå :eek:

Uff, det er virkelig ikke greit! :( Har dessverre ingen råd til deg, men jeg håper ting ordner seg for deg og alle andre som sitter i samme situasjon. Der er jo i det minste bra at du har utstyr til å følge med hjemme, men det er trasig at det skal være sånn.
 
Jeg var sist på time hos JM når jeg var 33+5, og hadde egentlig en time der når jeg er 37+1 (er 36+1 i dag). Men fikk nå beskjed om at de er stengt til etter påske og neste time blir da 39+5.

Er det greit å gå så lenge mellom kontrollene?

Har alvorlig HG og skal settes igang på termin etter planen (aner ikke om det blir utsatt/avlyst grunnet situasjonen) men er stabil.

Går ikke til legen nå for tiden, og kommer ikke til der heller grunnet stengt kontor.
Jeg har vært hos min jm i dag. Og hun sa at uansett hva som skjer skal jeg følge kontrollene mine. Ble jeg forkjøla eller smittet av corona før neste time måtte jeg ringe først for da blir det brukt ett annet rom og inngang hvor vi treffes og hun vil være kledd i smittevernutstyr.
 
Jeg har vært hos min jm i dag. Og hun sa at uansett hva som skjer skal jeg følge kontrollene mine. Ble jeg forkjøla eller smittet av corona før neste time måtte jeg ringe først for da blir det brukt ett annet rom og inngang hvor vi treffes og hun vil være kledd i smittevernutstyr.

Så rart at det er så ulikt. Her sier Jordmor - gå til legen og legen sier - gå til JM :arghh:
 
De nasjonale retningslinjene er blitt oppdatert til å si at mange ikke skal ha så hyppige kontroller lenger, og mye skal foregå over telefon. Så mange opplever nok det samme dessverre.

Jeg hadde siste ved 36 uker og har p.t. ingen nye kontroller hos hverken lege eller jordmor. Men regner med jeg kan ringe inn hvis det er kritisk! Har høyrisikosvangerskap... Men ikke sånn at de må teste noe spesielt nå lenger.

Jeg skal på sykehuset for vekstkontroll, så da får jeg sjekket urin og blodtrykk i det minste. Det ville jeg vurdert å få sjekket i mellomtiden :)
 
Blodtrykk og urin får du helt sikkert lov til å ta på legekontoret? Jeg ringer ned her og da sier de om de har tid eller ikke... Det er det kontor damene som gjør.

Kontrollene hos legen min har blitt utsatt fordi han har vært i karantene, jm timene går som normalt. Tilvekst kontrollen på sykehuset er utsatt 14dager (har ikke målt noen avvik til nå) . De er veldig opptatt av at gravide skal følges opp virker det som her i byen. Jeg føler meg i allefall ivaretatt.
 
Takk for svar alle sammen :)

Løsningen ble at jeg skal stikse urinen selv og måle blodtrykket selv her hjemme. Så blir det telefonsamtale med lege etterpå. Dette får jeg når jeg er 38+2 og så blir det forhåpentlegvis Jordmortime (om de har åpnet igjen) i uke 39+5. Også håååååper jeg de ikke avlyser vekstkontrollen på sykehuset som jeg er satt opp til når jeg er 39+3.
 
Da utgikk timen 39+5 også, da de ikke åpner før 20. April. Så da blir det altså null svangerskapskontroller på meg fra uke 33+5 til fødsel (settes igang i neste uke). Merkelig siste periode i svangerskapet altså:rolleyes:

Rart å gå fra masse masse oppfølging av JM og spesialist JM, til absolutt ingenting. Krysser fingrene for en god fødsel og gode siste dager likevell.
 
Da utgikk timen 39+5 også, da de ikke åpner før 20. April. Så da blir det altså null svangerskapskontroller på meg fra uke 33+5 til fødsel (settes igang i neste uke). Merkelig siste periode i svangerskapet altså:rolleyes:

Rart å gå fra masse masse oppfølging av JM og spesialist JM, til absolutt ingenting. Krysser fingrene for en god fødsel og gode siste dager likevell.

Hei! Så utrolig dårlig. Sånn er ikke tilbudet ved helsestasjonen her. Her går alle kontroller som vanlig, men man kan ikke møte om man har tegn på sykdom (som på sykehus), og partner har ikke mulighet til å være med.

Håper at når de skal evaluere alt dette i tiden etter korona, at de får litt «refs». Svangerskapsomsorgen er ekstremt viktig, og noe av det som gjør Norge så gode.

Håper at alt går knirkefritt mot fødsel for deg (det gjør det sikkert!), men jeg kjente at jeg reagerer på den måten å behandle gravide (og ufødte) på. Stor klem og masse lykke til med innspurt!
 
Hei! Så utrolig dårlig. Sånn er ikke tilbudet ved helsestasjonen her. Her går alle kontroller som vanlig, men man kan ikke møte om man har tegn på sykdom (som på sykehus), og partner har ikke mulighet til å være med.

Håper at når de skal evaluere alt dette i tiden etter korona, at de får litt «refs». Svangerskapsomsorgen er ekstremt viktig, og noe av det som gjør Norge så gode.

Håper at alt går knirkefritt mot fødsel for deg (det gjør det sikkert!), men jeg kjente at jeg reagerer på den måten å behandle gravide (og ufødte) på. Stor klem og masse lykke til med innspurt!

Jeg har privat JM og ikke kommunal fra helsestasjonen, så det har selvfølgelig en innvirkning her. Jeg kunne sikkert ringt helsestasjonen og bedt om å få komme inn der, men har aldri vært i kontakt med dem ifb med hverken dette eller tidligere svangerskap - så har valgt å ikke gjøre det. Ser heller ikke for meg at det hadde vært så hensiktsmessig for min del. Stixer urinen selv hjemme og måler blodtrykket hjemme, hver uke. Så har jeg hatt en samtale med legen per telefon. Så det har jo gått noe lunde greit. Men må innrømme at det føles veldig rart og litt utfordrende å sitte på "ansvaret" selv.

Det er synd noen gravide havner "utenfor", særlig de som benytter private tilbud. Får ikke kontakt med denne private jordmoren på hverken telefon eller mail heller i perioden, så blir jo litt overrasket.

Tusen takk :) Går nok veldig bra. Glad jeg har dato for igangsettelse og ikke så lenge igjen å vente!
 
Last edited:
Så rart du ikke fikk timen din på sykehuset heller. De utsatte en vektkontroll hos meg, men så ville de ha meg inn til neste.
 
Så rart du ikke fikk timen din på sykehuset heller. De utsatte en vektkontroll hos meg, men så ville de ha meg inn til neste.

Jeg skal på UL på sykehuset før fødsel, så den får jeg. Men det blir ikke noe kontroll av blodtrykk, urin osv samtidig. Men får i det minste se at baby har det bra inni magen :Heartred Det er jo det viktigste! Men litt rart når alt det andre blir borte vekk:wacky:
 
Jeg skal på UL på sykehuset før fødsel, så den får jeg. Men det blir ikke noe kontroll av blodtrykk, urin osv samtidig. Men får i det minste se at baby har det bra inni magen :Heartred Det er jo det viktigste! Men litt rart når alt det andre blir borte vekk:wacky:

Hvilken kontroll har du på sykehuset? De sjekker alltid urin og blodtrykk når jeg er innom der på vekstkontroll. :) Trodde det var ganske standard og at man skal alltid ta med urinprøve dit.
 
Hvilken kontroll har du på sykehuset? De sjekker alltid urin og blodtrykk når jeg er innom der på vekstkontroll. :) Trodde det var ganske standard og at man skal alltid ta med urinprøve dit.

Det er en vanlig vekstkontroll på fødepoliklinikken, hvor jeg kun går inn og gjennomfører en UL med ultralydjordmor. Hun ser på at alt fungerer som det skal og beregner vekst(avvik). Har vært på det 2 ganger tidligere i svangerskapet, og det har aldri blitt gjort noe mer enn UL
 
Hvilken kontroll har du på sykehuset? De sjekker alltid urin og blodtrykk når jeg er innom der på vekstkontroll. :) Trodde det var ganske standard og at man skal alltid ta med urinprøve dit.

Tror det der varierer fra sykehus til sykehus. I mitt forrige svangerskap måtte jeg be dem sjekke blodtrykk og urin på min ukentlige ultralyd, for jeg orket ikke ukentlige timer både på sykehus og hos fastlege. Det ordnet seg det, men skjedde på to ulike avdelinger (fostermedisinsk og fødepoliklinikk) og fikk derfor to timer separat, måtte ofte vente 1-2 timer mellom.
 
Back
Topp