Idag er en tung dag. Jeg har hatt litt blødninger gjennom hele svangerskapet. Og på første svangerskapskontroll på på fredag 25. februar fant ikke legen fosterlyden. Noe som er normalt 11+5 sa hun. Jeg følte meg fin. Men igår, mandag 28. august begynte jeg å blø, først litt "gammelt"-mørkt blod, så kom det friskt blod. Planen var å gå på trening med samboer etter jobb, men siden det ikke sluttet å blø ringte jeg han, og avlyste trening. Jeg fikk til bybanen, tok bybanen, gikk innom posten og hentet to pakker og skulle gå hjem derfra. Jeg kjente jeg begynte å få magesmerter, men prøve å ignorere det. Da jeg så kom hjem var truseinnlegget blødd helt gjennom og det dryppet blod da jeg tok av trusa for å komme meg i dusjen. Nå kjente jeg at det definitivt var smerter som minnet om menssmerter. Klokken var nå seks, legekontoret stengt, og jeg følte ikke jeg kunne ringe 113. Men blødningen sluttet ikke- ferskt blod og menssmerter er ikke bra når du er i uke 12+1. Så jeg ringte kvinneklinikken, som sa jeg måtte kontakte legevakten. Jeg ringe legevakten, og etter å vente lenge på telefon fikk jeg snakke med en koselig sykepleier som ba meg komme så fort som mulig, jeg ville bli prioritert sa hun. Men frem til det ville hun jeg skulle holde meg i ro, og gjerne ligge. Samboeren min var på trening, og skulle komme hjem klokken 20:00. Så det var om 20 minutt, og det tok uansett 20 minutt for han å kjøre hjem. Så jeg ventet til han kom hjem, møtte han med tårer og ga han lov til å dusje og spise raskt før vi kjørte til legevakten. På vei til legevakten fikk jeg kraftige "rier" jeg pustet meg igjennom. Hun på telefonen hadde sagt at det var et godt teikn at smertene mine ikke var krampeaktige da jeg beskrev smertene, nå var de krampeaktige, og jeg vil tro det var som lette fødselsrier. På legevakten angret jeg på at jeg ikke hadde med meg bind. Jeg merket at det blødde igjennom buksa, og måtte inn på toalettet og få tak i masse papir før de kalte oss inn. Da fikk jeg et glass hvor jeg skulle avlegge in urinprøve. Til min store forskrekkelse stod det en blodklump på størrelse med en kiwi- og altså babyen ut av skjeden og den havnet i koppen hvor urinprøven skulle. Jeg fikk tørket meg, og hentet en ny kopp som også ble fylt av blod. Men denne gangen ikke store klumper, før jeg klarte å avlegge en urinprøve uten noe særlig blod. Deretter fikk vi komme inn på stue 17 og jeg snakket med en sykepleier og forklarte situasjonen. Hun sa vi ville få snakke med en lege. Han kom inn og jeg forklarte situasjonen igjen. Han sa at anten så var det en abort, eller så var det en truende abort. Men ingen lege kunne gjøre noe fra eller til nå. Det som kom til å skje kom til å skje. Han målte blodtrykket, og jeg ønsket ultralyd for å vite om det var liv. Selv om jeg ikke trodde det, siden den store blodklumpen og alt det andre blodet, i tillegg til riene- det kan jo ikke være liv da. Han ringte til kvinneklinikken, men der var det kaos og han fikk ikke snakke med noen lege, de skulle ringe tilbake om en halvtime. Jeg skulle egentlig på jobbreise til Oslo dagen etter og dagen etter der. Han sa det ikke var så lurt, og jeg fikk ordnet det slik at jeg i alle fall fikk tirsdagen fri, henvisning til gynokolog. Og noen bind på legevakten. Vi kjørte hjem med henvising til privat gynoklog, fikk kjøpt noen pakker med bind og idag måtte vi vente til klokken var 8 og det var mulig å nå gynokologene. Det var ikke lett å få time på dagen, men Aleris Marken hadde en ledig time 12:30. Selv om vi hadde henvisning måtte vi betale 1600,- sa hun, men jeg betaler hva som helst nå. Jeg har ikke sluttet å blø, men riene har sluttet, og smertene er stort sett vekke. Jeg tror at det har vært en abort, og at både babyen og morkaken er ute, fordi det har kommt ut både mye blod, og en god del vev. Og jeg har ingen tro på at det er noe levende igjen. Jeg har også mindre mage. Samboeren min tok seg fri fra jobb idag for å støtte meg. Han var usikker på hva han skulle si til jobben, og sa sykdom i familien. Sjefen min tok det også veldig fint, og spurte hvordan det gikk og sa at jeg gjerne måtte være hjemme selv om jeg vet at det var veldig dårlig timing å være borte nå. Men det var ikke så mye alternativ. Jeg klarer ikke helt å legge vekk håpet om at det er liv, selv om jeg følte jeg "fødte" den lille blodklumpen igår. Jeg prøver å ligge litt i ro i dag, selv om jeg gjerne både skulle tørket støv, lagt sammen mer klær og gjort en innsats. Jeg har så vondt av samboeren min også, som står på for meg hele tiden. Men, trøsten er at det er forhåpentligvis ikke så mye jeg kunne gjort annerledes for å unngå dette. Jeg er 28 år- hadde jeg vært yngre er det mindre risiko for spontanabort, men alderen min kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg tar både multivitamin, folsyre, omega 3 og prøver å spise sunt. Alkohol har jeg ikke drukket det siste året, jeg har aldri verken røyket eller snust. Jeg har trent en god del hele svangerskapet, og gikk mye i går, både med sekk og også med en pose- Men jeg kunne jo ikke vite at det skulle ende sånn. Vi har også hatt samleie, hvor det flere ganger har litt blodig, men det sier legen at er vanlig, og når jeg har googlet virker ikke det så farlig. Vi får se hva Aleris sier, mulig jeg må avbooke både ordniær ultralyd, time hos jordmor og tanken om termin 14. mars. Vi får se. Det er kanskje ikke alt vi kan bestemme...