ingen nattamming =mer søvn?

Malla89

Finner glede i forumet
Desemberglede 2015
Til dere som har ammet før, var det en sammenheng mellom nattamming og søvn? På den måten at babyen sov mer etter at dere kuttet nattamming? Mamma mener at vesla mi (9mnd) er for vant til mat på natt og at ho våkner hver tredje time kun for å få en liten tår. ( de hadde henne i natt og hun drakk litt mme hver gang ho våkna, da roa ho seg og sovna).

Jeg vil i utgangspunktet at ho skal avvende seg selv. Hva har dere andre gjort? og hvor lang tid tok det før de slutta helt selv å ville ha pupp på natt?

Dette er ikke et spørsmål om de trenger maten:)

Helt klart mer rolige netter når vi sluttet med nattamming, men helt rolige netter er det ingen garanti for;)

Ammet kun om natten i flere mnd før jeg begynte gradvis å bli mer restriktiv; sa "nei" en gang, og så to ganger. Og så amming maks 3ggr om natten etc. På slutten fikk han pupp kun en gang om natten. Det var når han lå med oss. Om han lå på eget rom (startet alltid slik og så varierte det om han kom inn til oss) så fikk pappa'n gå inn og tilby vann. Merket og at når han lå i senga med oss og ikke fikk pupp så gikk det greit etter en stund om vi nærmest lå nese mot nese og han fikk masse kos (så var Jo kosen han var ute etter). Plutselig for 3u siden sov han natten gjennom på egen rom i en uke i strekk. Han har ikke vært intr i pupp siden og jeg er veldig glad for at "det gikk av seg selv". Han ble 1år på mandag.

Når det er sagt, det er fortsatt netter hvor han får komme inn til oss (småsyk, mareritt ol) og mtp at han foretrekker å ligge på tvers eller med hodet vekslende på brystet til en av oss, og det er jevnlig tilbud om smokk og leking på ulike tidspkt om natten så kan jeg ikke si at det er blitt mer søvn på meg. Er vel heller pappa'n som plutselig har fått mindre ;)

Last edited:
Nei.

Eldste avvente seg selv ved 10 mnd. Sov ikke natten igjennom før han var 16 mnd.

Yngste ble nattavvent ved 23 mnd. Våknet fremdeles på natten et par måneder.

Nei.

Eldste avvente seg selv ved 10 mnd. Sov ikke natten igjennom før han var 16 mnd.

Yngste ble nattavvent ved 23 mnd. Våknet fremdeles på natten et par måneder.
Avvente yngste seg selv eller gjorde dere noe? Mi er jo bare 9 mnd og har i grunn sett for meg å nattamme til ho er over året om ho ikke slutter av seg selv.

Eldste forsøkte jeg å avvende når jeg ble gravid med nr 2 når hun var 15 mnd. Våknet like ofte så bare begynte igjen fordi da sovnet hun iallfall fort. Hun begynte å sove rundt når hun passerte 3 år og jeg nattammet henne like lenge.

Minste nattammes ennå, er 1,5 år. Drikker oftere i perioder, nå for tiden er det 1 gang ila natten. Ikke prøvd å avvende.

Så for oss har det ikke utgjort noen forskjell.

Var ingen forskjell her. Masse oppvåkning fra vi slutta med nattamming, til over et halvt år senere. Var ikke før lillebror ble født og vi alle sov på samme rom at hu begynte å sove godt om natta :P

Avvente yngste seg selv eller gjorde dere noe? Mi er jo bare 9 mnd og har i grunn sett for meg å nattamme til ho er over året om ho ikke slutter av seg selv.
Jeg ventet til hun ikke hadde behov for mat på natten, hun tok kun et par-tre svelger før hun sovnet. Så da ga jeg henne kos før jeg la henne igjen og ikke tilbydde puppen. Hun protesterte i ca 10 sekunder og så sovnet hun. Hadde ikke avvent henne dersom hun var sulten.

Her har begge sluttet med mat på natten når jeg har sluttet å gi mm/amme. De har da sovet natten gjennom begge to. Men det betyr ikke rolige netter i så måte. Smokken trengs, kosedyret trengs, mamma og pappa trengs osv osv.. Men jeg får totalt mer søvn av det, fordi jeg klarer ikke å sove når jeg mater/ammer.

De bør få styre dette selv. De våkner ikke av vane.

Jeg skulle ønske sønnen min ville amme lenger enn han gjorde (til han var 10 mnd), for amming var den mest effektive sovemedisinen for oss begge, og den nærheten hadde jeg gitt mye for å få tilbake. :)

De bør få styre dette selv. De våkner ikke av vane.

Jeg skulle ønske sønnen min ville amme lenger enn han gjorde (til han var 10 mnd), for amming var den mest effektive sovemedisinen for oss begge, og den nærheten hadde jeg gitt mye for å få tilbake. :)
Jeg er fristet til å tenke at ho våkner av vane når det er på sekundet samme tidspunkt hver natt. Men helt enig i at de skal styre selv.

Min første sov plutselig hele natten da hun var 6 mnd.. fra 19-06.. men ammer lillesøster ennå minst 3 ggr om natta og hun er nå 7 mnd:) skal prøve å avvenne litt etterhvert men nå er hun blitt forkjølet. :/

Mine fekk pupp om natta så lenge eg amma (19 og 18 mnd). Etter ammeslutt våkna dei uansett om natta, sov gjennom kvar natt først ved 2 og 3 år...

De to siste ukene har vi blitt flinke og lagt likjmor på 3mnd sånn rundt kl.2130-22, da får hun litt pupp i sofaen oppe før vi to rusler rapende ned til senga, hvor vi ligger å ammer og hun sovner ganske så kjapt. Der ligger hun til vi legger oss, og har våknet rundt kl 03/04 for litt mat, mens hun nå de siste 4-5 dagene har sovet 22-06/07! Så jeg har våkna først med skikkelig spreng og lurt på når hun har tenkt å våkne :p inatt blir pumpa med ned for å si d sånn..

Mine våknet like mye om natten etter at de hadde sluttet med nattamming. Eneste forskjellen var at de sovnet raskere igjen da de ammet.

Back
Topp