Ingen dominant hånd?

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Hvor tidlig visste dere hvilken hånd som var barnets dominante, dvs om barnet var høyrehendt/venstrehendt? Har lest en del om temaet, og ser at barn vanligvis finner sin favoritt rundt 2-årsalder. Men det stemmer ikke på min yngste.

Av gammel vane og som høyrehendt selv, har vi fra dag en holdt opp leker og skje/gaffel til barnets høyre hånd. Fra han evnet å bytte hånd selv, har han levert alt over til venstre hånd ved spising. Ved legobygging og perling bruker han begge hendene om hverandre. Han kaster ball med begge hendene. Når han skriver (han er nå snart 6 år) bruker han konsekvent venstre, men når han tegner/fargelegger, kan han godt holde en farge i hver hånd, og bytte på hvilken han bruker. Han spiller tennis, og vi har oppdaget at han også der veksler mellom hvilken hånd han holder racketen i.

Er det flere som har barn som ikke er hverken høyrehendt eller venstrehendt, men noe midt i mellom?

Jeg har følelsen av at de som er venstrehendte er bedre med sin høyte hånd enn vi høyrehendte er med venstre. Sånn er det iallfall med samboeren, han kaster for eksempel også ball like godt med begge. Kanskje de første årene der de blir gitt mye i høyre hånd + at mye er lagt opp til høyrehåndsbruk bare gir dem god trening? Eller kanskje det er noe med hjernehalvdelenes samspill. :)

Min er midt i mellom. Han har konsekvent valgt venstrehånda siden han var veldig liten, men han varierer fremdeles nå, fem år gammel. Tror ikke han er skjevhendt, men vi får se.

På de to yngste så vi det når de var rundt 1,5 år.
Eldste er tvehendet, men skriver for det meste med venstre og har gjort det siden 2. klasse

Jeg brukte selv begge hendene like mye helt til skolen tvang meg til å velge en hånd å skrive med. Så skriver med venstre men bruker høyre til det meste annet (det har nok blitt tilpasset av at så mye er tilpasset høyrehendte så den har fått mer bruk/trening) men kan bruke begge til mye.

Han bruker venstre mest, men er flink med begge. Spent på hva det blir han bruker medt

Vår er 9 mnd og har siden hun begynte med fast føde ved 6 mnd vært flinkest til å spise med venstre. På helsestasjonen sa fysioterapeuten at det kan hende hun har valgt hånd allerede. Ellers leker hun like godt med begge hender, og vi hadde en periode fra ca 3 mnd alder at vi måtte få hjelp av fysio til å aktivisere venstre hånd, da hun nesten ikke brukte den. Så siden venstre hånd måtte aktiviseres (trolig pga en liten strekk ved fødsel), og begge sider var lik en stund, så sa fysioterapeuten at det er mulig hun nå allerede har valgt, og var ikke bekymret. Hun sa at siden hun spiser selv (BLW), så kan det være grunnen til at vi ser hun velger side tidligere enn med barn som blir matet med skje.

Mi har konsekvent brukt venstre siden hun begynte å holde spise- og skriveredskaper. Hun har delvis brukt begge hender til f.eks perling, men nå er hun tre år og bruker kun venstre.

Storebror på snart 2 år bruker begge, men bruker nok venstre hånda hakke mer (men det er ikke snakk om mye mer). Hvis dette fortsetter ser jeg for meg at han vil ha en fordel i idretter hvor man bruker armene

Eldste er vensrehendt men bruker gjerne begge. De i bhg hadde ikke lagt merke noe til favoritt hånd osv. Men vi merker det ved at hu har lettere for ting med venstre. Vi blir lett frustrert og er ganske sår så vi har heller bedt hu om å bruke venstre siden det virker lettere for hu. Hu er 4.5 år og blir bare tydeligere på at det er venstre hu liker best.

Begge gutta mine er sånn midt i mellom, bytter litt på å bruke høyre og venstre hånd .

Eldste så vi ganske tidlig at var høyrehendt.

Yngste, som snart blir 6, har variert mye mer lenger, men nå ser det ut til at hun går for høyre.

Back
Topp