Informere om graviditet tidlig?

Hverdagsmamma

Forelsket i forumet
Jeg jobber som lærer og skal etter planen være kontaktlærer for en ny klasse til høsten. Nå har jeg akkurat funnet ut at jeg er gravid med termin i februar. Jeg har derfor følgende dilemma: Skal jeg si ifra på jobb og la det være opp til ledelsen å sette inn en annen lærer som kontaktlærer eller skal jeg vente med å si noe til august? Jeg er bare 4-5 uker på vei, så det er jo slett ikke sikkert at alt går bra. Noen råd?

Hei!

Jeg hadde sagt ifra så tidlig som mulig, for behovet for tilrettelegging kan oppstå fort, og for barnas del, er det jo greit med mest mulig kontinuitet, og det vil jo forutsette at ledelsen får gjort som du nevner så tidlig som mulig.
Da kan man evt. ha et menneske "i bakhånd," også kan du kanskje prøve så lenge det går, eller til du skal ut i permisjon, om alt går bra.

Gratulerer som nygravid, forresten! :)

(Husk å ta folat hele svangerskapet og ammeperioden. ;) )

Ville informert så fort som mulig husk at når du er innstilt som kontaktlærer skal du ha den lønna selv om de evt setter inn noen andre for deg!

Ja, det føles bare så feil å skulle si ifra til arbeidsgiver før nærmeste familie. Det er jo langt fra sikkert at det går bra. Jeg kan jo si ifra i august, for da har de ennå litt tid på seg før elevene begynner. Nei, huff, dette var vanskelig :-(

Takk for gratulasjon :-)

Samme her. Jeg venter med å si noe til jobben. 12 uler i begynnelsen av august, så da sier jeg fra i begynnelsen. Slik at hvis jobben gjør noen endringer har de god tid før planleggingsdagene i august.

Spent på hvordan andre lærere løser permisjonen?

Jeg sa fra til mor og søstet 3 dager før forventet mens. Positiv test 4 dager før mens.

Vent til August med å si det til arbeidsgiver, forsatt har du sagt det så fort du kunne.

Med førstefødte viste jeg ikke at jeg var gravid før i fjerde måned

Jeg ville sagt i fra. Er lærer selv, og sa i fra tidlig (og før familie) pga tilrettelegging, og har ikke angret. Er nok avhengig av trinn, men for meg på 1.trinn gjorde det alt mye bedre fra starten av :)

Ville sagt i fra, med andre ord.

Jeg er ikke lærer, men jeg sa fra tidlig likevel siden vi er en liten arbeidsplass der det er vanskelig å få inn noen som gjør samme jobben.

Gratulerer med graviditeten! :)

Back
Topp