Informasjon om papaperm?

x1xBitzyh

Forumet er livet
Hvis han vil ha hele permisjonen (så jeg kan studere), kan han få det da? og foreldrepenger?

Vi har veldig lyst til en til, men jeg har ikke lyst til å gå hjemme... jeg vil studere sånn som jeg gjør nå![8D]

Jepp det går fint.

Og du får fødselsstipend fra lånekassen oxo, så bare til å hoppe i det

ORIGINAL: Ferraribabe

Jepp det går fint.

trodde man måtte velge mellom fødselsstipend og fødselspenger jeg? eller var det noe med engangsstønaden?

ORIGINAL: Ferraribabe

Jepp det går fint.

Merk at det IKKE går an med fullt fødselsstipend fra lånekassen, samt 100% foreldrepenger fra NAV til far. Men virker som smutthull for 80%, dvs far kan være hjemme 4 dager i uken elelr mindre. (da vil jo også permisjonen bli litt forlenget).

Om foreldrepenger fra NAV, fra lånekassen sine nettsider:
Får du engangsstønad fra NAV, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra NAV påvirker ikke retten til fødselsstipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger, har dette betydning for fødselsstipendet.

Under vilkår står det forklart følgende: din eventuelle ektefelle eller samboer kan ikke samtidig mot foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto).

dette er funnet på lånekassen sine infosider om fødsel.[:)]

Dette gjelder delvis meg også, derfor jeg har kikket litt på dette tidligere. Håper du ble litt klokere...

God helg![:D]

eneste kravet fra nav dersom din mann skal ha foreldrepengene er at du må være i 100% aktivitet... så ja dersom du har fulltidsstudie så kan han ta ut permisjonen. Mener også at det da er mulig for deg å motta engangssønaden( men dette er jeg noe usikker på )

Husk at fedrekvoten på 6 uker faller bort samt de 3 ukene før fødsel og 6 ukene etter fødsel som mammaen må ha.. Pappaen kan med andre ord ha 29 eller 39 uker permisjon avhengig av hvilken dekningsgrad dere velger...

Back
Topp