Info om forventninger

P

PotatoQueen

Guest
Hei, jeg er ny her! Jeg syns det er så vanskelig å finne informasjon på forløp mtp hjelp til å bli gravid. Vi ble henvist til st olav, og har gitt blod-, og sædprøver, men ingen svar på hvor lang tid det vil ta, og hva vi kan forvente. Er det noe de vil prøve først, eller går de rett for ivf somregel? Og hvor lang tid pleier det forløpet å ta?
 
Ikke alltid rett for ivf.
Kan av og til prøve «timed intercpurse» først for eksempel. Eller andre metoder.
 
Hei, jeg er ny her! Jeg syns det er så vanskelig å finne informasjon på forløp mtp hjelp til å bli gravid. Vi ble henvist til st olav, og har gitt blod-, og sædprøver, men ingen svar på hvor lang tid det vil ta, og hva vi kan forvente. Er det noe de vil prøve først, eller går de rett for ivf somregel? Og hvor lang tid pleier det forløpet å ta?
Vi ble utredet for infertilitet først. Det tok ca åtte måneder og innebar en del blodprøver, ultralyd, sædanalyse, hsg-røntgen for å se om egglederne var tette og tre hormonkurer for å stimulere til regelmessig eggløsning. Etter det ble vi henvist til IVF-behandling med litt ventetid (to ulike sykehus og prosesser). Så måtte vi signere en del papirer og ta flere blodprøver før vi ble godkjent for IVF-behandling. Totalt har det tatt omtrent ett år og tre måneder fra første kontakt der vi ønsker hjelp til vi ble godkjent for behandling. Alt har vært i det offentlige, men ikke St.Olavs.
 
Etter første samtale på st.olavs, og blod- og sædprøve var tatt, var vi i gang med IVF kjapt etter å ha fått prøvesvar. Hvis jeg husker rett tror jeg det tok i underkant av 2 mnd fra samtale til oppstart og da var jula med julestengt klinikk midt inni denne tiden.

Hvilke behandling sykehuset velger for dere avhenger nok av prøvesvar og utredningen som er gjort på dere.
 
Back
Topp