Info fra lege etter sying?

Sillynelly

Betatt av forumet
Jeg ble klippet og sydd ifbm fødsel. Etter mye smerter første ukene begynner jeg å føle meg bedre. Noen sting har gått i oppløsning, men jeg blør fortsatt en del og bruker fortsatt type Attends 'bleier'.

Det som har begynt å bli litt ugreit for meg, er imidlertid at jeg ikke vet noe om hvor mye som ble sydd, hvor hen, eller hvor lang tid det vil ta før alle stingene går i oppløsning. Selv om jeg er bedre, synes jeg fortsatt det virker som det er igjen sting der nede, men jeg aner ikke hvor/hva osv. Vet ikke om det er trygt å dusje direkte på underlivet nå, eller om jeg fortsatt må være forsiktig med det. Og vet ikke om det var rifter som ble sydd i tillegg til klippet. Jeg er nok mer enn vanlig bekymret for slikt pga mye problemer med underlivet tidligere, og har derfor stort behov for informasjon om hva som er gjort og hvordan sårene skal utvikle seg.

Men samtidig synes jeg det er veldig rart at jeg ikke har fått noe info om dette? Kan det være en forglemmelse på sykehuset? Eller drar alle hjem uten å vite noe om dette?

Jeg fikk vite hvor mye de sydde rett etter at de var ferdige med å sy. Dette ble gjentatt i utsamtalen før vi reiste hjem. Da fikk jeg også informasjon om hva jeg kunne forvente meg når jeg kom hjem, smertelindring o.l. Så ble alt sjekket på 6 ukers kontrollen (hadde den på sykehuset).

Jeg fikk ikke informasjon selv om jeg ba om det både mens hun sydde, når hun var ferdig og ved utskrivingssamtalen... Alt hun ville si var at det bare var noen sting, det så fint ut og ville gro fint... Jeg spurte om hvor mange sting, innvendig /utvendig osv... Det unngikk hun å svare på...

Jeg spurte mens legen sydde hvor mye hen skulle sy. Også hadde vi gjennomgang av fødsel med jordmor før utreise hvor det kanskje også ble nevnt. Antall sting sto ikke i skrivet jeg fikk med hjem
Hvis det er under 2 uker siden fødsel kan du ringe varsel og spørre. Er det lenger enn dette kan du snakke med jordmor på helsestasjonen og hun kan sjekke journal for deg samt sikkert ta en rask undersøkelse av underlivet ditt.
Anbefaler ellers absolutt å ta 6ukerskontroll hos en gynekolog :)

vet ikke hvor lenge siden det er at du fødte, men jeg synes stingene klødde og var litt ubehagelige i hvertfall 4 uker. Skyldte forsiktig med dusjen og brukte ellers engngskompresser til å tørke meg med så lenge det var ubehagelig. Ble forresten sydd 4 Sting etter klipp

Jeg fikk ikke vite noe særlig annet enn at det ble sydd, når jeg så med speil var det sydd flere steder enn de sa. Ba om journalkopi, der sto det en standardtekst som var helt feil for meg, blant annet om en kontroll av stingene jeg aldri hadde.
Det grodde heldigvis greit etter en stund og ble levelig noen år og en fødsel senere.

Håper du slipper heldigere fra det! Du kan be om en journalkopi, men vær forberedt på at hva som faktisk har blitt gjort kan forbi et mysterium.
Kanskje jordmor du gikk til i svangerskapet kan hjelpe deg med å nøste opp i det? Ellers kan du be om en samtale med fødestedet.

Back
Topp