Jeg vet selv hvor ekkelt det er å ha ting på internett når jeg har - oppigjennom alle år - hatt mine runder med "herregud nå skal alt slettes!!!". Heldigvis var alt som lå om meg på internett, ting fra meg selv. Som jeg da kunne slette selv. Det vonde er at disse barna ikke har noen kontroll, og at bildene ligger på computere hos fremmede mennesker...
Egentlig er jeg i mot all deling i sosiale medier, 100%. For kun med 100% har barna selv kontroll på delingen. Men jeg føler også at vi lever i en digital tidsalder og det er vanskelig å unngå. Man er jo så stolt? Men for barnas del kommer jeg heller til å lide for deres rettigheter, og la være. Det er viktigere at mine barns integritet beholdes, enn at jeg skal få oppmerksomhet å grunn av dem (eller tjene penger pga. barna).
Det finnes de som gjør det smakfullt. Lisa Tønne har jo f.eks sjeldent/aldri bilde av barna sine, og de få gangene jeg har sett de er det korte videoer som uansett forsvinner. Internett glemmer aldri, men det er iallefall bedre enn andres barn som f.eks Anna Rasmussen hvor vi vet hvordan soverommet er, hva de liker å spise, hvilke leker de har, vi vet hvordan hjemmet er bygget opp, hvem som sover i 1 etasje, om de sover alene, når de er på skole, når de ikke er på skole, hvilke fritidsaktiviteter de har, personlighetene deres, hvordan utviklingen går... Det samme gjelder barna til Anne Brith, Caroline Berg Eriksen, og til Villa Paprika. Jeg vet mer om barna deres, enn jeg vet om nabobarna. Det er da det skjer noe alvorlig galt med publiseringen.
Jeg synes også at det finnes verstinger. "Villa Paprika blogg" er virkelig en av de verste, som i tide og utide publiserer bilder av barna sine. For de som titter på utenifra ser man mye ymse, som vedkommende dessverre mangler selvinnsikt til å se selv. Det er egentlig en sånn type situasjon hvor personene bør beskyttes fra seg selv; i stedet er de ladet med sosiale kontoer ala snapchat, instagram, facebook og blogg - og det overbenyttes. Stakkars lille jenta til den ene av to som utgjør den bloggen, som i forgårs ble publisert på snapchat med svært personlig informasjon

Uff.
Andre verstinger i forhold til å utnytte barn for PENGER i sosiale medier, er Caroline Berg Eriksen og Anne Brith. CBE og mannen hennes tar "stilleben" som de antakeligvis bruker en halv dag for å style opp - for så å sitte i photoshop og perfeksjonere. Å sette løshår på barna sine for å få penere bilder å publisere på internett er kvalmt, spør du meg. Anne Brith er i en egen liga (don't even get me started på at hun har frekkhetens nådegave til å utnytte kvinnedagen for hennes egen såkalte bok som bare er tull) - som brukte sønnen sin bl.a i en reklame om vortefjerner. Who cares om det kunne være flaut for gutten, her skulle det tjenes penger. Det er bare FEIL.
Min guilty pleasure er å lese Kvinneguiden når jeg har lest vg.no 15 ganger (dere vet den følelsen..) - og selv om de har et frynsete rykte så synes jeg de faktisk skriver mye fornuftig på Rampelysforumet. Det finnes enkelte deltakere som "Asti" som skriver konstruktivt og konkret om hva som er feil, med dokumentasjon.
Her kan man lese en blogg om nettopp tematikken (barn og influencere), godt begrunnet og med kildehenvisninger.
https://influencere.wordpress.com/