Influensavasksine

Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å ta den, men ser jo at den ikke frarådes for gravide.
Skal iallfall diskutere det godt med både jordmor og lege først.
 
Jeg personlig er litt skreptisk til å ta alle mulige "unødvendige" vaksiner. Vi følger selvfølgelig vaksineprogrammmet på vårt barn. Men jeg kommer ikke til å ta andre vaksiner.
Kom det ikke frem at svineinfluensa vaksinen hadde noen uheldige bivirkninger?
 
Jeg skal nok ta den når jeg er i 2. Trimester. Gjorde det siste svangerskap også.
Hadde influensa i april, og det er virkelig ikke noe jeg ønsker som gravid!
 
Har lest et sted mener jeg at det ikke er anbefalt å ta vaksine i 1. trimester ihvertfall :)
 
:shifty:
Jeg personlig er litt skreptisk til å ta alle mulige "unødvendige" vaksiner. Vi følger selvfølgelig vaksineprogrammmet på vårt barn. Men jeg kommer ikke til å ta andre vaksiner.
Kom det ikke frem at svineinfluensa vaksinen hadde noen uheldige bivirkninger?
Jeg mener jeg har også lest at de tidligere typene influensavaksinen kan ha gitt bivirkninger
 
Har lest et sted mener jeg at det ikke er anbefalt å ta vaksine i 1. trimester ihvertfall :)

*sniker fra april*

Årets influensavaksine kan tas på alle stadier i graviditeten. Ulik vaksine for hvert år. Ikke alltid de treffer på typen influensa som kommer , men det er det aldri en garanti for.

Jeg har tatt den ved tidligere svangerskap (2016) i uke 12 og dette svangerskapet i uke 11. Absolutt ingen bivirkninger noen av gangene :)
 
Jeg kommer ikke til å ta den.

Men hadde jeg vært i risikogruppe av noe slag så hadde det vært noe annet.
 
Jeg snakket m bedriftssykepleier i dag, hun sa det var anbefalt å ta den i 2.-3. Trimester, men ikke i 1.trimester. Det er lite forskning på området. I USA gis d til gravide i 1.trimester, men her i landet er de forsiktige.
 
Jeg jobber innen helse og kommer til å ta vaksinen:) Har tatt den mange år nå, både for å beskytte meg og særlig pasientene mot sykdom:)

Anbefaler alle å lese anbefalingene til folkehelseinstituttet (fhi) før man tar en vurdering på om man vil ta vaksinen eller ikke. https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/
Gravide er i risikogruppen, derfor er det anbefalt å ta vaksinen i 2. og 3. trimester. Husk at vaksinen også beskytter barnet de første månedene fordi antistoffer (IgG) går over morkaken og inn i fostersirkulasjonen. (Selv om ikke vi har termin i høysesongen er det noe å ta med i vurderingen).

Dersom man har lyst til å lese mer om hva anbefalingene bygger på kan man lese mer her (beregnet på helsepersonell, men denne viser at anbefalingene bygger på mange studier): https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlag/gravide/

Vil bare også nevne at svineinfluensavaksinen og sesonginfluensavaksinen er forskjellige og ikke kan sammenlignes med tanke på de alvorlige bivirkningene en liten andel fikk etter svineinfluensavaksinen.
 
Tenker at jeg kommer til å ta den. Siden den anbefales for gravide og. Har to barn fra før som følger vanlig vaksinasjonsprogram, og greit å beskytte meg selv og lille i magen om jeg kan. Influensa er ikke noe særlig å ha vet jeg. .
 
Kommer også til å ta den, men tror ikke jeg tok den sist svangerskap:happy:
 
Back
Topp