Influensavaksinen

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Marsmagi 2025
Har takka ja til influensavaksina via jobb for noen uker siden (kommunal barnehage), men er nå usikker på om vi kan ta i første trimester? Finner lite info når jeg søker dette opp. Vet enda ikke når vaksina er klar, men vil tro innen de neste 2-3 ukene kanskje? Noen som vet om det er dumt med influensavaksinen i 1. trimester, eller har det ikke noe å si?

Det anbefales etter 12 uker, men tror det er mest fordi konsekvensene av å få influensa er større i 2. Og 3. Trimester. Gravide med tilleggsrisiko anbefales i første trimester. Men på generelt basis TROR jeg de mener man før vente til etter 12 uker og de vitale organene er dannet, bare som en 'just in case'

Men, det går an å ta en kjapp tlf til legekontoret for å få 100% svar. :)

Relis skriver dette om saken i alle fall;

Jeg tenker at det er nok trygt, men at det er en vurdering du selv og evt legen burde ta; om du skal ta den nå, eller vente til 12 uker. :)

Sniker litt her inne. Jeg er 10+5 og tok vaksinen i går. Snakket med sykepleierne og de fortalte at man ikke er frarådet å ta den i første trimester, men anbefalt i 2-3 da det er høyere risiko for alvorlig influensa. Jobber på skole, og møter ofte syke barn så jeg anså det som tryggest å ha den. Jeg føler meg i hvertfall fin i dag, men litt trøttere enn vanlig :)

Back
Topp