influensavaksinen....igjen... bivirkninger...

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Jeg tok influensavaksinen i går.

Og en time eller to etterpå så ble jeg fryktelig trøtt.
måtte hjem og legge eg i sengen og sove.

Kan dette ha vært pga vaksinen?
eller var jeg bare trøtt liksom?

Si det... Tok den i fjor, men husker ikke om jeg ble trøtt.
Vet det ligger en dose til meg hos legen min, men vet ikke om jeg tør å ta den... Litt engstelig nå som jeg er på tjukka[&o]

ORIGINAL: VeldreidSkrævadottir

Vet det ligger en dose til meg hos legen min, men vet ikke om jeg tør å ta den... Litt engstelig nå som jeg er på tjukka[&o]

er du i risikogruppen?

barn blir jo søvnige av vaksiner så da kan vel voksne bli det og!

ring legen din å spør

ORIGINAL: Sha

barn blir jo søvnige av vaksiner så da kan vel voksne bli det og!

ring legen din å spør

er ikke noe problem nå med trøtthet, så trenger ikke ringe lege.
bare lurte her om man kan bli så trøtt av den liksom[8D]

og det er ikke bare til og ringe legen min.
han er sjelden på jobb.

Var ikke der jeg tok vaksinen heller.

Det var nok vaksinen ja. Jeg sov hele kvelden da jeg tok den i fjor.

Fra FHI:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2385:1:0:0:::0:0

Generelt om bivirkninger hos voksne:
De fleste voksne får liten eller ingen reaksjon etter vaksinasjon. Uspesifikke symptomer som uvelhet, hodepine, svimmelhet og generell sykdomsfølelse kan forekomme de første 1-2 døgn etter vaksinasjon. Feber etter vaksinasjon er uvanlig hos voksne, og oppstår da vesentlig i forbindelse med store lokalreaksjoner (rødhet, hevelse og smerter på stikkstedet). Høy, langvarig feber og/eller nedsatt allmenntilstand kan skyldes annen tilfeldigvis samtidig sykdom. Det viktigste i slike tilfeller er derfor å kontakte lege slik at behandlingstrengende sykdom av annen årsak ikke blir oversett.
  • Rødhet, hevelse og smerter på stikkstedet kan forekomme etter alle vaksiner og kan vare i noen dager.
  • Blekhet, uvelhet eller besvimelse etter vaksinasjon kan forekomme, og skyldes nesten alltid ubehag i forbindelse med injeksjonen eller situasjonen.
  • Allergisk reaksjon på vaksiner kan forekomme i sjeldne tilfeller. De farligste allergiske reaksjonene kommer raskt etter vaksinasjon, og derfor skal den vaksinerte vente på helsestasjonen i minst 20 minutter etter vaksinasjonen. Helsepersonellet som er til stede er forberedt på å takle slike situasjoner.

Og mer spesifikt for influensavaksine:
Bivirkninger ved influensavaksinasjon:
  •  Lokalreaksjoner med rødhet, ømhet og/eller hevelse på stikkstedet (5-20 %).
  • Allmennsymptomer med feber, muskelsmerter og generell uvelfølelse (1-10 %).
  • Allergiske reaksjoner (meget sjelden).

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

er du i risikogruppen?

Nei, ikke annet enn at jeg er gravid. Hun legesekretæren sa gravide regnes som i risikogruppen[8|] Tror ikke jeg vil ta den.

er du i risikogruppen?

Nei, ikke annet enn at jeg er gravid. Hun legesekretæren sa gravide regnes som i risikogruppen[8|] Tror ikke jeg vil ta den.

jeg tenkte siden du tok den i fjor...

ORIGINAL: *Hormonella*^

er du i risikogruppen?

ja skal vell ta den når man er gravid mener jeg og ha lest.

Ja,men hun hadde tatt den i fjor,derfor jeg lurte[:)]

tok den i fjor, for ungane sin del. men aldri mer. hadde konstant hodeverk i 3mnd, klarte ikke gjøre noe!!!! lå i sengen å lurte på om ej skulle ringe sykebil, for det gjor så forbanna vondt. tordde ej hadde svulst som bare voks å voks å skulle til å eksplodere.

Vaksinen i år er ikke lik den i fjor..
Men ja, man kan bli trøtt av denne vaksinen som alle andre vaksiner..
Ring smittevernskontoret om du lurer på noe [;)]

ORIGINAL: Virretrille

Vaksinen i år er ikke lik den i fjor..
Men ja, man kan bli trøtt av denne vaksinen som alle andre vaksiner..
Ring smittevernskontoret om du lurer på noe [;)]

vet den ikke er lik den i fjor.
dette er jo en trippelvaksine.
i fjor så tok jeg influensavaksine og svineinfluensavaksine....

men da satser jeg på at det var den som gjorde meg trøtt i går.
for det var liksom akutt trøtthet...[8D][8D]

er du i risikogruppen?

Alle gravide i 2. og 3. trimester anbefales å ta den trivalente vaksinen siden de regnes som en risikogruppe. Det er jo ikke en levende vaksine det er snakk om, risikoen er minimal. I USA har jo gravide generelt blitt anbefalt denne vaksinen i mange år.

er du i risikogruppen?

jeg tenkte siden du tok den i fjor...

Åja[:)] Da anbefalte de oss på sykehuset å ta den, siden vi hadde en nyfødt! Han var to uker[:)] Ingen av oss foreldrene var i risikogruppen.

ORIGINAL: Helene Harefrøken

er du i risikogruppen?

Alle gravide i 2. og 3. trimester anbefales å ta den trivalente vaksinen siden de regnes som en risikogruppe. Det er jo ikke en levende vaksine det er snakk om, risikoen er minimal. I USA har jo gravide generelt blitt anbefalt denne vaksinen i mange år.

OK[:)] Er veldig usikker, mulig jeg ringer jordmora mi og prater litt om det[:)] Takk for info[:)]

Back
Topp