Influensavaksine?

Jeg tok influensavaksine, kanskje jeg og tar kikhoste, fikk tilbud om den fra jm. Skal ikke ta covid da jeg ble så svimmel sist (holdt på i flere uker). Jeg dropper også RS, snakket med moren min som er barnelege og hun mente det var såpass lite sannsynlig med smitte utenfor sesongen at det ikke var nødvendig. Men sikkert ikke noe feil å ta den :)

Jeg tok influensavaksine, kanskje jeg og tar kikhoste, fikk tilbud om den fra jm. Skal ikke ta covid da jeg ble så svimmel sist (holdt på i flere uker). Jeg dropper også RS, snakket med moren min som er barnelege og hun mente det var såpass lite sannsynlig med smitte utenfor sesongen at det ikke var nødvendig. Men sikkert ikke noe feil å ta den :)
Hadde ikke gjort det dersom jeg ikke hadde en 2 og 4 åring som tar med alt fra barnehagen :hilarious: har ikke tillegg barn med kroniske sykdommer så stor sannsynlighet for at minste får astma også :hungover:

Hei. Sniker fra juni :)
Får tilbud om gratis influensavaksine på jobb. Er i 1. trimester, men jeg greier ikke helt å finne om det bare er anbefalt i 2. og 3. trimester, eller om det også er helt ufarlig å ta den i 1, bare ikke nødvendig. Evt. om den bare anbefales dersom man har noe tilleggsrisiko.
Ender nok med å spørre bedriftshelsetjenesten altså, men ville bare høre om noen hadde erfaringer. :)
Min jordmor sa at det er helt ufarlig å sette influensavaksine i 1. trimester, men at en som hovedregel sier 2. og 3. trimester pga generelt økt risiko for spontanabort og at en er redd for at folk kan se det i sammenheng med vaksinen selv om det ikke har noen sammenheng.

Har mange tatt influensavaksinen, uten noen store komplikasjoner?

Har ikke tatt den (enda). Vurderer veldig, men pleier alltid å få sterke reaksjoner av vaksiner :rolleyes:

Har ikke tatt den (enda). Vurderer veldig, men pleier alltid å få sterke reaksjoner av vaksiner :rolleyes:
Jeg har tatt den og pleier å ta den (får tilbud via jobben hvert år). Har ikke pleid å få bivirkninger. Jeg ville nok drøftet det med lege/jm om du pleier å bli dårlig av den. Vi som gravide anbefales jo å ta den pga større risiko for alvorlig forløp og sykehusinnleggelse, så det kan uansett hende det er "verdt det".

Sniker og snoker, jeg tok den i oktober. (Andre trimester). Fikk null bivirkninger.
(Tok forøvrig også kikhostevaksinen for en uke siden; ingen bivirkninger annen enn litt øm i muskelen i armen.).

Jeg pleier ikke nødvendigvis få så mye bivirkninger dog. Ble dårlig av covid-vaksinen i 2021 da. Men ellers pleier det gå greit.

Influensavaksinen pleier ikke være en hard vaksine sånn sett, men NOEN blir jo veldig syke. Da ville jeg satt en vurdering ift hvor dårlig du blir ift virkningen..
Kanskje spesielt siden man må er midt i sesong, og influensa går overalt. Det er ikke sikkert du rekker få immunisering før du blir smittet; litt kjedelig å få først skikkelige bivirkninger av vaksinen og deretter få influensa likevel. :bag:
Har du tatt influensavaksine før, og pleier bli skikkelig dårlig av det, så kan det hende at i alle fall jeg ville heller tatt sjansen med influensaen. :dead:

Fikk faktisk ingen bivirkninger denne gangen og jeg pleier å få hodepine, feber og muskelsmerter :happy:

Jeg blir alltid dårlig av vaksiner, så har ikke lyst til å risikere det i svangerskapet. Ble kjempedårlig sist jeg tok en influensavaksine, så tar heller risikoen med å kanskje få influensa. Er ingen garanti å få influensa, er vel noe sånt som under 10% hvert år som får, men hvis du tar vaksinen så har du tatt vaksinen. Jeg skal heller prøve å holde meg litt unna syke folk. Var også kontinuerlig syk i hele fjor, fra august til februar, ene infeksjonen etter den andre (1.5 åring som fikk med seg alt), så satser på jeg har hatt det meste allerede!

Jeg tok den for noen uker siden og var knapt litt støl i armen på morran etter :Heartpink :smiley-angelic001 Men jeg har aldri reagert noe tidligere, så skjønner hvis du er usikker :Heartpink

Influensaen er ganske aggressiv i år og vaksinen som tilbys har effekt på årets influensa. Denne vaksinen er også anbefalt for gravide i 2. og 3. trimester, så tenker at det bør være en veldig godt grunn til å ikke beskytte seg selv og fosteret mot viruset når man kan. Influensaen kan bli veldig alvorlig for gravide. Selv tok jeg vaksinen hos legen som snart jeg bikket 2. trimester. Kikhostevaksinen er bestilt til uke 24 og RS vaksinen til uke 30. :happy:

Jeg har tatt den og ble ikke syk, pleier alltid å få en ganske kraftig reaksjon på vaksiner (typ syk i 24timer) men ingenting denne gangen :) ble nesten litt redd den ikke virker når jeg ikke fikk reaksjon :laughing002

Influensaen er ganske aggressiv i år og vaksinen som tilbys har effekt på årets influensa. Denne vaksinen er også anbefalt for gravide i 2. og 3. trimester, så tenker at det bør være en veldig godt grunn til å ikke beskytte seg selv og fosteret mot viruset når man kan. Influensaen kan bli veldig alvorlig for gravide. Selv tok jeg vaksinen hos legen som snart jeg bikket 2. trimester. Kikhostevaksinen er bestilt til uke 24 og RS vaksinen til uke 30. :happy:
Å, så godt å høre at den har effekt i år! Det siste jeg hørte var at de ikke hadde helt troa på god effekt fordi viruset muterte så mye etter produksjon.

Back
Topp