Influensavaksine

Mikri

Forelsket i forumet
Marsfiolene 2026 ♡
☀️Påskeliljene 2026☀️
Hvordan tenker dere gjøre det med influensavaksine? Ta den på apotek eller vente til kontroll i uke 24? Eventuelt andre ting?
Sitter og funderer litt på om jeg bør dra på apotek eller om det er like greit å vente. Vet dere om det koster mer om en tar på apotek?

Last edited:
Jeg tok sist jeg var til legen. Man kan ta når som helst etter uke 12. Her kostet det 260 hos legen og 380 på apotek.

Jeg mener jeg fikk beskjed av jordmor å vente til litt nærmere termin for at vaksina også skal beskytte baby etter at den blir født. Kan det stemme?

Jeg har fått beskjed om det i forhold til kikhoste. Her tar alle influensavaksine pga første barns helseutfordringer, så hadde ikke kunnet vente uansett. :think005

Jeg mener jeg fikk beskjed av jordmor å vente til litt nærmere termin for at vaksina også skal beskytte baby etter at den blir født. Kan det stemme?
Jeg fikk beskjed om at vaksinen kan tas i hele 2. og 3. trimester, ikke noe om når i dette tidsrommet. Det samsvarer også med annet jeg finner?

Så vidt jeg vet kan gravide få et lengre og noe tyngre sykdomsforløp av influensa enn befolkningen forøvrig, derfor jeg vurderer ta allerede nå snart og ikke vel ute i desember (når 24-ukers kontroll er).

Jeg får gratis via jobben men ikke turt booke time enda da jeg ikke vet hva som gjelder om når jeg bør ta. Men er 14+2 så kanskje jeg bare kan booke time da :happy:

Dette er det jeg finner om influensavaksine på Helsenorge sine sider. Der står det også at det er helt fint å ta i både 2. og 3. trimester, og anbefalt tidsrom er oktober-desember. Legger ved skjermdumper for interesserte:happy:
(OBS, dette gjelder influensavaksine. Kikhoste tilbys i uke 24 og det er ikke det jeg tenker på her).
IMG_0396.pngIMG_0397.png

Jeg skal ta den før uke 24 :) pleier alltid å ta den…hadde et lite opphold på et par år og en av gangene fikk jeg faktisk influensa (ukomplisert) men det var nok for meg til å returnere til vaksina for å si det sånn hehe :hilarious: ble så dårlig

Hvordan tenker dere gjøre det med influensavaksine? Ta den på apotek eller vente til kontroll i uke 24? Eventuelt andre ting?
Sitter og funderer litt på om jeg bør dra på apotek eller om det er like greit å vente. Vet dere om det koster mer om en tar på apotek?
Jeg kommer ikke til å ta den, vill ikke putt noe i kroppen når det er baby der, det er alltid risiko for skade og da er jeg heller syk en uke. Tar heller d vitamin og spiser sunt og prøver å holde meg i form:)

Dette er det jeg finner om influensavaksine på Helsenorge sine sider. Der står det også at det er helt fint å ta i både 2. og 3. trimester, og anbefalt tidsrom er oktober-desember. Legger ved skjermdumper for interesserte:happy:
(OBS, dette gjelder influensavaksine. Kikhoste tilbys i uke 24 og det er ikke det jeg tenker på her).
Vis vedlegget 471675Vis vedlegget 471676
Åh, takk! Dette var jeg ikke klar over :happy:

Jeg tar den hos fastlegen i dag. Fikk influensa uvaksinert rett før forrige graviditet, har aldri vært så dårlig i hele mitt liv, og mannen måtte bli hjemme fra jobb for å følge med at det gikk bra og kjøre meg til lege :laughing002 Var syk i flere uker.

Tok vaksinen høsten etter da jeg var gravid, fikk den andre typen influensa allikevel og var ikke i god form da heller, men heldigvis bedre enn sist. Vet ikke, men tenker kanskje vaksinen tok den verste brodden av det. Tar ikke sjansen på å gå uvaksinert igjen, for jeg fikk ikke puste og var helt borte i flere dager :happy8

Jeg skal til legen neste mandag og tenker å gjøre det hun anbefaler ifh. vaksinen da. :)

Jeg skal ta influensavaksinen neste uke. Tok den i forrige svangerskap også, og tar den uansett nesten hvert eneste år etter en heftig influensa for mange år siden. Ønsker å beskytte babyen også.

Jeg kommer til å ta den hos kommunen, de har et sånn program hvor jeg bor hvor man kan ta vaksina på rådhuset hvis man er i en av de anbefalte gruppene

Dere som tar hos fastlegen, hvordan gjør dere det? Føler terskelen min for å bestille legetime er veldig høy, må man bestille en faktisk legetime eller er det mulig å gjøre det uten legetime (f.eks. på laben)? Er det eventuelt innafor å bestille en 20-minutters legetime "bare" for å ta en influensavaksine?
Er vant til å bare gå til legen hvis jeg er skikkelig sjuk eller skal gjøre ting som kun kan gjøres av legen:playful:

Dere som tar hos fastlegen, hvordan gjør dere det? Føler terskelen min for å bestille legetime er veldig høy, må man bestille en faktisk legetime eller er det mulig å gjøre det uten legetime (f.eks. på laben)? Er det eventuelt innafor å bestille en 20-minutters legetime "bare" for å ta en influensavaksine?
Er vant til å bare gå til legen hvis jeg er skikkelig sjuk eller skal gjøre ting som kun kan gjøres av legen:playful:
Jeg ville ringt og hørt, på mitt legekontor trenger man kun time til helsesekretær, så da setter de opp et tidspunkt for deg der i stedet :) Ofte kortere ventetid enn til legen også.

Jeg snakket med legekontoret mitt nå og de hadde ikke fått inn vaksinene enda. De skulle få de i løpet av en uke eller to. Når de fikk inn skulle jeg få melding på Helsenorge fra legen med info om hvordan man får tatt vaksinen. Alle tilknyttet legekontoret og som inngår i vaksinasjonsprogrammet skulle få info automatisk.

Så det kan jo være tilsvarende for ditt legesenter, men kanskje greit å ringe å sjekke :happy:

Jeg har fått time hos en helsesekretær etter kontortid i dag :) Hos forrige fastlege hadde de samme løsning, men man kunne også få den av legen om man var innom for noe annet.

Tar den på jobben om nokre veker :)
Eg er veldig sjelden sjuk og tar den aldri ellers, men alltid i graviditet :)

Back
Topp