Influensavaksine

Er det noen som har tatt influensavaksinen? Jeg er litt usikker på når jeg bør ta den
Jeg hadde egentlig tenkt å ta den i desember, så fort jeg kom over i 2. trimester, men så fikk jeg bihulebetennelse, så fikk ikke tatt den da. Vurderer nå å få tatt den snarest mulig, sammen med koronavaksinen.

Jeg tok den i slutten av november, hadde akkurat kommet over i 2.trimester.
Den anbefales jo for de som er i 2. og 3.trimester i influensasesong (desember-april). Og den beskytter baby i inntil 6 mnd etter fødsel.
Også skal jeg ta kikhostevaksine når den tid kommer (uke 24).

Tok i 1. Trimester som er anbefalt for helsepersonell. Anbefaler alle å ta. Vi er forsatt i sesong.

Noen som har tenkt på å ta RSV vaksine? Den må vi betale selv, og ser ut til at den er ganske dyr :nailbiting:

Sniker. Er ikke gravid, men har en som nettopp ble fire og en på 18 måneder. Mannen og jeg er vaksinert, men barna ble syke. Minstemann hadde høy feber i 10 dager i strekk. Var hos fastlegen, og på legevakten to ganger. Mannen og jeg ble ikke syke i det hele tatt. Anbefaler virkelig å vurdere vaksine.

Tok i 1. Trimester som er anbefalt for helsepersonell. Anbefaler alle å ta. Vi er forsatt i sesong.

Noen som har tenkt på å ta RSV vaksine? Den må vi betale selv, og ser ut til at den er ganske dyr :nailbiting:
Sniker fra april. Min lege anbefaler å ta RSV vaksinen fordi det går myye av dette viruset i perioder, og fordi babyer som får det ofte blir svært dårlige. Mange havner på respirator. Vaksinerer man seg på riktig tid i svangerskapet så kan babyen få beskyttelse i 6 mnd etter fødsel. For min del, selv med april-barn, er det verdt kostnaden. Legen min sa at hvis det var hun som var gravid, så hadde hun tatt denne vaksinen.

Jeg tok mot influensa og covid 17. desember, første gang jeg ikke har reagert på koronavaksine

Tar nok ikke denne gangen heller. Tar kikhostevaksinen på nytt tenker jeg, selv om jeg tok den sent i 2023, siden den er såpass rimelig og det har vært mye av det. Er generelt veldig avslappet mtp sykdom hos de små, utenom herpes og RS. Men siden baby her kommer i slutten av mai eller tidlig juni så tenker jeg at vi er ganske safe. Den vil være ganske stor når det verste av smitte kommer tror jeg. Barna har jo også ferie fra babyen er ca 1 mnd gammel, og det hjelper siden de uansett aldri får besøk av andre barn om sommeren. :rolleyes:

Jeg har tatt influensavaksinen. Fikk tilbud om den hos jordmor på sist kontroll i uke 16. skal ta covid-vaksinen til uka også.

Tar nok ikke denne gangen heller. Tar kikhostevaksinen på nytt tenker jeg, selv om jeg tok den sent i 2023, siden den er såpass rimelig og det har vært mye av det. Er generelt veldig avslappet mtp sykdom hos de små, utenom herpes og RS. Men siden baby her kommer i slutten av mai eller tidlig juni så tenker jeg at vi er ganske safe. Den vil være ganske stor når det verste av smitte kommer tror jeg. Barna har jo også ferie fra babyen er ca 1 mnd gammel, og det hjelper siden de uansett aldri får besøk av andre barn om sommeren. :rolleyes:
Man skal visst få tilbud om kikhostevaksinen i uke 24 i svangerskapet, selv om det ikke er lenge siden man har tatt den sist. Den går som den aller første vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet, siden den beskytter baby frem til den får vaksinen selv når de er 3 mnd. Kikhostevaksinen er gratis for gravide :)

Man skal visst få tilbud om kikhostevaksinen i uke 24 i svangerskapet, selv om det ikke er lenge siden man har tatt den sist. Den går som den aller første vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet, siden den beskytter baby frem til den får vaksinen selv når de er 3 mnd. Kikhostevaksinen er gratis for gravide :)
Godt den er gratis i år. Vi måtte betale i fjor.

Ja, det ble innført i mai 2024 :) Jeg skal få den på neste svangerskapskontroll hos jordmor når jeg er 23+4 :)
Ja, det var sure penger å bruke i november 2023 :hilarious: Influensa og covid vaksinene tar jeg for min egen del, det er sykt slitsomt å bli syk som gravid. Normalt er jeg sjelden syk, men husker et par runder fra forrige svangerskap.

Haha hadde glemt at den var gratis nå. Det var den ikke i 2023 :laughing002

Men skulle ønske de hadde en vaksine mot omgangssyke. Den skulle jeg betalt ganske mye for å få tatt gitt

Sniker også fra juli 25, tok influensavaksine i dag, er nettopp over i andre trimester.

Back
Topp