Influensavaksine

Eli_92

Forelsket i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Leste at influensa ikke er bra å få for gravide. Har dere tatt vaksina? Jeg har ikke tatt, men nå er vel influensasesongen snart over, så er det noe vits? Skjønner at en kan få det likevel, men. Verken jordmor eller lege har nevnt noe om det.

Sniker fra juli.

Har tatt både influensa, covid og kikhoste :) Ble anbefalt det av flere jordmødre og fastlegen, så er trygg på det er fint for lille og meg. Har vært frisk som en fisk hele svangerskapet (bank i bordet) og er straks 6 måneder på vei. Beskytter også lille frem til de får første vaksine noen måneder gamle.

Sniker fra juli.

Har tatt både influensa, covid og kikhoste :) Ble anbefalt det av flere jordmødre og fastlegen, så er trygg på det er fint for lille og meg. Har vært frisk som en fisk hele svangerskapet (bank i bordet) og er straks 6 måneder på vei. Beskytter også lille frem til de får første vaksine noen måneder gamle.
Takk for svar! I hvilken uke av svangerskapet var det du tok de vaksinene? :)

Takk for svar! I hvilken uke av svangerskapet var det du tok de vaksinene? :)
Tok influensa i uke 15, covid i uke 17 og kikhoste 19 tror jeg! Vet man kan ta to samtidig også, men det tenkte ikke jeg på :knegg: Ville hvertfall ventet til 2. trimester (14+0), som jeg ble anbefalt av alle jordmødre og fastlege :Heartred

Vil også si at jeg aldri har hatt noe problemer etter covid eller influensa vaksine før, har tatt begge flere ganger før, uten å få forstyrret menstruasjon eller andre bivirkninger. Så om du har opplevd masse bivirkninger før, så kan det hende du bør ta en ekstra prat med fastlege/jordmor!

Tok influensa i uke 15, covid i uke 17 og kikhoste 19 tror jeg! Vet man kan ta to samtidig også, men det tenkte ikke jeg på :knegg: Ville hvertfall ventet til 2. trimester (14+0), som jeg ble anbefalt av alle jordmødre og fastlege :Heartred

Vil også si at jeg aldri har hatt noe problemer etter covid eller influensa vaksine før, har tatt begge flere ganger før, uten å få forstyrret menstruasjon eller andre bivirkninger. Så om du har opplevd masse bivirkninger før, så kan det hende du bør ta en ekstra prat med fastlege/jordmor!
Da skal jeg høre med legen neste gang jeg er der :) har ikke hatt noen spesielle bivirkninger før!

Da skal jeg høre med legen neste gang jeg er der :) har ikke hatt noen spesielle bivirkninger før!
Så bra!! Jeg tok influensavaksine på apoteket, betalte 300-400 kr. Kikhoste også kostet 450 kr, den tok jeg hos fastlegen. Corona var gratis gjennom kommunen. Sjekk også med legen din angående det! Vet kikhoste skal bli gratis for gravide etterhvert, men ikke enda.. :Heartred

Så bra!! Jeg tok influensavaksine på apoteket, betalte 300-400 kr. Kikhoste også kostet 450 kr, den tok jeg hos fastlegen. Corona var gratis gjennom kommunen. Sjekk også med legen din angående det! Vet kikhoste skal bli gratis for gravide etterhvert, men ikke enda.. :Heartred
Da skal jeg gjøre det! :love2

Liten fun fact: Hovedgrunnen til at de anbefaler gravide å vente til 2. trimester er faktisk for å ikke bygge opp under vaksineskepsis. Siden mange spontanaborterer i første trimester er det fort gjort å trekke slutningen at det var på grunn av vaksinen. Så vidt jeg har skjønt er det ikke noe bevist risiko for spontanabort etter vaksine, men de venter derfor med å anbefale til 2. trimester

Jeg tok influensavaksinen i høst :happy: Covid tok jeg i 2022, og kikhoste har jeg fra før av.

Jeg har også kikhoste fra før av, men det anbefales å ta den på nytt for at barnet skal være dekket før de kan vaksineres selv :)
Her i Spania gjør de også det, sånn jeg har forstått det så har de hatt det på plass for gravide i minst ett tiår allerede så føler det er veldig trygt å ta det ☺️

Jeg har også kikhoste fra før av, men det anbefales å ta den på nytt for at barnet skal være dekket før de kan vaksineres selv :)
Rart. Fastlegen spurte til og med når jeg til den sist. Noterer kikhostevaksine til neste legetime :happy:

Er det rulla ut kikhoste? Så det skulle komme i 24.

Er det rulla ut kikhoste? Så det skulle komme i 24.
Mulig å ta, men koster penger. Jeg betalte 450 for å få den satt hos legen :)

Skal bli gratis for gravide etterhvert, men er ikke det enda, slik jeg har forstått det!

Back
Topp