Influensavaksine

Happiness36

Forumet er livet
Himmelbarn
♡Junigull 2016♡
Marshmallows2021
Maisløyfene 2024
Junispirene24❤️
Skal alle ta den? Fikk beskjed av jordmor på torsdag at jeg må ta den. Har aldri tatt den før.
 
Det har jeg fått beskjed om og, har lurt meg unna de 2 andre gangene. Litt skeptisk:oops:
 
Skal alle ta den? Fikk beskjed av jordmor på torsdag at jeg må ta den. Har aldri tatt den før.
Jeg tok da jeg var gravid med dattera vår (termin desember den gangen), og tenkte som utgangspunkt å ta denne gangen også. Men leste i dag at det forventes at man ikke vil få så mange vaksiner som tidligere år, og at det derfor kanskje blir strengere prioriteringer. Jeg er ikke i risikogruppe utover at gravide anbefales å ta den, så jeg tenker det spørs for det første om jeg får og dernest om jeg føler at jeg ev. får på bekostning av at noen som kanskje trenger det mer ikke får. Jeg vil ikke "ta" vaksinen fra noen som trenger den mer, så hvis det blir stor vaksinemangel, så viker jeg tilbake tenker jeg.
 
Tenker å ta den. Har dog risikosvangerskap pga autoimmun sykdom, men ville nok tatt de uansett. Synes ikke man skal føle på at man "tar" vaksinen fra andre som tenger den når det er anbefalt for gravide.
 
Jeg tok da jeg var gravid med dattera vår (termin desember den gangen), og tenkte som utgangspunkt å ta denne gangen også. Men leste i dag at det forventes at man ikke vil få så mange vaksiner som tidligere år, og at det derfor kanskje blir strengere prioriteringer. Jeg er ikke i risikogruppe utover at gravide anbefales å ta den, så jeg tenker det spørs for det første om jeg får og dernest om jeg føler at jeg ev. får på bekostning av at noen som kanskje trenger det mer ikke får. Jeg vil ikke "ta" vaksinen fra noen som trenger den mer, så hvis det blir stor vaksinemangel, så viker jeg tilbake tenker jeg.
Jeg er usikker, men mulig jordmor pressa litt på pga jeg er overvektig og har andre sykdommer i tillegg. Det er jordmor på Rikshospitalet jeg går til pga overvekt. Jeg har hatt influensa to ganger i mitt voksne liv - første gangen var da minste gutten min var 4 mnd, og andre gangen da jeg jobba i akuttmottak på sykehuset. Begge gangene fikk jeg det i januar og lå bokstavelig talt rett ut og syns synd på meg selv.
 
Jeg tenker å ta den, tok den i fjor via jobb da jeg jobber i barnehage. En kollega av meg som var gravid da sa det var anbefalt for gravide.
 
Jeg tenker å ta den ja. Heller aldri gjort det før, men har de fleste andre vaksiner.
Tenker det er greit å unngå influensa som gravid. Og særlig influensa og korona samtidig :confused:
 
Min jordmor sa at neste runde med influensavaksiner kom i februar og at det da ikke var nødvendig å ta den siden det var så kort tid igjen til termin.
 
Jeg har ikke tenkt å ta den, selv om det er anbefalt for gravide.
Jeg tok ikke når jeg var gravid sist heller. Jeg er bare gravid, ellers er jeg frisk og "ung" (31). Vet ikke hvordan ting utarter seg dette svangerskapet, men dersom jeg blir sykemeldt fra jobb så er jeg ganske lite utsatt for smitte uansett.
 
Det har jeg fått beskjed om og, har lurt meg unna de 2 andre gangene. Litt skeptisk:oops:

Jeg er og skeptisk til å ta vaksiner når jeg er gravid.. selv om dette skal jo absolutt være helt trygg da:angelic:

Men tror vel kanskje ikke jeg kommer til å ta den den gangen her heller...:oops:
 
Jeg tar hvis jeg får mulighet. Jeg tok sist også.
 
Tenker å ta den. Har dog risikosvangerskap pga autoimmun sykdom, men ville nok tatt de uansett. Synes ikke man skal føle på at man "tar" vaksinen fra andre som tenger den når det er anbefalt for gravide.
Nei, det har du jo for så vidt rett i. Og jeg mente det heller ikke sånn at jeg mener man skal sitte med dårlig samvittighet om man tar den. Ser at det jeg skreiv kan tolkes litt sånn. Til syvende og sist så tenker jeg at det må være opp til helsevesenet både å vurdere om det vil bli mangel på vaksiner og i så fall om det skal være strengere prioriteringer enn vanlig. Så om vi som er friske gravide uten tilleggsykdommer og risikoer får, så tenker jeg at jeg sikkert ender med å ta den :) blir jo både vanskelig og litt feil om hver og en av oss liksom skal sitte med et slags "ansvar" for å vurdere om man trenger den nok.
 
Min jordmor sa at neste runde med influensavaksiner kom i februar og at det da ikke var nødvendig å ta den siden det var så kort tid igjen til termin.
Den skjønte jeg ikke, første runde kommer nå i september/oktober.
 
Den skjønte jeg ikke, første runde kommer nå i september/oktober.
Ja, måtte google det sjøl. FHI har god informasjon ute på nett om den kommende influensavaksina. Det er to typer, en vanlig og en for særlig utsatte grupper, og begge kommer før jul.
 
Har jeg ikke tenkt på en gang, og lege har ikke nevnt det...!?
Tok for første gang i fjor, kun fordi jeg fikk tilbudet direkte.
Tar gjerne i år også...
Kommer nok til å høre med legen først :happy:
 
Jeg tok den sist svangerskap og kommer til å ta den nå også, rett og slett for å forhåpentligvis unngå å få influensa tett opp mot termin. Av samme grunn tar mannen den i år. Influensavaksinen er knyttet til så liten risiko og gir så stor fordel :)
 
Jeg skal ta den fordi:

1: Influensavaksine er anbefalt for gravide fordi gravide har økt risiko for alvorlig sykdomsforløp og skader på både mor og barn.

2: Vaksinen er trygg. Den er testet og den er trygg. Jeg synes ikke man skal ymte frampå om at det skal medføre noen risiko for gravide å vaksinere seg uten å i tilfelle ha noe dokumentasjon på det. Vi må ha tillit til helsemyndighetene. Det medfører imidlertid en risiko å bli influensasyk mens man er gravid.

3: Har aldri hørt om at det er snakk om noe vaksinemangel? Jeg tok influensavaksine i fjor, og jeg er ung og frisk og rask. Var tilfeldigvis hos legen og kom på at det kunne være kjekt. No problem.
 
Last edited:
Den skjønte jeg ikke, første runde kommer nå i september/oktober.

Mulig ho mente at influensasesongen starter opp i jan/februar og at det da ikke var nødvendig for meg å ta den siden jeg har termin i mars.
 
Back
Topp