Influensavaksine

Oversøster81

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2018
Julikulene 2020
Jeg hadde legetime ved hjelp av video samtale idag. Veldig snedig, satt bare hjemme og ble oppringt og slapp da å dra til legekontoret. Min fastlege sa at det hadde kommet nye retningslinjer fra FHI, som anbefaler alle gravide i 2 og 3 trimester om å ta influensavaksine. Jeg har takket ja til tilbudet og har fått resept på apoteket. Der setter de også vaksinen. Tenker å ta den imorgen. Er det flere som har fått tilbud om vaksine nå?
 
Ja, disse anbefalingene har vært lenge. Jeg fikk min tidlig i februar. Legen var veldig på for at jeg skulle ta den. Vi får tilbud om å ta den gratis gjennom jobb hvert år i oktober/november, men da visste jeg ikke at jeg var gravid så avsto..

Under forrige svangerskap 2017 (baby født tidlig februar 2018) sa jordmor at det burde jeg absolutt gjøre da det var sterkt anbefalt. Dessuten skulle jeg føde midt i influensasesongen og det er ikke noe kult å føde når man er syk + at baby er beskyttet opptil 6mnd. etter fødsel. Med eldste (født mars 2016) spurte jordmor om jeg hadde tenkt på influensavaksine, men ble veldig rar når jeg spurte om vi måtte ta det og svarte at det hadde hun ikke lov til å verken fraråde eller anbefale etter hele opplegget med svineinfluensavaksinen... så da endte det opp med at jeg ikke turte å ta den. Så enten var hun ikke helt oppdatert, eller så har de endret anbefalingene en gang mellom 2015 og 2017. Nå er de hvertfall veldig tydelige på at man bør ha den -men mulig det er fordi jeg har to smittebomber som kommer hjem med allslags fra barnehagen da...
 
Sist jeg var hos jordmor, så sa hun det var tomt for vaksiner i kommunen.
Skal til jordmor i morgen og med mindre det har skjedd noe så blir jeg neppe å ta vaksinen.
Jeg trodde det kanskje var nye bestemmelser nå! Men hvis det ikke er det er jo influensasesong over nå uansett? Hvis jeg ikke tar helt feil. Og da kommer ikke jeg til å ta den heller!! Er jo uansett bare inne for tiden, uten kontakt med andre :hilarious:
 
Jeg trodde det kanskje var nye bestemmelser nå! Men hvis det ikke er det er jo influensasesong over nå uansett? Hvis jeg ikke tar helt feil. Og da kommer ikke jeg til å ta den heller!! Er jo uansett bare inne for tiden, uten kontakt med andre :hilarious:
Tenker det samme som deg ja! Og har iallefall ikke lyst å ta den nå, rett før påske. Også bli liggende småpjusk i påska:bag:
Skal heller prøve å få tatt neste vaksine:)
 
De anbefalingene har vært ei god stund tror jeg, men sikkert noe de (fastleger, jordmødre etc.) kanskje er flinkere på å snakke om nå. Jeg tok min i januar siden jeg da var over 1. trimester, men måtte selv ta det opp med jordmor. Jeg har tilleggsrisikoer, så kunne visst tatt den i første trimester også, men jeg ville heller vente til 2. trimester.

Ho ble overrasket over at fastlegen ikke hadde tatt det opp, så kan jo være at alle har tenkt at andre gjør det der, mens nå velger heller alle og spørre for å være sikre, kanskje? :) Influensasesongen slutter vel omkring rundt mai eller noe tror jeg, så den er nok ikke ferdig riktig enda, hvis jeg tenker rett.
 
Jeg trodde det kanskje var nye bestemmelser nå! Men hvis det ikke er det er jo influensasesong over nå uansett? Hvis jeg ikke tar helt feil. Og da kommer ikke jeg til å ta den heller!! Er jo uansett bare inne for tiden, uten kontakt med andre :hilarious:

Beskyttelsen går jo over til baby og varer i gjennomsnittlig 6 måneder etter fødsel, så det er jo absolutt verdt det selv om ikke du trenger den akkurat nå :) vaksinen vil jo vare hele høsten og nesten halve vinteren for den lille.
 
Tenker det samme som deg ja! Og har iallefall ikke lyst å ta den nå, rett før påske. Også bli liggende småpjusk i påska:bag:
Skal heller prøve å få tatt neste vaksine:)

Du blir ikke syk av å ta en vaksine :) Du kan få en lett forbigående feber om du er uheldig å få en bivirkning, men det er ikke vanlig. De fleste kjenner ikke noe annet til det annet enn at det føles som om du har dunket deg litt hardt i armen. Får du en bivirkning så er symptomene isåfall veldig kortvarige og milde, så du blir ikke liggende hele påska i hvert fall :D
 
Fikk den av jordmor på forrige svangerskapskontroll et par dager før Norge «stengte». Hun spurte, så sa jeg at jeg ikke hadde fått sjanse til å ta den enda, men at jeg skulle få dratt en tur til legen. Så sa hun at hun bare kunne sette en på meg der og da. Veldig glad for det! Hadde gjort det uansett hvor seint i sesongen på grunn av beskyttelsen på mini :)
 
Du blir ikke syk av å ta en vaksine :) Du kan få en lett forbigående feber om du er uheldig å få en bivirkning, men det er ikke vanlig. De fleste kjenner ikke noe annet til det annet enn at det føles som om du har dunket deg litt hardt i armen. Får du en bivirkning så er symptomene isåfall veldig kortvarige og milde, så du blir ikke liggende hele påska i hvert fall :D
Neida, hele påska ville neppe røket. Men til nå har jeg fått reaksjon på samtlige vaksiner jeg har tatt, så tviler for denne er unntaket:)
 
Jeg tok den for et par uker siden etter anbefaling fra jordmor. De setter ikke på apoteket for gravide og de under 50 kg sa apotekteknikeren til meg, så du må nok på legekontoret for å sette den :)
 
Jeg tok den i desember uke 12+4 :happy: da det er veldig anbefalt.
 
Jeg hadde legetime ved hjelp av video samtale idag. Veldig snedig, satt bare hjemme og ble oppringt og slapp da å dra til legekontoret. Min fastlege sa at det hadde kommet nye retningslinjer fra FHI, som anbefaler alle gravide i 2 og 3 trimester om å ta influensavaksine. Jeg har takket ja til tilbudet og har fått resept på apoteket. Der setter de også vaksinen. Tenker å ta den imorgen. Er det flere som har fått tilbud om vaksine nå?
Ja, jeg tok vaksinen mot slutten av første trimester. Måtte spørre om den selv, siden legen min ikke nevnte det. Glukosebelastning derimot, har jeg fått beskjed om at jeg «slipper» på grunn av koronasituasjonen.
 
Jeg tok vaksinen forrige uke da jeg var til legen. Vi hadde egentlig blitt enige om at det var lite vits i at jeg tok vaksinen i feb, da sesongen da nesten var over siden det tar 2 uker før den funker. Men legen hadde en samtale med gyn på sykehuset i forrige uke der de ønsker at alle gravide tar vaksinen for å ikke forveksle influensa med corona hvis man skulle få influensa nå:)
 
Jeg tok på apoteket denne gangen, som gravid :)

Hun spurte meg om jeg ville ta den på apoteket, og da sa jeg ja. Nevnte at jeg var gravid, hvis det skulle ha noe og si og da kunne de ikke sette den allikevel. Barn/voksne under 50 kilo og gravide var visst no-go
 
Back
Topp