Influensavaksine?

Måtte betale ja, 250 kr tror eg det var. Er vel eneste eg har betalt for så langt (unntatt fysioterapi da, men det er litt annerledes)
 
Jeg er helsepersonell, så jeg tar selvsagt influensavaksinen hvert år for å beskytte pasientene/brukerne. I år var det jo bare en ekstra grunn til å ta den siden jeg er gravid, så tok den på jobb for et par uker siden :)
 
Men hva er vi redd for da? Er det fosteret eller oss som kan få komplikasjoner? Og er det selve viruset eller måten immunforsvaret jobber på som er problemet? Altså feber osv?
 
Men hva er vi redd for da? Er det fosteret eller oss som kan få komplikasjoner? Og er det selve viruset eller måten immunforsvaret jobber på som er problemet? Altså feber osv?

Ift influensa?

Det er større fare for komplikasjoner og følgesykdommer hos mor ved influensa i svangerskapet. Og noe økt fare for fosterdød.
Samtidig er barna skjøre etter fødsel med dårlig immunforsvar. Vaksina gir dem beskyttelse frem til 6 mnd ca.
 
Jeg tok den så snart sesongens vaksine kom. Er lege selv og pleier ta den uansett for å beskytte pasientene, men i år kjentes det ekstra viktig. Vi har jo større risiko for å bli alvorlig syk av influensa, og blir jeg ordentlig syk kan jo det være farlig for fosteret også. Så er det jo en bonus at den lille jenta får beskyttelse fra meg de første månedene etter at hun bli født når hun er ekstra sårbar for infeksjoner. Heldigvis kan de fleste gravide ta den uten problemer (allergier er sjelden) og jeg anbefaler den uten å nøle til de gravide jeg møter i jobbsammenheng.
 
Ettersom det er anbefalt at gravide tar vaksinen, har dere som har tatt den fått den gratis? Sist jeg var gravid måtte jeg betale selv, noe jordmoren min syntes var rart.
Måtte betale 150kr for den. Synes det var helt greit, selvom jeg trodde det var gratis for gravide.
 
Tok den på torsdag. 250kr siden jeg ikke tok den under massevaksineringa eller er ansatt i kommune.
Er jo ikke bra for lille mageboeren hvis mor får høy feber, i tillegg sa hun som vaksinerte at gravide kan plages med å hoste opp alt slimet i lungene ved influensa og er derfor ekstra utsatt for å utvikle lungebetennelse.
 
Ettersom det er anbefalt at gravide tar vaksinen, har dere som har tatt den fått den gratis? Sist jeg var gravid måtte jeg betale selv, noe jordmoren min syntes var rart.

Jeg bestilte e-resept og tok den på apoteket. Betalte vel 100kr for at de på apoteket skulle sette den.. Hadde jeg venter 4 uker på jordmortime hadde jeg nok fått den gratis der, men jeg ønsket å være tidlig ute iht. influensasesongen ☺️
 
Back
Topp