Influensavaksine?

Det har jeg ikke tenkt så mye på, men tror ikke at jeg blir å ta den.
 
Tatt den i dag! Anbefales alle gravide i 2. Og 3. Trimester, på samme måte som svangerskapskontrollene. Ser ingen grunn til å ikke ta den. Veldig dumt om eg skulle få influensa som gir infeksjon som skader fosteret
 
Vurderer. Skal til lege kontroll om ei uke så skal høre hva hun mener :)
 
Tok den nettopp når jeg allikevel skulle til legen
 
Legen har ikke nevnt på noe vaksine, så tenker at så lenge jeg ikke hører noe om det så er det ikke nødvendig for min del. Jeg har aldri hatt influensa tidligere, så håper jeg slipper unna nå også. Har ikke fått tilbud om vaksine mens jeg har vært gravid tidligere heller, så har aldri hørt at det er anbefalt før jeg har lest det her.
 
Godt å høre flere har tatt den. Jeg tok den selv i går, etter å ha hørt at det er anbefalt for gravide. Syntes det bare var litt rart at jordmor ikke nevnte det på forrige kontroll. Men ut fra det jeg har hørt nå virker det som om det er lurt å ta den :)
 
Den tok jeg forrige uke på jobb. Anbefales alle gravide i 2. og 3.trimester pga økt fare for komplikasjoner i etterkant av influensa når man er gravid. Jeg pleier uansett å ta den siden jeg er helsepersonell og det er sterkt anbefalt for å unngå å smitte pasientene.
 
Legen har ikke nevnt på noe vaksine, så tenker at så lenge jeg ikke hører noe om det så er det ikke nødvendig for min del. Jeg har aldri hatt influensa tidligere, så håper jeg slipper unna nå også. Har ikke fått tilbud om vaksine mens jeg har vært gravid tidligere heller, så har aldri hørt at det er anbefalt før jeg har lest det her.

Jeg synes dette er litt merkelig beslutning. Jordmor og lege har ikke sagt at jeg ikke skal drikke alkohol, men jeg kan fint lese meg opp på helsenorge at det ikke er anbefalt mens gravid. Samme med spekemat osv. Hvis du leser der så ser du at vaksinen er anbefalt til gravide, og det er ikke slik at enkeltmennesker er unntatt, dersom du ikke har eggeallergi da. Noe må man ta ansvar for seg :)
 
Jeg synes dette er litt merkelig beslutning. Jordmor og lege har ikke sagt at jeg ikke skal drikke alkohol, men jeg kan fint lese meg opp på helsenorge at det ikke er anbefalt mens gravid. Samme med spekemat osv. Hvis du leser der så ser du at vaksinen er anbefalt til gravide, og det er ikke slik at enkeltmennesker er unntatt, dersom du ikke har eggeallergi da. Noe må man ta ansvar for seg :)

Du får synes det er en merkelig beslutning. Jeg legger meg ikke borti valg andre tar. Og jeg har ikke anbefalt andre å velge den bort, så hva du mener om mitt valg har ingen betyding. Finnes mange grunner for at folk velger bort vaksiner, selv om det er anbefalt.
 
Du får synes det er en merkelig beslutning. Jeg legger meg ikke borti valg andre tar. Og jeg har ikke anbefalt andre å velge den bort, så hva du mener om mitt valg har ingen betyding. Finnes mange grunner for at folk velger bort vaksiner, selv om det er anbefalt.

Det er helt opp til deg å ta det valget selv.
Jeg bare reagerte på måten du skrev det på, fordi det hørtes ut som at du tok valget på grunn av at lege/jordmor ikke hadde sagt noe. Og det mener jeg blir vagt grunnlag :)
 
Det er helt opp til deg å ta det valget selv.
Jeg bare reagerte på måten du skrev det på, fordi det hørtes ut som at du tok valget på grunn av at lege/jordmor ikke hadde sagt noe. Og det mener jeg blir vagt grunnlag :)

Beklager at svaret mitt fikk deg til å reagere, det var ikke hensikten. At du mener jeg har et vagt grunnlag for å ikke ta den, går helt fint. Burde egentlig ha skjønt at svar utenfor anbefalningene ikke er akseptert her inne. Selv tar jeg beslutninger ut i fra oppfølging jeg får hos legen, så meninger andre har om mitt valg tar jeg ikke hensyn til. Legen min har god nok kjenneskap til min helsehistorie og tidligere svangerskap. Og med ekstra oppfølging pga risikosvangerskap stoler jeg på at jeg får det jeg trenger dette svangerskapet også, slik som de tre tidligere.
 
Ettersom det er anbefalt at gravide tar vaksinen, har dere som har tatt den fått den gratis? Sist jeg var gravid måtte jeg betale selv, noe jordmoren min syntes var rart.
 
Ettersom det er anbefalt at gravide tar vaksinen, har dere som har tatt den fått den gratis? Sist jeg var gravid måtte jeg betale selv, noe jordmoren min syntes var rart.
Anbefales til gravide i 2. og 3.trimester på lik linje med mange andre risikogrupper og de må også betale selv så synes ikke det er rart jeg.
Selv som gravid må man påregne og betale for utstyr som brukes selv om selve kontrollene/timene er gratis. Blir jo det samme - betale for sprøyten, men ikke for det å få den satt
 
Back
Topp