Influensavaksine

Minitrille

Flørter med forumet
Hvem av dere skal ta/ikke ta denne? I såfall, hvorfor/hvorfor ikke?
 
Jeg kommer til å ta den i 2. trimester! Fordi jeg kommer til å bekymre meg syk om jeg ikke gjør det... Er hypokonder hva gjelder smittsomme sykdommer ala magetarm-infeksjon og influensa :( Kan bli helt uttafor/dårlig ut av tanken på at folk rundt meg smitter meg.
 
Den tok jeg så snart jeg var 12 fullgåtte uker. Den anbefales av WHO og helsemyndigheter i veldig mange land i verden. Det er gjort svært mye kartlegging av vaksinasjon av gravide, og det regnes altså som farligere for fosteret at man lar være å ta vaksinen. Jeg tar ingen sjanser når det gjelder helse for baby i magen, så da følger jeg anbefalingen.

Anbefalingen er at alle gravide burde ta vaksinen, og om man har annen risiko i tillegg til graviditet kan man ta vaksinen før 12+0 også.

https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/
 
Jeg har tatt den. Følger anbefalingene jeg får fra helsemyndighetene :happy: Blir sjeldent syk men risikoen ved å bli smittet som gravid vil jeg ikke ta. Jeg føler vi er heldige som har muligheten til å ta vaksiner så vi kan unngå alvorlig sykdom og alt som følger med det.
 
Tok den 13+0 fordi den er anbefalt gravide. Har tidligere aldri pleid å ta vaksinen.
 
Kanskje dumt spørsmål, men må man betale for denne vaksinen, eller er den gratis for gravide?
 
Jeg har tatt den fordi den er anbefalt til gravide.
 
Kanskje dumt spørsmål, men må man betale for denne vaksinen, eller er den gratis for gravide?

Jeg måtte hente den ut på apoteket hvor jeg betalte 140 kr for selve sprøyta. På legekontoret trengte jeg ikke betale for at de satt vaksinen fordi jeg er gravid og risikogruppa. Så betalte for selve vaksinen, men ikke for å få satt den. Vet ikke hva som er vanlig praksis rundt om kring :)
 
Jeg måtte hente den ut på apoteket hvor jeg betalte 140 kr for selve sprøyta. På legekontoret trengte jeg ikke betale for at de satt vaksinen fordi jeg er gravid og risikogruppa. Så betalte for selve vaksinen, men ikke for å få satt den. Vet ikke hva som er vanlig praksis rundt om kring :)

Takk! Jeg skal til legen i morgen så tenkte å høre om jeg kan ta den i samme slengen :)
 
Kanskje dumt spørsmål, men må man betale for denne vaksinen, eller er den gratis for gravide?

Betaler litt mindre ettersom at vi er i risikogruppen. Jeg betalte i overkant av 100kr, men virker som dette varierer fra legekontor til legekontor.
 
Vi får den via jobben, så hadde tatt den uansett om jeg ikke var gravid
 
Får den på jobben men tar kun fordi jeg er gravid nå. Tar den ikke ellers.
 
Er endelig på bedringens vei etter influensa, skal ta vaksinen neste mandag selv om eg nettopp har hatt influensa :) Den influensaen den skal beskytte mot kommer senere i år og er hardere enn den som går nå, så ble sterkt anbefalt å ta den :) Vaksinen er lagt av på legekontoret :)
 
Jeg tok vaksinen forrige uke (12+2). Fikk den på jobben (sykepleier).

Synes det er viktig at de som kan ta vaksine gjør det for å beskytte seg selv og andre mot smitte. Og selvfølgelig for å beskytte barnet i magen :Heartred
 
Tok vaksinen sist uke. Fikk influensa i fjor, noe jeg absolutt ikke vil ha igjen. Særlig ikke mens jeg er gravid, så for meg var det en selvfølge. Ingen bivirkninger, betalte 250 kr på legekontoret. Tok den samtidig som blodprøvene.
 
Tok den på 12+0 som en selvfølge da det er sterkt anbefalt for gravide! Ser ingen grunn til ikke å ta den. P
 
Har planer om å ta den, men glemte den helt av når jeg var hos legen forrige uke. Skal ringe helsestasjonen hjemme for å høre om de kan ordne det på fredag.
Gynekologen min anbefalte at jeg tok den, så da velger jeg å gjøre det nå. :)
 
Snakket med legen min i går og anbefalte at jeg skal ta den. Så da gjør jeg det. fikk beskjed om at den koster 200 kr. Skal dit neste uke å ta den.
 
Back
Topp