Influensavaksine

Lulu92

Flørter med forumet
Marsboerne 20 18
Jeg er så usikker om jeg skal ta influensavaksinen. Jeg ønsker såklart å beskytte babyen, men føler ofte det er mer bivirkninger ved slike vaksiner. Har du tatt/eller planer om å ta den?:)

Jeg har tenkt til å ta den. Legen anbefalte det også. Har lest litt for mange skrekkhistorier om folk som mister baby og nesten dør selv av vanlig influensa.

Det er anbefalt å ta den som gravid, så da gjør jeg det på samme måte som jeg følger andre anbefalinger.

Har tatt den, og fikk ingen bivirkninger i det hele tatt [emoji4][emoji1303]

Hvilke bivirkninger tenker du på da? Litt hoven i stikket? Vondt i armen? Snuste i et par dager? En sykdomsfølelse som er ufarlig for barnet?
Svineinfluensavaksinen var noe helt for seg selv da den kom veldig fort og hadde lite forskning fordi det hastet å få den ut, og kan ikke sammenlignes med den vanlige influensavaksinen. Og tror det er der skepsisen rundt Influensavaksina idag ofte kommer ifra. Når det er sagt så tørr jeg ikke tenke på hva som kunne ha skjedd om ikke så mange faktisk turte å vaksinere seg.

Jeg stoler fult og helt på de anbefalingene som kommer da de kommer ifra fagpersonell, og ikke ifra forums på nettet, husk at man oftest hører det negative da det positive jo er at en ikke fikk influensa og barnet i magen overlevde/slapp skader og når barnet ble født så fikk det heller ikke influensa fordi vaksinen beskytter barnet til det er 6 mnd. Altså: det positive er det vi forventer uansett, så det er ikke noe å snakke om.
Og man vil alltid høre "jeg tok den ikke, og det gikk bra med meg" eller "om du ikke pleier å bli syk så trenger du ikke". Det anbefales ikke å ta vaksinen fordi vi har lavere immunforsvar men for hva en influensa kan føre til og igjen hva det kan gjøre med det lille barnet i magen.
Dette ble langt, men [emoji14]

Det skal sies at ja, du kan få influensa uansett da vaksinen beskytter kun mot et virus(det som sprer seg mest den sesongen), men du er i allefall beskytta i større grad om du tar den, eller om du lar være .

Les deg opp på fagsider, ikke på forum: https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/ :)

Det har vært en selvfølge for meg å ta den.

Det er ikke mange bivirkninger på vanlige influensavaksiner. De vanligste er at man kan bli litt øm i stikkområdet dagen etter (når man trykker på), og man kan bli litt snufsete og tett et par dager.

Mens om man ikke tar den, har man økt fare for å få influensa i forhold til ikke-gravide (siden gravide har nedsatt immunforsvar), og økt fare for å få alvorlige komplikasjoner som kan føre til død for både mor og barn. Så jeg fatter ikke helt hvorfor noen velger å ikke ta den.

Eneste jeg merket til vaksinen, var at det var ømt å trykke på stikkstedet dagen etter. Dett var dett.

Jeg grua meg veldig til vaksinen fordi jeg var redd for å få reaksjon de 20 minuttene du må vente etter at du har tatt den. Litt hypokonder på det område [emoji38] men jeg tok den, ingen reaksjon til jeg bare litt øm der de stakk meg i 2 dager. Hun som tok den på meg hadde aldri opplevd at noen hadde fått reaksjon på den uten om det vanlige så lenge hun hadde jobbet med det (15 år)

Jeg er så usikker om jeg skal ta influensavaksinen. Jeg ønsker såklart å beskytte babyen, men føler ofte det er mer bivirkninger ved slike vaksiner. Har du tatt/eller planer om å ta den?:)

Sniker fra februar. Jeg har tatt den. Merket INGENTING av bivirkninger :) jeg har vært veldig skeptisk, men den blir faktisk anbefalt av helsemyndighetene og er en vaksine som har vært i omløp lenge. Også tenker jeg at den har vært utprøvd på gravide så lenge nå at om det hadde vært skadelig for fosteret ville vi ha visst om det. :)

Eg har lenge tenkt på å ta den/ikkje ta den. Pga medisinangst, hypokondri og skepsis. Har nå bestemt meg for å ta den, for babyen sin skyld. Må trosse mine egne tanker og frykter.

Jeg har snakket med jordmor. Hun anbefalte sterkt å ta den for min skyld nå som gravid og for baby etter fødselen.
Hun sa at fosteret blir ikke påvirket dersom jeg blir syk i svangerskapet.

Har også snakket med to sykepleiere som ikke ville tatt den.
Synes fremdeles det er rart at den ikke er en fast den av svangerskapsoppfølgningen.

Har tatt den[emoji4] var bare øm på stikkstedet et par dager.
Tok den ikke sist og da fikk lille influensa bare 3 uker gammel, ble innlagt på barneklinikken osv, ikke noe man har lyst til, så vil unngå det denne gangen[emoji4]

Har tatt den. Ingen bivirkninger. Den er anbefalt gravide, så jeg ville tatt den om jeg var deg:)

Sniker fra desember.

Jeg har tatt den. Det er anbefalt for gravide å ta den og da var ikke det et vanskelig valg. Jeg merket ingen bivirkninger.

Jeg har tatt den :cat: ingen bivirkninger. Har blitt forkjølet nå da, så veldig glad jeg tok den.. er i så dårlig form :wacky:

Hvilke bivirkninger tenker du på da? Litt hoven i stikket? Vondt i armen? Snuste i et par dager? En sykdomsfølelse som er ufarlig for barnet?
Svineinfluensavaksinen var noe helt for seg selv da den kom veldig fort og hadde lite forskning fordi det hastet å få den ut, og kan ikke sammenlignes med den vanlige influensavaksinen. Og tror det er der skepsisen rundt Influensavaksina idag ofte kommer ifra. Når det er sagt så tørr jeg ikke tenke på hva som kunne ha skjedd om ikke så mange faktisk turte å vaksinere seg.

Jeg stoler fult og helt på de anbefalingene som kommer da de kommer ifra fagpersonell, og ikke ifra forums på nettet, husk at man oftest hører det negative da det positive jo er at en ikke fikk influensa og barnet i magen overlevde/slapp skader og når barnet ble født så fikk det heller ikke influensa fordi vaksinen beskytter barnet til det er 6 mnd. Altså: det positive er det vi forventer uansett, så det er ikke noe å snakke om.
Og man vil alltid høre "jeg tok den ikke, og det gikk bra med meg" eller "om du ikke pleier å bli syk så trenger du ikke". Det anbefales ikke å ta vaksinen fordi vi har lavere immunforsvar men for hva en influensa kan føre til og igjen hva det kan gjøre med det lille barnet i magen.
Dette ble langt, men [emoji14]

Det skal sies at ja, du kan få influensa uansett da vaksinen beskytter kun mot et virus(det som sprer seg mest den sesongen), men du er i allefall beskytta i større grad om du tar den, eller om du lar være .

Les deg opp på fagsider, ikke på forum: https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/ :)

Nei selfølgelig tenker jeg ikke på bivirkninger som vondt i stikket eller influensalignende symptomer. Skepsisen kommer nok fra tiden med svineinfluensa oppstyret, da flere ble veldig syke og noen fikk ME. På lik linje som du tar den vaksinen for å beskytte barnet ditt, sjekker jeg opp i om jeg kanskje skulle tatt den jeg også. Hadde jeg vært helt i mot den og ikke ville tatt den hadde jeg ikke spurt her. Jeg lurte bare på om "alle" tok den. Om jeg tar den eller ikke er ikke basert på forumets meninger, men bestemmer meg etter samtale med legen min i morgon.

Nei selfølgelig tenker jeg ikke på bivirkninger som vondt i stikket eller influensalignende symptomer. Skepsisen kommer nok fra tiden med svineinfluensa oppstyret, da flere ble veldig syke og noen fikk ME. På lik linje som du tar den vaksinen for å beskytte barnet ditt, sjekker jeg opp i om jeg kanskje skulle tatt den jeg også. Hadde jeg vært helt i mot den og ikke ville tatt den hadde jeg ikke spurt her. Jeg lurte bare på om "alle" tok den. Om jeg tar den eller ikke er ikke basert på forumets meninger, men bestemmer meg etter samtale med legen min i morgon.
Mange som ikke tar den, enda det ikke er registert ett eneste tilfelle av skader på barnet av vaksinen, men skader på barn av influensa under graviditet er det flere av, - dog også sjeldent, enda velger flere å ikke ta den og det synes jeg er veldig rart. Men tror det også stammer fra at man spør inne på forum hvor folk har "negative" opplevelser.

Men det var absolutt ikke meningen å virke spydig eller noe når jeg snakka om bivirkningene, er bare at det er bivirkningene man kan få og ser at det ble kanskje mangla en smiley da man ikke hører tonefall i tekst [emoji14] beklager det :)

Håper du får god veiledning av legen i morgen :)
Jeg fikk forresten ingen bivirkninger da jeg tok den :)

Mange som ikke tar den, enda det ikke er registert ett eneste tilfelle av skader på barnet av vaksinen, men skader på barn av influensa under graviditet er det flere av, - dog også sjeldent, enda velger flere å ikke ta den og det synes jeg er veldig rart. Men tror det også stammer fra at man spør inne på forum hvor folk har "negative" opplevelser.

Men det var absolutt ikke meningen å virke spydig eller noe når jeg snakka om bivirkningene, er bare at det er bivirkningene man kan få og ser at det ble kanskje mangla en smiley da man ikke hører tonefall i tekst [emoji14] beklager det :)

Håper du får god veiledning av legen i morgen :)
Jeg fikk forresten ingen bivirkninger da jeg tok den :)

Hehe går fint[emoji4] Jeg ser jeg fremstillte spørsmålet mitt litt feil ift hva jeg mente. Men jeg ender nok opp med å ta den jeg og ettersom legen helt sikkert anbefaler meg det han også[emoji4]

Dere som har tatt den; har dere vært hovne etterpå? Jeg tok den onsdag morgen, og fortsatt har jeg et stort rødt merke (ujevnt i mokrets, men ca 2x3 cm) der jeg tok den. Området er litt hovent og ømt. Overrasket over at det ikke er forsvunnet enda. Plager meg ikke nevneverdig, bare synes det er litt underlig og lurer på om det er normalt.

Back
Topp