Influensavaksine

Craver_vannmelon_igjen

Forelsket i forumet
Julegavene 2019
I dag tok jeg influensavaksine på anbefaling fra legen. Det som er så greit med å ta den før babyen blir født, er at barnet også blir beskyttet de første seks månedene av livet.
Jeg vet det er mange vaksineskeptikere det ute, men jeg er ikke en av de, og føler meg tryggere når jeg vet sønnen min er bedre rustet mot det som er en fæl og skummel sykdom for nyfødte.
 
Det skulle jeg gjort å... sitter med en liten influensa nå [emoji20]
 
Med potensiell fødsel den nærmeste uka (termin på lørdag) ser eg for meg at det nok er i seneste laget å ta den nå, men ellers hadde eg helt klart tatt den på anbefaling fra lege/jm! [emoji4][emoji106]
 
Faller nok ikke innenfor gruppen for å få anbefalt vaksinen.
Men hadde såklart tatt den om jeg hadde blitt anbefalt det :happy119
 
Med potensiell fødsel den nærmeste uka (termin på lørdag) ser eg for meg at det nok er i seneste laget å ta den nå, men ellers hadde eg helt klart tatt den på anbefaling fra lege/jm! [emoji4][emoji106]
Jeg skal settes i gang om halvanne uke, og ble anbefalt for å beskytte litt ekstra. Du vil jo også beskytte gjennom morsmelken
 
Faller nok ikke innenfor gruppen for å få anbefalt vaksinen.
Men hadde såklart tatt den om jeg hadde blitt anbefalt det :happy119
Alle gravide i 2. Og 3. Trimester skal bli anbefalt vaksinen. Det er ikke bra for deg eller babyen hvis du får influensa før fødselen, og hvertfall ikke etterpå.
 
Legen min spurte bare om jeg hadde tatt den for tre uker siden; sa ingenting om at jeg burde ta den :ap
 
Ingen som har nevnt den for meg. Hverken jm eller lege. Overlever vel uten :)
 
Har ikke hørt et ord om at jeg bør vaksineres. Er hos fastlegen minst annenhver uke...

Men jeg vil ikke ta. Ikke fordi jeg generelt er vaksinemotstander, men fordi jeg er redd det kan gjøre meg sykere av en mulig ME. Sjansen for å få alvorlig influensa er så liten at det er ikke verdt risikoen...

Det skal ikke en alvorlig influensa til for at barnet ditt kan bli veldig sykt og det som verre er. Bare en helt vanlig en. Og du har ingen forutsetninger for å vite om du eller h*n blir smittet de neste seks mnd. Husk at du føder midt i influensasesongen.

At legen din ikke anbefaler det betyr ikke at du er trygg, det betyr heller at h*n ikke gjør jobben sin! Folkehelseinstituttet anbefaler ALLE gravide i 2. og 3. trimester å ta den - så du er anbefalt det - bare ikke av din (uvitende?) fastlege..

Du gjør selvsagt som du vil, men du burde lese linken som er postet over her.. Jeg hadde ikke valgt å stole på fastlegen min fremfor nasjonale anbefalinger fra fhi. Kanskje h*n har glemt å si det til deg, eller faktisk ikke vet om anbefalingen (siden leger faktisk ikke vet alt her i verden)..
 
Det skal ikke en alvorlig influensa til for at barnet ditt kan bli veldig sykt og det som verre er. Bare en helt vanlig en. Og du har ingen forutsetninger for å vite om du eller h*n blir smittet de neste seks mnd. Husk at du føder midt i influensasesongen.

At legen din ikke anbefaler det betyr ikke at du er trygg, det betyr heller at h*n ikke gjør jobben sin! Folkehelseinstituttet anbefaler ALLE gravide i 2. og 3. trimester å ta den - så du er anbefalt det - bare ikke av din (uvitende?) fastlege..

Du gjør selvsagt som du vil, men du burde lese linken som er postet over her.. Jeg hadde ikke valgt å stole på fastlegen min fremfor nasjonale anbefalinger fra fhi. Kanskje h*n har glemt å si det til deg, eller faktisk ikke vet om anbefalingen (siden leger faktisk ikke vet alt her i verden)..

Jeg har lest anbefalingene, men det forandrer ikke min situasjon. Det virker som du lar deg provosere av at jeg heller tar risiko på å få influensa enn risikoen på å bli sengeliggende i et mørkt rom i årevis uten evne til å ta meg av barnet mitt.

Det er ikke fordi legen ikke har bedt meg om å ta vaksine at jeg ikke gjør det. Det er fordi risikoen for å få tilbakefall med ME (noe som ødelegger hele tilværelsen for både megselv og familien) er større en risikoen for alvorlig influensa (eller influensa med alvorlig konsekvens). Jeg fraråder ingen å vaksinere seg selv om jeg velger å la være.
 
Jeg spurte jm min i går om jeg ikke burde ta influensavaksinen. Hun sa at det ikke var kommet anbefaling fra fhi ennå for sesongen. Legen min har tatt permisjon. :eek:
 
Jeg har lest anbefalingene, men det forandrer ikke min situasjon. Det virker som du lar deg provosere av at jeg heller tar risiko på å få influensa enn risikoen på å bli sengeliggende i et mørkt rom i årevis uten evne til å ta meg av barnet mitt.

Det er ikke fordi legen ikke har bedt meg om å ta vaksine at jeg ikke gjør det. Det er fordi risikoen for å få tilbakefall med ME (noe som ødelegger hele tilværelsen for både megselv og familien) er større en risikoen for alvorlig influensa (eller influensa med alvorlig konsekvens). Jeg fraråder ingen å vaksinere seg selv om jeg velger å la være.

Ok, da forstår jeg. Beklager!
 
Jeg rakk ikke som gravid, så nå er jeg usikker. Da er jrg vel utenfor de som er anbefalt?
 
Hm, det har jeg ikke tenkt på:wideyed: Hverken lege eller jordmor har nevnt noe om det heller.
 
Er det ikke mange som blir syke av den vaksina. St det har motsatt effekt?
 
Er det ikke mange som blir syke av den vaksina. St det har motsatt effekt?
Den gis til gamle/ svake, kronisk syke, gravide samt helsepersonell, så neppe et problem. Influensavaksine utvikles årlig, modifisert av fjorårets, så bivirkningene er godt kjent.

Som med de fleste vaksiner kan den sikkert medføre kortvarig ubehag, men ikke i nærheten av hva influensaen evt vil føre med seg.
 
Back
Topp